Det fællesoffentlige statistiksystem opsamler
anvendelsesstatistik for offentlige selvbetjeningsløsninger.
Systemet består af to dele: opsamling af data og præsentation af data.
Opsamlingen af data foregår ved hjælp af et lille stykke kode,
også kaldt ”tællerscript”. Tællerscriptet gør det muligt at følge
borgernes aktivering og afslutninger af selvbetjeningsløsninger.
En påbegyndt borger-aktivitet fortolkes som en påbegyndt
selvbetjening, hvorimod en afsluttet borger-aktivitet fortolkes
som en gennemført og afsluttet selvbetjening – altså en gennemført transaktion.
Opsamlingen af data foregår gennem standardproduktet Google
Urchin, som indeholder det tællerscript, der skal placeres på
selvbetjeningsløsningerne, for at statistikken kan opsamles.
Præsentationen er udviklet, så det er nemt for myndigheder og
leverandører at se statistikken og danne sig et overblik.
Derudover kan statistikken udtrækkes i forskellige formater (fx
Excel) til eget brug og videre bearbejdning.
Hvad kan statistiksystemet?
Systemet dokumenterer anvendelsen af selvbetjeningsløsninger på
tværs af hjemmesider og over tid. Det vil sige, at statistikken er
uafhængig af, om selvbetjeningsløsningen fx anvendes på en
kommunes hjemmeside eller på borger.dk.
Både myndigheder og it-leverandører kan bruge og have gavn af
systemet. I kan vælge at se statistik for enkelte, udvalgte eller
alle jeres selvbetjeningsløsninger, og I kan sammenligne
anvendelsen med andre myndigheders anvendelse af samme eller andre
selvbetjeningsløsninger. Desuden kan I sammenligne anvendelsen i
to forskellige perioder.
Hvorfor anvende statistiksystemet?
Med systemet i hånden har både myndigheder og it-leverandører et
meget kraftfuldt værktøj til at dokumentere, hvordan det rent
faktisk går med kanaliseringen mod selvbetjening over tid. I kan
se, hvilke løsninger der bliver brugt, hvor meget, hvornår og fra
hvilke hjemmesider. Desuden kan I se, hvad gennemførselsprocenten
er. Det kan I som myndighed bruge til at effektivisere jeres borgerservice.
Tallene kan fx fortælle, om der er behov for at gøre en
selvbetjeningsløsning mere brugervenlig (lav
gennemførselsprocent), eller om I har behov for at gøre borgerne
mere opmærksomme på selvbetjeningsløsningen (lav anvendelsesgrad).
Desuden er styrken i systemet, at man kan sammenligne anvendelsen
af ens egne selvbetjeningsløsninger med andres. Borger.dk stiller
alle oplysninger i systemet fuldt til rådighed for alle, der måtte
have interesse i at se, hvordan det går. Statistiksystemets data
bruges derudover i forbindelse med dokumentation for den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategis mål, og at gevinster realiseres
Nye selvbetjeningsløsninger kan ikke benytte tællerscript
Der lukkes for tællerscript på nye borgerrettede
selvbetjeningsløsninger den 6. juni 2017.
Årsagen er, at borger.dk’s system til administration og
udstilling af selvbetjeningsløsninger på borger.dk, kaldet
OPIS, skal fornys og bliver integreret i borger.dk-platformen.
Som konsekvens heraf vil det ikke længere være muligt at udstede
nye tæller-id’er til brug for måling og statistik for anvendelsen
af selvbetjeningsløsninger via borger.dk’s statistiksystem (anvendelse.borger.dk).
Det betyder i praksis, at nye selvbetjeningsløsninger forsat kan
tilmeldes og udstilles via borger.dk-portalen, men at der ikke kan
installeres tællerscript på nye borgerrettede
selvbetjeningsløsninger, som det ellers er anbefalet i udviklingsvejledningen.
