Loading…
Tilbage

Lad din hjemmeside matche din forretning


08-08-2018 17:18:56

Google har allerede i starten 2018 bestemt, at din hjemmeside skal være brugervenlig, præsentabel og optimeret til mobile enheder. Hvis ikke din hjemmesider opfylder de krav, så bliver du som ejer af en hjemmeside straffet med minuspoint i googles søgeresultat.

Mobilen først

I dag betyder det en del, hvor vidt din hjemmeside er mobilvenlig. Før i tiden blev din hjemmeside vurderet ud fra desktop-versionen, men allerede i 2017 kom Google på banen med Google Mobile First Index. Denne betyder i korte træk, at din hjemmeside nu bliver vurderet ud fra dens funktion på mobile enheder, og i mindre grad på desktop-versionen.

Har du derfor en forretning og en hjemmeside der ofte tilgås af kunderne på farten, så bør du være ekstremt obs på, om din hjemmeside er opdateret til mobilversionen.

Brugervenlighed er alfa og omega i opdateringen af en hjemmesides mobilversion. Brugervenlighed er her pagespeed, skriftstørrelse, nem og uforstyrret navigation og tilgang i hjemmesidens menu. Det nytter derfor ikke noget, hvis de produkter som kunden scroller igennem, på vej hjem fra job, forsvinder, fordi pagespeed eller hukommelse svigter.

Den indbydende hjemmeside

Har du en forretning baseret på trends, mode, kunst eller digitale løsninger som hjemmesider eller præsentationer, er det også vigtigt, at du kan signalere dette via din hjemmeside.

Æstetikken og farvesammensætningen skal også være i orden, hvis du sælger en service som personlige indbydelser eller korrekturlæsning. Selvom dit produkt ikke er decideret digitalt, så skal kunden stadig kunne se ånden i dit produkt, i din hjemmeside. Derfor er stavefejl, skæve linjer og ugennemtænkte farvesammensætninger et no go, når du har en hjemmeside. Din side skal matche dit produkt og lokke kunden videre ind.

Sikkerhed

Vil du som kunde have en udbyder til at reparere din iPad eller arkivere dine private familiebilleder online, så er det efterhånden blevet reglen snarere end undtagelsen at tjekke hjemmesidens sikkerhedsstandard.

Her skal man som ejer af en hjemmeside naturligvis skifte fra HTTP til HTTPS. HTTPS er den nye protokol, som sørger for at der opstår en sikker kommunikation mellem internetbrowseren og webserverne. På denne måde beskyttes al den data og personlige oplysninger som kunder indtaster, når de eksempelvis køber produkter online.

De SSL-certifikater der skal til for at skifte fra HTTP til HTTPS kan tilkøbes relativt billigt. De er en kæmpe investering i din virksomhed, ikke bare fordi kunderne vælger din mere sikre hjemmeside frem for andre, men også fordi din sides SEO-ranking øges væsentligt.

Profilbillede

Der er sket meget siden jeg lærte at lave hjemmesider ;-)

Lars Malling

Spændende læsning. Jeg lærte at lave en hjemmeside i sin tid med https://www.html.dk/ , men det efterhånden mange år siden!

Profilbillede

Godt for alt

Daniel Nielsen

Super fedt indlæg, det er nemlig super relevant og godt for SEO. Dette kan, som en af de få ting i livet, skæres over en kam. Det er ligemeget om du sælger en racercykel, en elcykel, en bil eller en pung. Uasnet hvad, så er et SSL-certifikat godt. 

Profilbillede

Husk også!

Azad Habib

Så er mobilefirst lige slået til, nu er det vigtigere end nogensinde! ;)

Profilbillede

Angående HTTPS

Gamer Garagen

Super godt indlæg :)

Lige med HTTPS så tilbyder mange hosting sites at opsætte SSL gratis med "Lets Encrypt". Så det er værd at undersøge om ens webhost tilbyder denne service, før man køber en. HTTPS bliver især vigtigt inden længe, da Google snart vise en advarsel, hver gang en bruger af Chrome prøver at gå ind på et website der ikke bruger HTTPS. Dette er mere end 50% af alle internet browsers. Så bare endnu en væsenlig grund til at sikre sine hjemmesider.

Profilbillede

Godt indlæg

Markus Damsgaard

Godt indlæg! Søgemaskineoptimering er meget mere end bare links i dag. I dag handler det i højere grad om at give den besøgende en god oplevelse. :)