TIL MYNDIGHEDER OG LEVERANDØRER
Siden februar 2025 har myndigheder og leverandører arbejdet på at overholde de kommende valideringsregler. Det gælder for alle de systemer, der bliver brugt til at sende Digital Post til borgere, virksomheder og andre myndigheder.
Nu er tiden kommet til at få det sidste på plads, inden valideringsreglerne træder i kraft d. 11/2-2026
Hver måned har Digitaliseringsstyrelsen skrevet breve til alle myndigheder, som har sendt Digital Post, der ikke overholder valideringsreglerne. Hvis I har ESDH-systemer, fagsystemer eller brevskabeloner, som I sjældent anvender til at sende Digital Post, kan I efter en periode uden breve fra os have modtaget et brev igen.
Vi vil opfordre jer, der ikke er helt i mål til at bruge de næste to måneder på at sikre jer, at jeres systemer og brevskabeloner overholder valideringsreglerne inden d. 11/2-2026.
Jeres meddelelser vil blive afvist, hvis ikke de overholder valideringsreglerne
Hvis I d. 11/2 fortsat sender meddelelser, som ikke overholder valideringsreglerne, vil jeres meddelelser ikke komme frem til modtagerne. Meddelelserne vil blive afvist med en fejlbesked, der beskriver, hvorfor Digital Post har været nødt til at afvise meddelelserne.
|
Særlig servicebesked til alle kommuner
Hvis KOMBITs snitflade SF1601 Afsend Post figurerer på jeres liste over afsendersystemer, så kontakter KOMBIT jer direkte. De er opmærksomme på problemet og arbejder på at løse det hurtigst muligt. KOMBIT vil også kontakte jer, hvis de har brug for jeres hjælp til, at jeres kommune overholder de kommende valideringsregler inden d. 11/2-2026.
|
Hvis I har spørgsmål til de kommende valideringsregler, er I velkomne til at skrive til digitalpost@digst.dk.