Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen udstiller testversioner
af Digital Post-indbakkerne på Borger.dk og Virk.dk, som de ser ud nu.
Disse testpostkas-ser kan anvendes i forbindelse med test af løsninger
til Digital Post eller i forbindelse med tilpasning og brugertest af
de breve, som myndighederne sender via Digital Post.
For at tilgå en testpostkasse skal den først oprettes. Dette gøres
via testportalen for Digital Post: https://testportal.test.digitalpost.dk/
I integrationsvejledningen "Technical Integration" skal du
gå til afsnit 14 "Access to the Test Portal on the test environment".
Find vores Technical Integration på Digitalisér.dk: https://www.digitaliser.dk/resource/5765802
Når testpostkassen er oprettet, kan der sendes meddelelser til denne.
Når post-kassen er blevet tilknyttet en testbruger
(person/virksomhed), kan du tilgå ind-bakkerne her: https://post.demo.borger.dk
Særligt vedrørende adgang til Virk
Proces for at logge ind med Test IdP
1. Kald URL’en https://pilot.virk.dk/nemlogin/login?f=https://pilot.virk.dk/digitalpost/?testidp=true
2.
Login med organisationens testcertifikat
3. Login med Test IdP-bruger
Proces for at logge ind med Testcertifikat
1. Kald URL’en https://pilot.virk.dk/nemlogin/login?f=https://pilot.virk.dk/digitalpost
Digital Post testmiljø
Testmiljøet bruges primært til, at myndigheder og leverandører
kan integrere deres egne testmiljøer til løsningen og teste op mod
Digital Post. Miljøet består af testversioner af følgende
portaler:
• Administrativ Adgang
•
Rettighedsportalen
• Testportalen
• Adgangsportalen
I Administrativ Adgang, kan brugerne se de
forskellige funktioner, der er i Digital Post-løsning. Det er via
Administrativ Adgang, at afsender- og modtagersystemer samt
kontaktstrukturen opsættes, tilsluttes og administreres.
Rettighedsportalen giver mulighed for, at I kan
administrere adgange og rettigheder til testbrugeres
(testperson/testvirksomhed) Digital Post. Det er også gennem
Rettighedsportalen, at I kan redigere i testmedarbejderes adgange til
Administrativ Adgang og til selve Rettighedsportalen.
I Testportalen kan I oprette testdata i form af
testpostkasser, testborgere, test-medarbejdere og testmeddelelser til
fx at teste jeres egne afsender- og modtager-systemer op imod Digital Post-løsningen.
I Adgangsportalen kan man som testperson eller
testvirksomhed få et overblik over hvilke enheder, man benytter til at
læse Digital Post, og man har mulighed for at logge ud og nulstille
disse samt fravælge notifikationer på specifikke enheder.
Arbejdet i Digital Post testmiljøet skal ses i et teknisk perspektiv
med formålet at forberede jeres systemer til Digital Post-løsningen. I
testmiljøet arbejdes der derfor kun med testdata, og der er ingen
sammenhæng til produktionsmiljøet.
En oversigt over vejledninger til de enkelte portaler kan findes her:
https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/vejledninger/
Hvem har adgang til testmiljøet?
Testmiljøet kan tilgås af følgende aktører:
•
Myndigheder
• Virksomheder
• Leverandører
• Digitaliseringsstyrelsen
Hvordan opnås adgang til Digital Post testmiljøet?
Trin 3 i opgavepakke 8 beskriver, hvordan I etablerer adgang til
testmiljøet, samt opsætter systemer og kontaktstruktur i Administrativ
Adgang i testmiljøet. Opgavepakker findes på vejledningsoversigten
under "Opgavepakker".
Forudsætninger for at kunne tilgå Digital Post testmiljøet
• Alle certifikater er NemLog-in VOCES/FOCES
TEST-certifikater
• Det kræves, at I har et NemLog-in
MOCES TEST-medarbejder certifikat, for at kunne opnå adgang
til portalerne
• Der skal være udpeget en
rettighedsadministrator gennem Rettighedsportalen
• Se
Vejledning til Rettighedsportalen for en beskrivelse af adgang til Rettighedsportalen
Se de tekniske forudsætninger for systemerne i Technical Integration
dokumentet
• På testmiljøet har leverandører samme rettigheder
som myndigheder – i produktion er det alene myndigheder, eller
leverandører på vegne af myndigheder, der kan sende Digital Post