Den fællesoffentlige styregruppe for Sag og Dokument har sendt en
version 1.2 af ”Specifikation af serviceinterface for SAG”
(Sag-standard) i høring.
Høringsperiode og praktisk
- Høringen forløber i perioden 1. juli til 14. august 2013.
- Materialet i forbindelse med høringen findes nedenfor.
- Høringssvar bedes sendt til sagogdokument@kl.dk.
Kommenterer og debat tilknyttet denne resource vil naturligvis også
indgå i behandlingen af høringsmaterialet.
Materialet er også lagt til høring på høringsportalen : http://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/16881.
Kommentering
Der er tale om en semantisk standard, forstået på den måde, at det er
definitionen af begreber, deres tilstande og relationer som udtrykt i
tekst og i UML-diagrammer, der er det centrale i standarden. Derfor
ønsker styregruppen for Sag og Dokument i særlig grad høringssvar på
begrebsdefinitioner, tilstande og relationer.
For detaljerede kommentarer ser styregruppen gerne kommentarer
direkte i doc-udgaven af specifikationen.
Formål
Formål med serviceinterfacet er at understøtte en mere smidig
udveksling af sager (udelukkende elektroniske sager og primært
reference til elektroniske dokumenter) mellem systemer, herunder
fagsystemer og ESDH-systemer. Systemer (serviceudbydere), der
implementerer serviceinterfacet, opnår derved en standardiseret måde
at modtage og levere sager.
Ændringer
De væsentligste ændringer i høringsversionen er:
- en synliggørelse af Journalnotat, der fortsat er repræsenteret som
en del af Sag.
- en ændring af de fleste flerrelationer, der bliver erstattet med
roller og objekttype. Det er tænkt som en generel model, som også
kan bruges i de øvrige standarder ved en kommende revision af disse
senere på året. Det vil også slå i gennem i skemaerne.
Videre proces
Når høringen af Sag er overstået, vil styregruppen for Sag og
Dokument igangsætte en revision af de øvrige Sag og Dokument
standarder, og det vil foregå i fuld åbenhed og med inddragelse af
alle relevante interessenter i processen.
Filer og referencer