Loading…
Tilbage

Brug af sociale medier i katastrofekommunikation


22-12-2011 12:57:11

Af Georg Strøm 22. december 2011 kl. 10:00

Når der sker en katastrofe, viser det sig ofte at kommunikationen går galt. Politi og redningsfolk kan ikke kommunikere sammen, men må koordinere indsatsen gennem mobiltelefoner og håndskrevne lister med numre. Civile som gerne vil gøre en indsats bliver hægtet af, og selv i bedste fald er kommunikationsformen langt bagud for det vi ellers tager for givet.

Der er brug for alternativer. 

Ved en stor katastrofe kan myndigheder og redningsmandskab få et hurtigere overblik ved at bruge filmklip lokale har uploaded, end ved at forcere ødelagte veje og broer for selv at nå frem. I et land som Filippinerne hvor mennesker er vant til at improvisere og klare sig selv, er det en indlysende mulighed for at koordinere myndighedernes og den lokale indsats. Måske skal beredskabet ligefrem overveje hvordan deres systemer kan spille sammen og udveksle information med Facebook hos personer i det ramte område.

Læs resten af artiklen på version2.dk