29. januar 2010
Konklusionspapir om anvendelsen af åbne standarder for software i
det offentlige
V, S, DF, SF, K, RV, EL har med tilslutning fra LA konkluderet
følgende vedrørende anvendelsen af åbne standarder i det offentlige:
1. I medfør af folketingsbeslutning B103 (samling 2005/06) skal
regeringen sikre, at det offentliges brug af informationsteknologi,
herunder brug af software, er baseret på åbne standarder. Kravet om
brug af åbne standarder gælder ved nyindkøb og ved større opdateringer
og skal være udgiftsneutralt efter de gældende kriterier for den
offentlige sektor.
Nye krav til åbne obligatoriske standarder for dokumentformater
For at fremme anvendelsen af software baseret på åbne standarder i
det offentlige og for særligt at fremme konkurrencen på kontorsoftware
samt for at sikre, at borgere og virksomheder ikke er afhængige af
bestemte kontorpakker i deres kommunikation med det offentlige, gøres følgende:
2. Der oprettes en liste over godkendte obligatoriske åbne standarder
i det offentlige med det mål, at fremme at offentlige myndigheder skal
kommunikere ved hjælp af åbne standarder. Ekspertudvalget om åbne
standarder, nedsat i efteråret 2008, vil efter inddragelse af den
fællesoffentlige OIO-komite, indstille til videnskabsministeren,
hvornår - og med hvilke standarder - listen opdateres.
Følgende principper skal være opfyldt for, at en standard kan
omfattes af listen. Standarden skal være:
- Fuldstændigt dokumenteret og offentligt tilgængelig.
- Frit implementerbar uden økonomiske, politiske eller juridiske
begrænsninger på implementering og anvendelse.
- Godkendt af en international anerkendt
standardiseringsorganisation, eksempelvis ISO, og standardiseret og
vedligeholdt i et åbent forum via en åben proces.
- Det skal demonstreres, at standarden kan implementeres af alle
direkte i sin helhed på flere platforme.
- Interoperabel inden for funktionalitetsloftet med andre standarder
på listen.
Ikke-redigerbare dokumenter
3. Alle offentlige myndigheder vil med virkning fra 2010 være
forpligtede til at afsende dokumenter til borgere og virksomheder, der
skal læses, men ikke redigeres, i PDF/A-1. Det samme gælder, når
myndigheder publicerer dokumenter, der skal læses og ikke redigeres,
på myndighedernes hjemmesider.
Redigerbare dokumenter
4. Statslige myndigheder (1) vil fra 1. april 2011 være forpligtede
til at afsende og kunne modtage dokumenter i formater omfattet af
listen som er nævnt under punkt 2 - herunder ODF. For at sikre at
alle, uanset platform, har adgang til redigerbare dokumenter, skal
statslige myndigheder, såfremt de publicerer redigerbare dokumenter på
deres hjemmesider, gøre dette i ODF og andre dokumentformater, som er
optaget på listen.
5. Regeringen optager forhandlinger med kommuner og regioner med
henblik på snarest at implementere de statslige åbne standarder efter
følg eller forklar princippet.
Øvrige formater
6. Herudover skal alle offentlige myndigheder fortsat - for at sikre
borgerne maksimal valgfrihed - også kunne modtage dokumenter i alle
gængse formater med stor udbredelse inden for anvendelsesområdet (2)
7. Partierne noterer sig, at man løbende vil følge udviklingen af
standard for dokumentformater på baggrund af den årlige It- og
telepolitisk redegørelse.
8. Indtil listen træder i kraft, må der ikke opstå tekniske
hindringer gennem nyindkøb og større opdateringer af kontorsoftware i
staten, der kan hæmme indførelsen af åbne standarder. Fremtidigt
kontorsoftware skal som grundelement have den/de fastlagt åbne
standarder fra listen omtalt i punkt 2.
9. Partierne er enige om, at staten i sin fremadrettede
indkøbspolitik for software skal fremme konkurrencen ved bl.a. at tage
hensyn til den bekymring Konkurrencestyrelsen rejser i sin rapport (3)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(1)
Myndigheder forstås her som departementer og styrelser mv.
(2) Ved "gængse formater med stor udbredelse inden for et
anvendelsesområde" forstås formater, som myndighederne jævnligt
støder på inden for et givet område.
(3) Punkt 5.2 i rapporten: "Juridiske bindinger knyttet til
kontorsoftware", 11. juni 2009, Devoteam for Konkurrencestyrelsen