Loading…
Tilbage

Hvordan udnytter vi sociale mediers potentiale?


Bare fordi vi kan bruge sociale medier er det ikke ensbetydende at vi også er garanteret en succes.

Du skal derfor have:

  • En vision med klare mål, målsætninger og mål
  • En politik og handlingsplan
  • En social medie profil og Web 2.0 features som:
    • Fokusere på målgruppen
    • Er relevant, aktuel og interessant for målgruppen
    • Løbende opdateres
    • Linker til relevante hjemmesider
    • Giver feedback, bruger et enkelt og forståligt sprog
    • Stiller input, svar og beslutninger til rådighed for alle (fx et online arkiv)

 Du skal også have en sociale medie persona:

  • Gøre mere end bare broadcaste - brug samtale snarere end formelle sprog, dvs at vedtage en 'os' og ikke 'mig' tonefald - sociale medier handler om dialog
  • Være professionel og konsekvent på alle tidspunkter, dvs være høflig og konstruktiv, selvom du ikke er enig
  • Bliv i karakter, dvs forbliv tro mod begrebet den pågældende lokalitet
  • Del, give tilbage, gengælde og anerkende bemærkelsesværdige bidrag, dvs reager og give feedback
  • Etabler en protokol for ledelsen privatliv, medarbejders brug af sociale medier, og negative eller unøjagtige kommentarer og input, dvs har en social mediepolitik for interne og eksterne brugere
  • Start med noget enkelt og dagligdags, dvs tiltræk borgere ved at rejse relevante problemstillinger og stille spørgsmål relateret til disse
  • Sørg for, at din sociale medie persona er justeret med din organisations profil, dvs din organisations visuelle identitet og image for at skabe konsekvens og undgå forvirring

Du gør en forskel når du er:

  • kontroversiel, dvs folk vil alligevel diskutere det - nogle vil være enige og andre er uenige
  • gennemsigtig, dvs være åbne, ikke censurer, viser spørgsmål, svar og hvordan du tager modtagne forslag i betragtning
  • åbne og bede om input, dvs hvis du ikke har svaret, så spørg folk og forklar hvorfor du spørg
  • involverede og interagere, dvs gå i dialog og kommuniker
  • lytte og ager, dvs ignorer ikke problemer fordi du ikke er enig, være proaktiv

Sidst men ikke mindst, vælg de relevante kanaler, værktøjer og kom i gang!