Loading…
Tilbage

3 gode råd til at komme i gang med Facebook Annoncering


31-07-2018 17:46:50

For enhver virksomhed er der fantastiske muligheder for at skabe salg ved at annoncere over Facebook. På Facebook kan du ramme din målgruppe med relevante annoncer og derigennem skabe mere salg til din forretning. Men hvor skal jeg starte for at komme i gang med annoncering på Facebook? Det har jeg samlet mine tre bedste råd til her.

 

Definer din målgruppe som det første

For at få succes med dine annoncer på Facebook, skal du som det første definere din målgruppe. Det gælder ved alle former for markedsføring, men især når det gælder annoncering på Facebook er det afgørende at kende din målgruppe.

Det skyldes at du har unikke muligheder for at segmentere efter lige netop din målgruppe via Facebook.

Så jo bedre du kender din målgruppe jo bedre kan du ramme dem med relevante annoncer. Hvis du rammer en bred målgruppe med dine annoncer, når du ud til flere personer, men mange af dem vil være irrelevante for din målgruppe.

Derfor skal du definere din målgruppe præcist.

 

Opsæt konverteringssporing

Konverteringssporing er dit værktøj til at se hvor mange konverteringer dine Facebook Annoncer rent faktisk skaber.

Når du ikke har konverteringssporing optimeret du dine annoncer i blinde, fordi du ikke har samme mulighed for at vide, hvilke annoncer der skaber konverteringer.

Derfor skal du som noget af det første i forbindelse med dine Facebook Annoncer opsætte konverteringssporing. Det kan du blandt andet gøre ved hjælp af Facebook Pixel Helper-plugin.

Du kan fx opsætte sporingen til din kvitteringsside, hvor der så sendes informationer til Facebook om hvilke konverteringer du får, og ikke mindst hvor meget der bliver konverteret for.

Konverteringssporing kan godt være lidt teknisk at opsætte men Facebook har en god guide og når du først har konverteringssporingen, kan du for alvor se hvor godt dine annoncer performer.

 

Sæt gang i Retargeting

Når du skal hvilken slags annoncering du skal starte med, er retargeting et godt sted at starte. Facebook Retargeting er de absolut lavest hængende frugter og her du fra starten af kan få mange konverteringer.

Med Facebook Retargeting kan du rammer personer der allerede har besøgt din hjemmeside og dermed vist interesse for dit produkt eller din service.

Facebook Retargeting er derfor utroligt effektivt og et af de bedste steder at starte, når du skal i gang med annoncering på Facebook. Når du rammer personer der allerede kender dig er chancen for en konvertering langt større.

Det er derfor alle virksomheder der bør annoncere på denne måde. Det gælder uanset om du er en webshop har en servicevirksomhed eller lejer sommerhuse ud.

Med sidstnævnte kan du fx annoncere til personer der har været inde og kigge på et sommerhus i Blåvand og vise annoncer med flotte sommerhuse i det område, da du ved at de vil være interesseret i netop sommerhuse der, når det er den side de har været inde og besøge.

 

Profilbillede

Brugbar artikel

Carsten Christensen

Hej med dig

Det ser ud som om at være en god ting at starte op med. Hvad med os der er kommet noget videre end dette punkt. Vi har stor succes med både annoncering og content på de sociale medier, og vil gerne vækste yderligere. 

Du kan se vores side lige her - vi handler med parykker

Profilbillede

Brugbar artikel

Adam Nicolaisen

Klart en brugbar artikel. Jeg har selv brugt Facebook og Google Ads og ved, at det kan være svært at komme i gang med markedsføring på disse medier, hvis man ikke har kendskab til det.

/Adam

Profilbillede

rigtig god artikel vi har desværre ikke haft så meget held med facebook

Brian Christensen

Vi har ikke haft så meget held med facebook på www.maishudpleje.dk der kommer da masser af trafik en ikke noget salg desværre.

Profilbillede

Tak for en god artikel

Niels Eriksen

Hej

Tak for en virkelig god artikel, og godt i bringer dette på banen. Det er relevant nu til dags!

Vh

Niels

Profilbillede

Facebook Ads og Google Ads

Tom Steen

Hej

Tak for en god artikel. 

Facebook remarketing er forhodsvis nyt for mig.
Er det muligt at bruge Facebook retargeting sammen med Google Ads?

Her tænker jeg helt specifikt, at jeg vil målrette mine Google Ads annoncer, til de der har besøgt mit website igennem facebook - og omvendt.

Info: Vi er en sammenligningsside for online lån

På forhånd tak. 


