Denne oplysningstekst har til formål at oplyse dig, om dine
rettigheder i forbindelse med de personoplysninger, der behandles, når
du som registreret bruger, benytter de ydelser og services, som
Digitaliseringsstyrelsen udbyder med Digitalisér.dk.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af dine
personoplysninger på denne platform.
Formål med behandlingen
Ved oprettelse af en
brugerprofil og hermed registrering på Digitalisér.dk, behandles dine
personoplysninger med det formål at give dig fuld adgang og sikre
brugervenlighed af platformens services og funktioner.
Dine personoplysninger behandles først og fremmest for at skabe din
personlige brugerprofil. Udover at brugerprofilen gør det muligt at
opnå sikker og personlig adgang til Digitalisér.dk, gør den sitets
forskellige funktioner tilgængelige, fx mulighed for at deltage i
grupper eller samtaler som interesserer dig eller at tilføje relevante
dokumenter til andre. Din aktivitet på Digitalisér.dk vil desuden
blive logget og tilknyttet din personlige profil, så du på en nem
måde, kan se dine tilkendegivne interesser, såsom grupper, debatter mv.
Det overordnede formål med Digitalisér.dk er at skabe en platform for
at fremme og lette deling af ideer, erfaring og viden omkring
offentlig digitalisering i Danmark. Derfor er store dele af
platformens indhold offentlig tilgængelig, inklusiv indholdet af
diverse indlæg og brugeraktiviteter. Der forekommer dog mulighed for
at oprette, samt deltage i, såkaldte lukkede grupper på
Digitalisér.dk. Disse er kendetegnet ved, at adgangen er begrænset til
brugere, der enten er accepteret eller inviteret ind i dem.
Dine personoplysninger vil kun blive behandlet, såfremt du har givet
dit samtykke til behandlingen, og dermed er indforstået med de
behandlingsaktiviteter som foretages.
Hvilke oplysninger behandler vi i forbindelse med
Digitalisér.dk
Digitaliseringsstyrelsen behandler som
udgangspunkt udelukkende almindelige personoplysninger i forbindelse
med den service, der ydes gennem Digitalisér.dk:
Ved registrering kræves der således e-mailadresse, fornavn,
efternavn, jobtitel, arbejdssted og et selvvalgt brugernavn. Herefter
behandles de oplysninger, du vælger at tilføje din profil, som
profilbillede, links til personlige sider mv. Oplysninger knyttet til
din brugeraktiviteter på Digitalisér.dk, fx tilføjede dokumenter og
ressourcer, debatindlæg, kommentarer, gruppe du deltager i, bliver
ligeledes behandlet.
Endelig behandles tekniske oplysninger om tidspunktet for aktiviteter
samt hvilke enheder, der er blevet benyttet på sitet.
Digitaliseringsstyrelsen videregiver ikke dine data til tredjemand.
Dine rettigheder
Du kan på ethvert tidspunkt se
eller downloade din brugerprofil, samt de tilknyttede oplysninger om
dine aktiviteter. Du kan desuden ændre eller slette din profil på
Digitalisér.dk. Ved sletning af din brugerprofil kan du vælge enten at
slette eller anonymisere dine debatindlæg mv..
Du har derudover altid mulighed for at anmode
Digitaliseringsstyrelsen om indsigt i de personoplysninger, som
styrelsen behandler om dig. Du kan have ret til at få disse
personoplysninger transmitteret til en anden part.
Du kan
endvidere have ret til at stille krav om berigtigelse eller sletning
af personoplysningerne, samt til at anmode om begrænsning af
behandlingen af personoplysningerne.
Digitaliseringsstyrelsen opbevarer dine personoplysninger så længe,
du forbliver registreret som bruger af Digitalisér.dk, dog maksimalt
tre år efter dit sidste login på platformen.
Dit samtykke
Når du vælger at oprette dig som
bruger af Digitalisér.dk, giver du hermed Digitaliseringsstyrelsen
samtykke til behandling af de nødvendige personoplysninger. Du har til
enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage og slette din
brugerprofil. Du kan desuden henvende dig direkte til
Digitaliseringsstyrelsen og dermed trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke
lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger, på baggrund
af dit tidligere meddelte samtykke, og op til tidspunktet for
tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor
først virkning fra dette tidspunkt.
Kontaktoplysninger Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsens
kontaktoplysninger er:
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks
2193
1017 København
Telefon: 33 92 52 00
E-mail: info@digitaliser.dk
Kontaktoplysninger databeskyttelsesrådgiver
Finansministeriets koncern har udpeget en databeskyttelsesrådgiver,
som vejleder i reglerne om databeskyttelse inden for
Finansministeriets område. Databeskyttelsesrådgiverens opgave er at
understøtte, at Finansministeriet overholder reglerne om behandling af personoplysninger.
Databeskyttelsesrådgiveren kan vejlede dig om dine rettigheder i
forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger inden for
Finansministeriets område. Såfremt du ønsker at kontakte
databeskyttelsesrådgiveren via e-mail bedes du undlade at oplyse dit
CPR nummer eller andre følsomme/fortrolige oplysninger.
Digitaliseringsstyrelsen,
Att.:
Databeskyttelsesrådgiveren
Landgreven 4,
1301 København K
E-mail: dpo@digst.dk
Klagemulighed
Hvis du ønsker at klage over
Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine personoplysninger, skal
dette ske til Datatilsynet. Datatilsynets kontaktoplysninger er:
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København
K
Telefon: 33 19 32 00