Loading…
Tilbage

SEO-Kultur i danske kommuner


20-10-2009 15:01:17

SEO-Kultur i det offentlige

Denne ressource bidrager til konkurrencen med et universitetsspeciale, som netop har til hensigt at gøre Kommunerne (og offentlige institutioner) i standtand til at bruge webanalyse og webværktøjer mere effektivt. Derved også at gøre kommunerne i stand til at promovere og optimere deres nuværende digitale tjenester.

Eksempelvis melder kun 7 % af borgerne flytning online, hvilket tyder på at fokus ikke bør være at få udviklet flere smarte digitale ydelser, men derimod at levere en begrebsmodel til danske kommuner, som skal  gøre dem i stand til lettere at kunne adoptere disse værktøjer og optimere online.

Dette bidrag er en model som skal gøre kommunerne i stand til at benytte SEM/SEO/SMO samt webanalyse effektivt. Specialet bruger Sønderborg Kommune som case, og det eventuelle tilskud fra konkurrencen skal bruge specialet som pilot-projekt i Sønderborg Kommune.

 

Her følger specialets abstrakt:

Specialet har til formål, med udgangspunkt i Sønderborg Kommune som case, at udvikle en model til hvorledes danske kommuner vil kunne imødekomme de nye forventninger fra Edag3.
Edag3 er et samarbejde mellem Regionerne, KL og Staten, som skal sikre at milepæle for e-kommunikation mellem borger og offentlig organisationer bliver nået. Edag3 projektet arbejder blandt andet på benchmarking af online data mellem kommunerne.


Dette speciale skal sætte kommunerne i stand til at reagere professionelt og handle på konsekvenserne af resultaterne på disse data. Til at kontrollere og optimere online trafikken i kommunen (traffic management), vil der søges at skabe en kultur- og holdningsforandring i organisationen gennem formidling af KPI’er, og ved at højne forståelsen for tilgængelige webværktøjer.


Der vil arbejdes med konkrete forslag til opsætninger af KPI’er i Sønderborg Kommune, samt udarbejdes konkrete løsningsforslag for brugen af betalt søgning (SEM), søgemaskineoptimering (SEO) samt forståelse for webanalyse.


For at skabe størst mulig værdi for Sønderborg Kommune, vil specialet forsøge at skabe en værdi-forståelse for deres hjemmeside. Altså forsøge at prissætte hvor meget et klik er værd, og hvor på Sønderborg Kommunes hjemmeside der kan skabes mest værdi. Det være sig i form af besparelser gennem øget brug af selvbetjeningsløsninger, eller besparelser gennem færre telefoniske henvendelser om informationer.


Fokus vil ligge på de overordnede linjer for begreberne, og skabelsen af retningslinjer som kommunerne bør følge.

Profilbillede

Brug ahrefs.com.

Albert Karlsen

For mig bruger jeg ahrefs værktøjer, det er det vigtigste værktøj lige nu på markedet. Jeg bruger det til at se mine konkurrerende links og se, om jeg kan bruge det samme sted, som min konkurrent linker til. Det er en god tilgang, du skal prøve det.

 

/Albert

modereret af Digitaliser.dk Admin (11.08.2020)
Profilbillede

Hvordan udregner man værdien af et SEO "klik"

Karsten Hansen

Du lyder som en mega spændende analyse, men jeg må stille kritisk overfor jeres indgangsvinkel. Hvordan vil i udregne værdien af et SEO klik? Og vil i opdele værdien udfra hvilket søgeterm? som der bliver klikket på? 

Profilbillede

SEO ER KLART UNDERVURDERET

Niels Jensen

Jeg er fuldstændig enig, jeg prøver også at lave SEO til mit flyttefirma i Holte. Det virker ret godt, hvad gør i?

modereret af Digitaliser.dk Admin (22.04.2020)

Linkbuilding i en kommentar? Det er ved at være rimelig old-school praksis. Men godt du fik dit link fra Digitaliser.

Profilbillede

SEO er klart undervurderet

Thomas Høgenhaven

Det er opløftende at se, at der er ved at komme mere fokus på optimering af kommunale hjemmesider. Problemets kerne er ofte, at den kommunale hjemmeside i visse tilfælde opfattes som et mål i sig selv. Når den er etableret, kan den i mange tilfælde passe sig selv, hvilket i SEO sammenhæng ikke er en holdbar strategi. Hos ePublic arbejder vi med at øge kommunerne bevidsthed om, at søgemaskineoptimering er en essentiel del af at vedligeholde en hjemmeside - særligt når man retter blikket mod effektiviseringsgevinsterne, som også omtales i indlægget.

Vores erfaring viser, at det kan være en udfordring at komme igennem med argumenter om nødvendigheden af SEO, da det i mange kommuner er relativt uudforsket land. Derfor er det glædeligt, at der nu sættes gode kræfter ind på at få gjort SEO til en del af den kommunale redskabskasse.

Thomas / ePublic

Jeg er meget enig med Thomas.
Mange gange har vi også set manglende SEO håndtering ved skift fra gammel til ny hjemmeside, hvor URL strukturen ændres uden der er taget forbehold for dette med korrekte redirects. 

/ Sara

Her er der en god gruppe om SEO https://www.digitaliser.dk/group/2483337
SEO er en vigtig del af promovering af hvilket som helst webside i hvilket som helst område og forretning: byggeri, gambling, kunst, literattur osv, lige meget.

/ Laura fra https://www.slotozilla.com/dk/