Profilbillede

Brugbart indlæg

Simon Kristensen

Hej,

Indlægget giver en god ide og forståelse for, hvad man kan opnå og bruge facebook annoncering til. Vi har brugt facebook annoncering på vores hjemmesider Invested.dk og daytrader.dk igennem lang tid, hvilket har hjulpet vores forretning rigtig meget. Det kan klart anbefales at sætte sig ind i denne forretningsmodel, da det kan give et stort boost til din indtjening samt synlighed.

Mvh Simon. 

ændret af Simon Kristensen (25.10.2019)
Profilbillede

Har det på samme måde

Kasper Pedersen

Hej

Jeg er også meget tilfreds med alle de flotte indlæg der bliver postet her på forrumet. Men ej hvor sjovt at vi har samme idé med Facebook.

/

Kasper

Profilbillede

Er det en konverteringsvenlig kanal?

Karsten Sørensen

Jeg har hørt mange delte meninger om facebook som kanal. Jeg er ikke enig i, at det passer til alle erhverv. Nogle i erhverv fungere retargeting klart bedre end andre. Derudover er salg ikke det vi primært bruger facebook annoncering til. Det er mere for skabe brand awaernes, men det er selvfølgelig også for at skabe salg på den lange bane. 


Tak for de mange gode råd! Jeg skal selv snart i gang med at lave Facebook annoncering for mit lille trykkeri

 

Profilbillede

Tak for et godt indlæg

Mads Hansen

Mange tak for et god indlæg. 

Vi er i gang med at gå live med en ny hjemmeside, så vi søger efter alt den information vi kan finde, der omhandler online markedsføring. Så mange tak for din vidensdeling. Den sætter vi pris på :)

ændret af Mads Hansen (17.10.2019)
[slettet indlaeg]

Generelt meget spændende hvordan remarketing går hen og bliver endnu vigtigere at få kigget på. Det er noget som jeg tænker alle webshops som minimum kraftigt bør ham med i sine overvejelser. Jeg er pt. selv i gang med at lave konverteringssporing på mit Padel Tennis site, for at tracke hvad folk gør på sitet.

Det er specielt også god data at udnytte til bl.a. nyhedsbreve :-)

Godt og relevant indlæg for den situation jeg står i.
Det gav mig i hvert fald en lidt større forståelse.

Venligst
Kurt Ørering Kristensen

Profilbillede

Meget interessant

Frederik Nielsen

Det var rigtig spændende læsning, tak!

Det gav mig i hvert fald en række gode idéer til min egen side, nemgaming.dk. Hvis det ikke er alt for teknisk, så skal jeg have prøvet det af med det samme.

Er der ellers nogen der kan anbefale nogle dygtige Facebook-ads-folk? 

Mvh,

Frederik

ændret af Frederik Nielsen (23.09.2019)
Profilbillede

Lærerigt indlæg

Ole Andersen

Tak for indlægget. Det er helt sikkert noget, som jeg skal have kigget nærmere på i forbindelse med min side mobilafbetaling.dk.

God dag!

Profilbillede

Glimrende Indlæg

Nicolai Clausen

Tak for et super spændende & lærrerigt indlæg.

Jeg har dog lige et spørgsmål, da jeg længe har tænkt at annoncere min hjemmeside GaveAvisen.dk på Facebook.

Kort & godt er mit spørgsmål om det kan "betale sig" for mig at annoncere denne hjemmeside på Facebook. Altså vil det skabe nogen værdi & kan det nogensinde blive en sund forretning?

Vi hjælper brugere med at finde gaveideer & oplevelsesgaver online på en let & enkel måde.

Håber meget at i kan hjælpe, ellers må jeg jo bare kaste mig ud i det.

Profilbillede

Retargeting af din Instagram profil

Rasmus Pedersen

Hvis man starter op med FB annoncer, så er retargeting helt sikkert noget af det første man skal igang med, da afkastet som regel er højere ved de annoncer, man kører for personer, som allerede har kendskab med dit brand versus dem, som ikke kender til dig. Retargeting af personer som har interageret med din Instagram og Facebook profil har vist sig at give et endnu højere afkast ved os. Årsagen ligger nok i, at dem der interagerer med os på vores fx Instagram profil er mere tilbøjelige til at lave et køb end den gennemsnitlige hjemmesidebesøgende, da vi får utrolig mange besøgende på vores blog artikler, hvor vi skriver om alt muligt forskelligt, som ikke nødvendigvis relaterer sig til de produkter vi sælger. Halvdelen af vores hjemmesidebesøgende kommer derfor ind på vores hjemmeside efter de har søgt på et eller andet generisk søgeord på Google - det kunne fx om hårtab kvinder. Derfor er vores trafik på Instagram nok mere varmt end generelt på vores hjemmeside. Jeg kan stærkt anbefale at køre annoncer til alle dem der har interageret med din Facebook og Instagram profil. Det har vi i hvert fald haft stor succes med hos HairLust.

