Mange tak for et godt onlineredaktørmøde onsdag den 24. marts 2021
kl. 10-12.00.
Vi takker også for det store fremmøde og for jeres engagement
undervejs.
I vedhæftningen finder I slides fra mødet. Her følger et kort referat
af mødets indhold.
Oplæg og besvarelse af spørgsmål om sprog og grammatik v. Eva
Skafte Jensen, seniorforsker ved Dansk Sprognævn
Vi havde på forhånd bedt alle borger.dk-redaktører om at sende os
spørgsmål om sprog og grammatik. De spørgsmål havde Eva inkorporeret i
sin præsentation.
Eva lagde ud med at fortælle om Dansk Sprognævns rolle. Sprognævnet
rådgiver om sprog og fastlægger den danske retskrivning, men bestemmer
ikke regler for layout eller bestemmer ords betydning.
I sin præsentation kom Eva med udgangspunkt i eksempler bl.a. ind på
vigtigheden af klart og utvetydigt sprog og at være konsekvent i
brugen af fagord. Hun opfordrede til at gå uden om ord, der kan have
en forstyrrende virkning (opmærksomhedsforskydere), og var inde på
brugen af passiver og på, hvordan læseren oplever dem. Der var ros til
tekstopbygningen i et eksempel, hun havde taget fra borger.dk, der
illustrerede en af hendes pointer om den gode tekstopbygning: Husk det
vigtigste først.
Eva kom også omkring forventninger til sprog i SoMe-sammenhæng for
til sidst at runde af med at besvare spørgsmål fra redaktørerne – både
dem, hun havde modtaget på forhånd, og dem, der blev stillet i
chatten.
I sit oplæg gav Eva desuden anbefalinger til sproglige værktøjer –
såsom retskrivningsordbogen RO+ - og opfordrede i øvrigt alle, der har
spørgsmål om sprog, retskrivning og grammatik, til at kontakte
Sprognævnets spørgetelefon.
Workshop om borger.dk’s skriveguide/den gode skriveguide
Borger.dk-redaktionen havde forud for mødet bedt vores eksterne
redaktører besvare et spørgeskema for at få mere at vide om deres
erfaring med at skrive borgerrettet og om deres kendskab til
borger.dk’s skrivevejledning/skrivevejledninger i egne myndigheder.
Den indsigt brugte vi til at inddele deltagerne i 10 mindre
Skype-workshopgrupper, der afhængigt af deres erfaring med
borgerkommunikation/ skrivevejledninger fik stillet disse to opgaver:
- Skriv ideer til udbygget indhold/nye emner til borger.dk’s
skrivevejledning – gerne baseret på skrivevejledninger/erfaringer
fra egen myndighed. Hjælp os med at finde vores blind spots.
- Hvad skal en god og brugbar skrivevejledning i din optik
indeholde, så du vil bruge den i dit daglige arbejde med tekster?
Lav en liste over ideer – bare i overskrifter – til indhold til ”den
gode skrivevejledning”.
Opsamling på workshop i plenum
Borger.dk ønsker at udbrede brugen af vores skrivevejledning blandt
eksterne redaktør mest muligt forstået på den måde, at jo flere, der
følger dens principper for layout og let tilgængeligt sprog, desto
større konsistens i udtryk på tværs af borger.dk-portalen.
Vejledningen skal fungere som et intuitivt opslagsværktøj og skal give
redaktører svar på de spørgsmål, de har, når de skal skrive og
redigere indhold på borger.dk.
Derfor var det af stor værdi, at der i opsamlingen på workshoppen kom
en lang række ideer til en opdatering af skrivevejledningen på bordet:
en indholdsfortegnelse, flere illustrationer, en klarere skelnen
mellem principper for layout og sprog, flere eksempler på do’s and
don’ts, indhold om webtilgængelighed og søgeoptimering, flere
henvisninger til diverse kilder til informationssøgning – for bare at
nævne nogle eksempler.
Input fra workshoppen vil blive taget med i vores kommende arbejde
med at opdatere skrivevejledningen.
De nye samarbejdsaftaler mellem borger.dk og myndighederne v.
Margrethe Harbo, Kontor for borger.dk, Digitaliseringsstyrelsen
Margrethe fortalte om baggrunden og proceduren for de nye
samarbejdsaftaler mellem borger.dk og myndighederne. De allerede
eksisterende samarbejdsaftaler dækker statslige myndigheders
CMS-indhold på borger.dk. De nye aftaler vil være baseret på disse,
men vil være udvidet til at omfatte alle myndigheder med indhold på
borger.dk og al information (indholdssider, digitale guides, lokalt
indhold), data (integrationer til Mit Overblik mv.). På sigt vil også
selvbetjeningsløsninger indgå i samarbejdsaftalerne.
Borger.dk vil kontakte myndighederne enkeltvis i løbet af foråret 2021.
Evaluering
Mødedeltagernehar modtaget et link til et spørgeskema, hvor det er
muligt at vurdere relevansen og kvaliteten af mødets indhold. Ideer
til temaer for kommende møder er også meget velkomne. Skriv til Hans
Gottlieb (hagot@digst.dk) eller
Anne Nørrelund Larsen (annla@digst.dk).
Bedste hilsner
Redaktion for borger.dk
Filer og referencer