Udviklingsvejledningens punkt 3.7 om brug af tællerscript
tilpasses på den baggrund. Anvendelse.borger.dk bevares, så det
fortsat vil være muligt for myndighederne at hente statistik for
allerede oprettede selvbetjeningsløsninger via anvendelse.borger.dk.
Der vil i regi af digitaliseringsstrategiens initiativ 1.2 blive
udviklet nye metoder til opgørelse af brugen af selvbetjeningsløsninger.
Har du spørgsmål eller brug for yderligere information, er du
velkommen til at skrive til admin@borger.dk.
Hvor finder vi oplysningerne om anvendelsen af vores selvbetjeningsløsning?
Det gør I ved at gå ind i statistiksystemet på
statistik.borger.dk. På forsiden kan du søge på de ønskede
anvendelsesdata. Du kan bl.a. filtrere på periode, myndighed og
leverandør. Når du har klikket 'søg', får du vist en liste over
alle løsninger, der svarer til din søgning, og med oplysninger om
bl.a. antal transaktioner, gennemførselsprocent og gennemsnitlig
gennemførselstid. Du kan ved at klikke på den enkelte løsning se
specifikke oplysninger for løsningen.
For de tællerscript, der er installeret, foregår
statistikopsamlingen automatisk.
Hvad koster det?
Det er gratis at anvende statistiksystemet.
Tæller statistiksystemet rigtigt?
Statistiksystemet og tællerscriptet tæller som udgangspunkt altid rigtigt!
Det vil sige at den indsamlede data for antallet at
borger-aktiviteter (fortolkes som en påbegyndt selvbetjening) og
afsluttede borger-aktiviteter (fortolkes som gennemført og
afsluttet selvbetjening). som udgangspunkt er valide.
Der kan være tilfælde, hvor statistikken på anvendelse.borger.dk
og fra et leverandørsystem ikke er 100 pct. ens. Årsagerne til
dette kan være en kombination af følgende:
- Leverandøren har installeret tællerscriptet forkert
- Aktivering og transaktion fortolkes forskelligt
- Leverandørens backend-data inkluderer også andre aktiverings-
og transaktionsdata (fx start/slut på en hjælpefunktionalitet og
borgerservicemedarbejderes bestillinger på vegne af borgerhenvendelser).
Er opsamlingen af statistikdata sikker?
Ja. Statistikløsningen udgør ingen betydelig risiko for de
offentlige selvbetjeningsløsninger. Der er gennemført en
sikkerhedsvurdering af statistiksystemet i samarbejde med
Deloitte. Vurderingen beskrev enkelte mulige risici, som der
efterfølgende er blevet taget højde for.
Hvordan kan jeg se, hvilke af min myndigheds
selvbetjeningsløsninger, der er statistiktæller på?
Når du søger i anvendelsesstatistikken kan du filtrere for netop
din egen myndighed. Det betyder, at du får vist netop de
selvbetjeningsløsninger, der er registreret trafik på, inden for
det tidsinterval, som du har specificeret. Det er ikke det samme
som, at der bliver vist netop de løsninger, der er tæller på, for
det kan i teorien være løsninger, som ikke er blevet aktiveret i
perioden, og som derfor ikke vil blive vist i din søgning.
Men hvis du vælger perioden 'altid' vil du få en liste over alle
de selvbetjeningsløsninger, der er tæller på. Hvis du i stedet
søger i borger.dk´s selvbetjeningsdatabase, med filtrering for din
egen myndighed, kan du desuden klikke 'overblik over søgeresultat'
og se, hvor mange af dine selvbetjeningsløsninger, der har tæller
i forhold til det samlede antal selvbetjeningsløsninger, du har.
Kan jeg sammenligne anvendelsen af mine
selvbetjeningsløsninger med anvendelsen hos en anden myndighed?