Profilbillede

Facebook til en Murer i København

Frederik Pedersen

Hej Katrine,

Super godt indlæg, som kan hjælpe mig lidt videre med min virksomhed.

Jeg har overvejet længe at prøve Facebook annoncering af, men er i tvivl om det giver mening for en simpel murermester som mig. Min lokale virksomhed M3S Murerentreprise  i Stenløse, København og omegn har indtil videre primært levet af at få kunder gennem Google Ads og SEO.

Jeg tænker umiddelbart, at Google er bedre kanaler for en virksomhed som min, da der er et erkendt behov på Google modsat sociale medier, hvor man skal presse et behov ned i folk.

Omvendt synes jeg retargeting lyder super spændende, da jeg kan ramme nogle af de personer som måske blot er i de indledende overvejeleser med f.eks. deres badeværelsesrenovering.

[slettet indlaeg]
Profilbillede

Tak for det!

Peder Jensen

Gode tips, tak :) 

Profilbillede

Frækkere end Facebook tillader...

Vilhelm Kruse

Jeg er helt enig med Katrine og har med held forfulgt den strategi flere gange. Men med mit tilbud om tantra og uddannelse i tantramassage er jeg kommet i problemer med facebook. 

Det er drønærgerligt at selv hvis man har et super relevant og seriøst tilbud, så bliver man valgt fra af Facebook hvis de finder ord fra erotikkens verden på ens fbside eller hjemmeside - og det kan jo være lidt svært at undgå når man er i min branche - eller er menneske.

Profilbillede

Spændende

Mads Jensen

Rigtig fint indlæg. Hos avXperten kan vilangt henad vejen nikke genkendende til dine pointer og strategier. Dog er Facebook langt fra den platform, som vi benytter allermest. Langt de fleste af vores kunder er +45, og selvom Facebook efterhånden er blevet for alle, er det vores indtryk, at man ikke nødvendigvis er aktiv, bare fordi man har en profil.

Derfor har vi investeret væsentlig flere kræfter i markedsføring på Google og optimering af eget indhold med tanke på målgruppen. Det er har været meget vigtigt for os at holde på dem, der kommer ind på siden, og give dem en god brugeroplevelse, så de kommer igen.

Retargeting, som du selv nævner, bruger vi dog i stor stil, og det virker altså bare, så helt enig der!

Hvad er jeres andres holdning angående ovenstående? Skal vi bruge endnu mere tid på Facebook, end vi gør nu, eller er det en korrekt antagelse, at vi kan fange flere over 45 år på søgemaskinerne og så med retargeting af dem, der har besøgt vores shop, men ikke handlet endnu?  

Jeg er ikke Katrine, men jeg tænker, at I kører den helt rette strategi med retargeting. +45 år målgruppen er rimelig aktive på Facebook og lignende, men de (grove generalisering her) deler/kommenterer mest nyheder, holder kontakten til familien og deler memes.

Ud fra min erfaring er det memes, der er nemmest at ramme den målgruppe på. Det er typisk det "lette" indhold, som jeg har haft succes med tidligere, når jeg har skullet ramme den målgruppe.

Så hvis I skulle gøre mere med Facebook, ville jeg sige, at I skulle prioritere let og morsomt billed-tungt indhold, frem for noget, der er nyttigt eller har en nyhedsværdi.

 

Men SEO er nok der, hvor I får det meste for pengene. Så jeg tænker, at I kører den helt rette digitale strategi lige nu med SEO og retargeting.

 

VH Thomas, YoBurger

ændret af Thomas Rasmussen (13.06.2019)
Profilbillede

Godt indlæg - anvend evt. lead ads

David Poulsen

Godt indlæg! 

Noget vi også har rigtig god erfaring med er anvendelsen af lead ads også. Det er en relativ simpel funktion, som bare giver rigtig godt ift de personer, som måske ikke er klar til at comitte sig ved at købe dit produkt i aller første omgang. Lead ads giver dig eksempelvis muligheden for at opbygge tillid via e-mail marketing mm :) 

/ David 

https://www.christopher-cloos.com

Profilbillede

Gode CTA'er og split-testing

Christian Andersen

Rigtig godt indlæg.

