Loading…
Tilbage

Nye visninger af søgeresultater i Google på mobil


08-08-2019 16:33:27

I slutningen af maj kom Google ud med en ny opdatering, som har ændret visningen af søgeresultaterne på mobil. Opdatering har både haft indflydelse på, hvordan de betalte annoncer på Google Ads bliver præsenteret, men også i forhold til de organiske visninger længere nede. Hvis du har oplevet udsving i performance af henholdsvis SEO og Google Ads, så kan dette måske være forklaringen.

I forhold til Google Ads, så er ”Ad” mærkatet ved selve annoncen ikke længere grøn, men derimod en neutral sort farve, som nogle måske ville mene camouflere den betalte annonce. Det er ingen overraskelse, eftersom søgemastodonten kontinuerligt prøver at øge incitamentet for at få de søgende til at klikke på deres betalte annoncer. Over de seneste år har vi også set Google gå fra at vise tre annoncer i toppen til fire, hvilket de fleste SEO-specialister inklusiv mig selv ikke just er fan af.

Du kan se et eksempel på de nye tekstannoncer herunder:

Det betyder dog ikke at SEO er dødt, da mange personer bevidst vælger at undgå de betalte annoncer. Det betyder også, at vi fortsat ser mange af de organiske visninger, tager en stor andel af klikkene. Der er derfor ingen grund til at gå i panik, da søgemaskineoptimering er en langt fra død disciplin inden for digital markedsføring. Hos Plutonic Media har vi ikke set de store udsving i performance siden opdateringen, og fordelingen af trafik og omsætning mellem SEO og Google Ads holder stort set samme niveau.

På trods af Google har en stor interesse for at få flere annoncører på deres platform, så har de i sammenhæng med opdateringen af Google Ads tekstannoncerne præsenteret en ny visning af de organiske resultater på mobil. Dit favicon er blevet vigtigere end nogensinde, da det lille iøjnefaldende ikon vil være synligt ud fra din organiske visning på mobilsøgninger.

Det skaber nye og spændende muligheder med arbejde af CTR (click-through-rate) optimering. Med et skarpt favicon kan du øge blikfanget og dermed sikre dig klikket. Har du endnu ikke et favicon, så kan du implementere det ved at tilføje følgende tag til overskriften på din startside med følgende syntaks:

Du kan se et eksempel herunder, hvorpå de favrige ikoner kan skille sig ud:

Udover at være med til at hæve klikraten for dine visninger, så kan det også være med til at styrke din virksomhedsidentitet med et genkendeligt ikon.

Filer og referencer

Titel Type
googleadseksempel.png application/octet-stream
mobileksempel.png application/octet-stream
Profilbillede

Spændende!

Majken Hansen

Super Spændende - det er helt sikkert noget vi skal se om vi ikke kan drage nytte af på WeTeach.dk

Profilbillede

Godt indlæg

Karsten Godstog

Super interessant! Tak for delingen!