Ja, du kan sammenligne anvendelsen af enkelte
selvbetjeningsløsninger fra samme it-leverandør for fx to
forskellige kommuner, fx 'anmeld flytning til folkeregisteret' fra
KMD. Eller du kan sammenligne to forskellige
selvbetjeningsløsninger fra to forskellige it-leverandører, og som
udfører den samme opgave, fx 'anmeld flytning til folkeregisteret'
fra henholdsvis KMD og Kommuneinformation OIB.
Du kan sammenligne i absolutte tal, i procenter, eller pr. 1000
indbyggere. Borger.dk regulerer årligt indbyggertallene pr. kommune.
Hvordan får jeg overblik over anvendelsen af alle mine selvbetjeningsløsninger?
Ved at filtrere for din egen myndighed, klikke 'søg' og på
søgeresultatsiden klikke 'overblik over søgeresultat'. Det giver
dig overblik over den samlede anvendelse i den periode, du har
specificeret, og som pr. default er sat til seneste måned. Du kan
også sammenligne to perioder på tværs af alle dine løsninger. Det
gør du under 'overblik over søgeresultat' i højre spalte.
Hvordan får jeg indblik i anvendelsen af en enkelt af mine selvbetjeningsløsninger?
- Filtrer for din egen myndighed på søgesiden og klik 'søg'.
- Klik på linket for den løsning, du ønsker at se statistik for.
Hvordan sammenligner jeg anvendelsen af en løsning for én
periode med anvendelsen for en anden periode?
På forsiden af 'søg i anvendelsesdata' vælger du periode, før du
søger. Som udgangspunkt er der valgt seneste måned. Når du klikker
'søg' og finder frem til den løsning, du vil se statistik for, kan
du i højrespalten klikke på 'sammenlign to perioder' og derved
vælge periode 2.
Hvis du vil ændre i periode 1 skal du klikke tilbage til
søgesiden enten ved at bruge tilbage-knappen i browseren eller ved
at vælge 'ændr søgekriterium' på søgeresultatsiden, og søge igen.
Registrerer statistiksystemet anvendelsen af min myndigheds
løsninger fra alle hjemmesider?
Når tællerscriptet er implementeret korrekt, er der mulighed for
at opsamle anvendelsesstatistik uafhængigt af, hvor
selvbetjeningsløsningen aktiveres fra. Det være sig borger.dk, en
kommunal hjemmeside eller andre relevante steder.
Hvilken relation har borger.dk’s statistiksystem til virk.dk’s system?
Der er ingen umiddelbar relation mellem de to statistiksystemer,
men de bruger den samme grundlæggende teknik til opsamling af data.
Hvad er en ServiceNøgle, og hvad betyder begreberne i den?
ServiceNøglen er et sæt af parametre, som anvendes til at
beskrive, hvad kvaliteten (modenheden) af en given
selvbetjeningsløsning er, fx i forhold til om løsningen har
digital signatur eller ikke. ServiceNøglen er udarbejdet af den
Digitale Taskforce i samarbejde med blandt andre borger.dk og
virk.dk, og blev benyttet i forbindelse med eDag3-kortlægningen af selvbetjening.
Hvad betyder begrebet ’obligatorisk’, som bliver brugt i
ServiceNøglen for mine løsninger?
Det betyder, at selvbetjeningsløsningen er den eneste mulighed
for at udføre en handling forstået som ’tvungen’ brug. For
eksempel kan man kun bruge SU’s digitale selvbetjeningsløsninger,
hvis man søger uddannelsesstøtte. På samme måde skal man anvende
jobnet.dk for at være berettiget til dagpenge.
Driftsoplysninger og seneste nyt
Nedenfor finder du de seneste nyheder fra digitaliser.dk-gruppen Statistiksystem
Har du opdaget en driftsfejl, opfordrer vi til, at du indberetter
denne på Statistiksystem-gruppen. På den måde sikrer vi, at alle
interesserede holdes løbende orienteret om driften og udbedringen
af eventuelle problemer.
Kontakt
Filer og referencer