Hvis I som myndighed ønsker at benytte Digital Fuldmagt, er der en
række aktiviteter, I skal udføre:
- De fleste offentlige myndigheder er allerede tilsluttet NemLog-in,
hvor mange i dag benytter login og signering til deres
selvbetjeningsløsninger. Hvis du som myndighed ikke er tilsluttet
NemLog-in, er første step at tilslutte sig. Dernæst skal I oprette
den enkelte selvbetjeningsløsning (it-system), som skal benytte sig
af fuldmagtsløsningen, hvis it-systemet ikke allerede er oprettet.
Dette gøres via NemLog-in Administration. Du kan læse
mere om dette i NemLog-in support-gruppen.
- Når du som myndighed har oprettet dit it-system, din
selvbetjeningsløsning, skal I definere de (statiske) rettigheder for
jeres løsning, som borgere skal kunne give til en repræsentant fx en
pårørende. Rettighederne er løsningsspecifikke, så myndigheden kan
frit vælge, hvorledes disse designes. I kan sagtens have flere
rettigheder (fuldmagter), til samme løsning for at afgrænse, hvad
man kan give fuldmagt til i jeres løsning. Det kan fx være delt op i
funktioner i løsningen eller én fuldmagt til at agere og én til at
se indhold i selvbetjeningsløsningen.
- Rettighederne skal oprettes i NemLog-in via
NemLog-in/Administration samt gives en udførlig beskrivelse, så
borgere forstår implikationerne af at afgive rettighederne.
Tilknyttede skabelon "Skabelon ved tilslutning til Digital
Fuldmagt" skal udfyldes og sendes til nemlogin@digst.dk.
- Når rettighederne og teksterne er udarbejdet, er det
Digitaliseringsstyrelsen som publicerer fuldmagten/erne, så de
bliver tilgængelige i fuldmagtsløsningen, så borgere kan afgive
eller anmode om fuldmagten. Hvis I ønsker, at fuldmagten skal gøres
tilgængelig på et bestemt tidspunkt, kan dette aftales med Digitaliseringsstyrelsen.
- Som myndighed skal I indrette jeres eget brugerstyringsmodul, så
rettighederne, modtaget i SAML-billetter fra NemLog-in, giver
fuldmagtshaveren adgang til de relevante dele af jeres løsning. I
skal kunne modtage SAML-billetter, som indeholder fuldmagtsgivers
identitet samt et antal rettigheder, som fuldmagtsgiveren har afgivet.
- Desuden skal I som myndigheden etablere den nødvendige logning, så
der sikres dokumentation for, hvad repræsentanten gør på borgerens
vegne i myndighedsløsningen.
- Til sidst skal I sikre, at fuldmagtshaveren nemt kan se i
brugergrænsefladen, hvem vedkommende agerer på vegne af og nemt kan
skifte mellem sig selv og fuldmagtsgiver.
Læs mere i den
tekniske beskrivelse for en mere detaljeret beskrivelse af
tilslutningen til Digital Fuldmagt.
Filer og referencer