Loading…
Tilbage

ODIS:Hul i vejen


Koncept.
Borgeren skal hjælpe med at indsamle oplysninger om hvad der er af fejl og mangler i det offentlige,. Dermed så kan man få et samlet overblik over fejl og mangler og i hvilket omfang de bliver rettet.

Løsning
Mobil -applickationer som borgeren kan bruger til at indsende data med.
Man skal kunne tage et billede, og skrive en beskrivelse, gpsGPS -koordinat gemmes også.

Hjemmeside hvor man kan se et kort med alle fejl og mangler.

Trække en liste ud per. kommune/region

Se stateistik over hvor mangle fejl/mangler som bliver ud bedret.

Måske på sigt lave en løsning som kan vurdere hvad en opgave koster at løse så man kan få en ideé om hvad der mangler af penge til vedligehold i dkDK.

Formål
At sætte fokus og gøre fejl/mangler i det offentlige synlige.

Håber så at man over tid kan følge udviklingen.

Det er jo også ent kendt faktum at hvis noget bliver holdt pænt så passer folk bedre på det.

Profilbillede

Findes allerede (næsten)

Kristian Poulsen

Hvis jeg må komme med lidt reklame, så har Geodata Danmark allerede udviklet et web baseret system der hedder NetDialog, og som kan mange at de ting der efterlyses. (iøvrigt tak for de inspirerende ideer her på siden)

NetDialog er allerede i brug hos en lang række kommuner, og har oprindeligt sit udspring fra henvendelser (klager) vedrørende affaldsområdet (manglende tømning m.v.).

NetDialog er dog blevet generaliseret, så der kan håndtere alle mulige former for henvendelser til Kommunen. NetDialog sørger selv for, at en henvendelse rammer de rigtige sagsbehandlere, og der er mulighed for at sende en henvendelse videre til en ekstern leverandør for evt. udbedring.

Henvendelser kan ske med udgangspunkt enten i en adresse eller et geografisk område tegnet på et kort. Vi tager dog udgangspunkt i VisStedet, VisKort og OpenLayers...

Er standardfunktionaliteten ikke nok, kan systemet udbygges med særlige moduler.
Eksempelvis er der lavet et Rotte-modul, der gør det muligt for rottebekæmperen at administrere anmeldelser og tilsyn i marken via en PDA. Der er lavet et særligt Rotte modul, der gør det muligt for rottebekæmperen at administrere anmeldelser og tilsyn i marken via en PDA.

Alle ændringer i status m.v. logges, og der er således fuld historik, ligesom det naturligvis er muligt at trække data ud igen via rapporter.

Besøg vores stand på Kortdage i Kolding den 18. - 20. november og hør mere.

Profilbillede

Tine Müller

Tine Müller

Der findes også denne http://www.fixmystreet.com/ men den er IKKE lavet med Google Maps API, hvilket jeg ellers foreslog dem at gøre for lang tid siden.

Da Klaus Bondam på et tidspunkt på Facebook nævnte en formular som man kunne udfylde og indsende online foreslog jeg også at det med fordel kunne bruges med Google Maps API, men han kommenterede det aldrig. Kan selvfølgelig ikke finde linket til denne formular, men lignende findes også i mange andre byer.

 

Jeg vil foreslå at projektet bygges med fixmystreets kode: http://www.fixmystreet.com/

De har nemlig også både iPhone og Android apps:

https://secure.mysociety.org/cvstrac/dir?d=mysociety/bci

 

Profilbillede

Bør dække mere

Anders Finn Jørgensen

Ideen er glimrende.

Der bør udbygges til at omfatte andre former for indrapportering, hvor borgerne ikke ringer til kommunen, fordi de ikke ved hvorhen.

  • Affaldsspande der skal tømmes evt. områder der er meget svinske.
  • Grafitti og anden hærværk.
  • Efterladte stjålne cykler, biler mm.
  • Afløbsriste der er oversvømmede efter kraftig regn (stoppede kloaker)

En mobilapplikation kan næppe stå alene, da det er meget få som anvender disse. DDerfor bør der også være en mere traditionel GIS webapplikation, hvor borgerne kan markere i kortet hvor anmeldelsen er.

Det er måske ikke nuværende data der kommer i spil men datafangst er også vigtigt.