En pdf-version til print af udviklingsvejledningen for
velfungerende selvbetjeningsløsninger, version 1.0, 30. april
2013. Af praktiske årsager inkluderer pdf-version IKKE eksempler,
værktøjer eller link til disse.
Formålet med vejledning er at understøtter implementeringen af
brugervenlige og tilgængelige offentlige selvbetjeningsløsninger.
Udviklingsvejledningen henvender sig til digitaliseringskonsulenter
og projektledere med ansvar for udviklingen af digitale selvbetjeningsløsninger.
Vejledningen samler en række krav og anbefalinger til udviklingen af
digital selvbetjening i det offentlige.
På en række af de områder, som vejledningen berører, er der tidligere
truffet politiske aftaler om at overholde en række fællesoffentlige
krav i udviklingen af selvbetjeningsløsninger, herunder eksempelvis i
aftalen om kommunernes og regionernes økonomi 2013. Det betyder bl.a. at:
-
Alle selvbetjeningsløsninger, der gøres obligatoriske i den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 skal leve op
til alle krav i udviklingsvejledningen vedr. brugervenlighed og tilgængelighed.
Styregruppen for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
anbefaler endvidere, at alle offentlige selvbetjeningsløsninger lever
op til vejledningens krav og anbefalinger. Vejledningen skal således
læses som en opfordring til alle myndigheder om at sikre, at deres
digitale selvbetjeningsløsninger lever op til alle vejledningens krav
og anbefalinger. Ligeledes kan vejledningen anvendes som inspiration
og hjælp i forbindelse med:
- Input til udviklingsprocesser internt eller i samarbejde med leverandører.
- Inspiration og hjælp i forbindelse med udarbejdelse af
kravspecifikationer til it-leverandører.
- Selvevaluering og test af eksisterende løsninger.
Læsevejledning
Vejledningen består af seks temaer. Følgende temaer indeholder
anbefalinger til inspiration i forbindelse med udviklingen af digitale selvbetjeningsløsninger:
- Brugerbehov
- Forretningsbehov
Følgende temaer indeholder en række krav til de løsninger der skal
gøres obligatoriske at benytte i forbindelse med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi:
- Sprog
- Flow og design
- Data og funktionalitet
- Tilgængelighed
Grundopbygningen gentages for hvert tema og består af:
- Overordnet krav eller anbefaling
- Hvorfor kravet, eller anbefalingen, er vigtigt
- Uddybning af kravet og under-krav, eller anbefalingen
- Anbefalinger
- Uddybning af anbefalinger
- NB: Denne første beta version indeholder IKKE gode eksempler,
værktøjer eller metoder. Dette inkluderes i den kommende webbaserede
version 30. april 2013.
Versionering:
Vejledningen forventes løbende versioneret for at sikre en
systematisk indarbejdelse af nye teknisk krav, eksempelvis i
forbindes med etableringen af Mobil Ne-mID mv.
Versionering og datostempling vil fremgå tydeligt af både den
webbaserede og hardcopy version af udviklingsvejledningen.
Ved større ændringer forelægges nye versioner for styregruppen for di-gitaliseringsstrategien.
Version 1.0 - 30. APRIL 2013.
Filer og referencer