Projektet er overgået til drift. Der gennemføres udrulning til
alle borgere.
Der gennemføres genudbud
af Digital Post (Eksternt dødt link) i 2014-2015.
Rationale
Sikker kommunikationsløsningen mellem myndighed og
borger/virksomhed. Billigere kommunikationsform fremfor fysiske
breve. Meddelelser kommer frem i realtid.
Funktionalitet
Digital post er en meddelelsesinfrastruktur til kommunikation
mellem myndigheder og borgere eller virksomheder. Myndigheder
kan sende meddelelser til borgere/virksomheder
Borgere/virksomheder kan besvare meddelelser eller initiere
afsendelse af en meddelelse til myndigheder
Tilslutningskrav
Den afsendende myndighed skal indgå en tilslutningsaftale med
leverandøren (e-Boks). Pt. har næsten alle myndigheder indgået
en tilslutningsaftale med leverandøren.
Krav til anvendelse
Alle offentlige myndigheder kan tilslutte sig digital post.
Afhængighed af platform
Der kræves NemID for at logge sig på for at se indholdet i den
digitale postkasse (der hvor borgerens/virksomhedens meddelelser ligger).
Krav til tekniske standarder
For at digitalpost kan integrere til 3.partssystemer, så skal
der anvendes OCES-certifikater.
OIO-REST principper skal anvendes ved integration til digital
post.
S/MIME anvendes til forsendelse af mail
i/Frame
anvendes til integration i portal
Afhængighed af andre løsninger
Der kræves NemID for at logge sig på for at se indholdet i den
digitale postkasse (der hvor borgerens/virksomhedens meddelelser ligger).
Arkitekturtegninger-billeder