Loading…
Tilbage

Udfordringer ved udviklingen af skema- og lektiesystem til folkeskolen


16-07-2011 18:10:27

Jeg vil her beskrive et par af de udfordringer jeg er løbet ind i, efter projektet så småt er på skinner.

Som tidligere nævnt udvikles dette projekt som en udbyggelse af Moodle, ved at tilpasse universitetssystemet, til folkeskolen. Dette indbefatter udvikling af diverse moduler og blokke til Moodle, samt at fjerne eksisterende funktionalitet der ikke er relevant.

Det første man lægger mærke til ved en 'frisk' installation af Moodle, er at undervisning er inddelt i kurser og metakurser, med en fast defineret varighed. Studerende er tilknyttet kurser, og disse kan have forskellige roller i kurser, som 'medunderviser', 'studerende' mv. Udfordringer er så, hvordan dette hieraki kan oversættes til folkeskolebrug.

Umiddelbart er det mest intutivt at oversætte alle kurser til folkeskolefag, og fjerne de indstillinger et kursus måtte have, der ikke har relevans til folkeskolen, for så at udvikle relevant funktionalitet . Alternativt kunne man se et kursus som en folkeskoleklasse, for så at oprette aktiviteter på kurset der kunne repræsentere folkeskolefag - men skal metakurser så repræsentere fag, hvordan skal varighed så forståes?

Efter at have prøvet mig frem, og analyseret situationen er jeg nået frem til at Moodles kursus skal oversættes rent til fag, da dette gør det lettere at udvikle en skemapakke, der kan hente oplysninger fra hver elevs tilmeldte kurser (fag). På den måde får alle elever et unikt skema, i stedet for at skemaet ligger på klasse-niveau. Naturligvis bliver hver klasses elevers skema identisk, såfremt eleverne er tilmeldt samme fag.

Nå, tilbage til php-koden...