Loading…
Tilbage

Kommunikation med borgere på nettet


15-06-2020 19:21:21

Kommunikation med borgere på nettet

 

Kommunen og de offentlige myndigheder skal stadig bevare alternativer til de obligatorisk digital selvbetjening og Digital, men hvad sker der nå borgere ikke kommunikere direkte med kommunen men gennem online medier.

 

Det kan være kommunikation via de sociale medier, opslag på hjemmesider eller i avisen.

Hvad gør vi som kommune, for at få kontrol over denne dialog.

 

I Allerød Kommune er vi vant til dialog gennem læserbreve gennem allerød nyt, og dette har en fordel, at der ikke er særlig mange læsere, der tager det seriøst.

Men hvad gør vi, når det er som kommunikation gennem en Facebook gruppe, som vi ikke har adgang til, og som har flere tusinde medlemmer. Der er ofte debat om kommunen manglede evner til at varetage opgaver, og ordstyrer er ikke interesseret I at vi overtager og driver gruppen.

Der er også flere eksempler med borgere, der laver klage sider, hvor der kun er det ene formål at udstille kommunen og de problemer borgere ser.

I Allerød Kommune arbejder vi målrettet på at udnytte muligheden i digitalisering. Vel at mærke uden at gå på kompromis med den gode borgerservice, men det er svært når vi ikke kan opspore alle kilderne, og eller svare på de henvendelser der sker online. På Lyøvej, ser vi et problem med oversvømmelser ved skybrud, og her har borgere både lavet en aktiv Facebook Gruppe, på diverse fora, opslag i brusen mv.  samt en side: Lyøvej 21-35

Indgåelse af en aftale om investering i en ny digital platform vil nye og brugervenlige løsninger gøre det lettere for borgere og virksomheder at varetage den digitale kommunikation med kommunen. Den nye platform indeholder et stort antal moderne selvbetjeningsløsninger, udviklet i et ensartet og nemt tilgængeligt design, så selv den uerfarne bruger af kommunens løsninger, borgere såvel som virksomheder, hurtigt lærer at genkende og navigere i løsningerne.