Hvad har læring og open soure med hinanden at gøre?
En hel del, efter min mening. For når man er aktiv med noget, så
lærer man. Og når man er inaktiv, så lærer man ikke noget, eller i
hvert fald mindre.
Som IT-underviser har jeg oplevet, hvor aktive elever bliver, når de
skal lave open source-hjemmesider. Det er nemlig et område, som aldrig
bliver statisk, idet koden, som begrebet allerede afslører, er åben
for alle og kan ændres. Da det er gratis, behøver læreren ikke at
bekymre sig om overskridelser af fagbudgettet. Og skulle eleverne få
lyst til at arbejde videre med projektet, kan de for ganske få penge
komme i gang med deres egne kreationer. I dag er meget nemt og billigt
fx at få en hjemmeside med eget domæne.
Efter min mening kan elevernes begejstring for webindholdet på
hjemmesiderne sagtens udvikles til også at indbefatte andre fag end
lige IT. Og det behøver heller ikke lige at handle om web-kreationer,
da man også eksempelvis kan arbejde med open source billedbehandling.
Således har jeg prøvet at lave opgaver, hvor eleverne skal beskrive
litteraturhistoriske perioder på en gratis hjemmeside.
En anden mulighed, som ikke koster ret meget, er at lære html. Det
vil være mest naturligt at gøre i IT-undervisningen. Man kan fx bruge
html bootstrap. Det har den fordel, at resultatet af hjemmesiden
hurtigt bliver meget tilfredsstillende. I modsætning til rå html fra
bunden, hvor det tager meget langt tid, før ens hjemmeside ser
fornuftig ud. - En mere dybdegående løsning kan også være, at man
lærer decideret programmering. Fx kan eleverne lære at lave et system,
som viser hvad klokken er i verdens byer. Blot for
at give et eksempel på grundlæggende programmering, som fx kan
foretages i php.
Hvis man ser på alle de gratis løsninger, der er på nettet, fx Wix og
123hjemmeside, vil jeg sige, at der er gode muligheder for hurtigt at
kunne arbejde med hjemmesider i forbindelse med undervisning. Man får
ikke eget domæne på gratis løsninger, da det altid vil koste lidt at
registrere og beholde et domænenavn (www.).
Igen: Når man er aktiv, så lærer man. Og når man ikke er dét...