Husk også at skriv klare CTA'er (call-to-actions) ind i jeres annoncer. En klar opfordring til jeres følgere (eller andre brugere på Facebook) er essentiel, når det kommer til konvertering. Det kan også være en god idé at opsætte split testing på annoncer, hvor du skriver to tekster og viser dem for den samme generelle målgruppe. Så finder du hurtigt ud af, hvad der fungerer bedst for jer.

 

Venlig hilsen

Christian

KBH Terrazzo

Profilbillede

Fint indlæg

Erik Andersen

Hej Katrine

Fin og god startsted for at begynde på facebook annoncering. Og også enig i, at retargeting er godt (når først man finder ud af det tekniske, som ikke er supernemt). Men tror desværre at facebook annoncer, ligesom adwords, har en tendens til at blive uprofitable over tid. Problemet er det bagvedliggende auktionssystem, som gør, at 'vinderen' får annoncepladsen. Men hvis det er 10 som har budt, og det er det højeste af de bud, som vinder, så er der altså 9 som synes det var for dyrt. Og det vil over tid fjerne alle dem der ikke er superskarpe/heldige med deres annoncer. 

Profilbillede

Tusind tak for et godt indlæg

Josefine Lacrusette

Nu er jeg lidt ny på det her, men det giver rigtig god mening, da jeg oftest nærmest føler jeg bliver fulgt rundt på nettet af Zalando og lignende. Det er jo præcis det du skriver om med retargetting :-)

Tak for gode - og let forståelige - råd, som jeg vil skrive bag øret når jeg nu skal have gang i annoncer til min bilforretning for at tiltrække potentielle nye kunder.

Profilbillede

Informativ artikel der opsumerer mange gode pointer!

Henrik Sandberg Møller

Hej Katrine, 

Mange tak for de gode råd om Facebook annoncering - selvom du har skrevet det for noget tid siden. 

I mit virke hos MG Maleren ApS har jeg selvfølgelig overvejet at bruge Facebook som annonceringsplatform for at tiltrække potentielle kunder. Efter at have læst din indlæg, så er jeg ikke i tvivl mere.

 

Rigtig god dag!

Dbh,

Henrik

Profilbillede

SEO og Facebook marketing i en god kombi!

Fanny Fredskilde

Hej Katrine,

Tak for et godt indlæg - er enig i, at det er de 3 vigtigste råd til at komme i gang!

Vi hos https://www.rigtigmad.dk/ har haft god held med Facebook retargeting i en kombination med SEO. 

På den måde har vi set stærke resultater i Analytics.

 

Profilbillede

Gode råd!

Michael Thelle

Tak for de gode råd Katrine - dem tager jeg helt sikkert med i arbejdet på Facebook!

Vi oplever i forvejen gode resultater med annoncering til folk, der søger en vinduespudser, når vi har opsat en knivskarp målrette, og det er selvfølgelig en kæmpe hjælp at opsætte konverteringssporing, så man kan holde styr på, hvilke annoncer, der klarer sig bedst.

Mvh
Michael / HomeBob

Profilbillede

FB er fremtiden

Marc Pedersen

Jeg spår at FB i fremtiden er større end Google. :-)

Profilbillede

God læsning!

Frederik Nielsen

Tak for en god artikel med gode råd! Den er blevet gemt, så jeg kan komme tilbage til den, når jeg skal igang med fb ads!

Mvh,
Frederik
Robotest.dk

Profilbillede

Fint indlæg

Danni Boysen

Har prøver facebook til at markedsføre Hårfjerning København, men synes ikke jeg får det rigtige ud af det!

Profilbillede

Godt indlæg

Lars Madsen

Ganske fint indlæg. 

Det er bogmærket og vil blive læst snarest.  
Dbh,
Lars - Sportsway.dk

Tak for de gode råd i dit indlæg. Det vil jeg overveje yderligere. 

Profilbillede

Super fedt indlæg

Jonas A.

Er meget enig i det ting, som der bliver beskrevet. Man skal dog ikke forsømme SEO, som omhandler gode værdiskabende tekster og links, som eksempelvis denne om ligevægts beregner. 

SEO samlet med facebook annoncering er et super godt redskab.

Det er jeg helt enig i Jonas A. 

Meget klog betragtning, jeg gør også brug af det på egen side

Profilbillede

Gode pointer

Jonas H

Er enig i disse betragtninger, relevant for rigtig mange hjemmesider. 

Derudover kan opsætning af look a like målgruppe også anbefales i takt med dine anbefalede tiltag :) der er også meget at hente dér, erfarer jeg. 

Vh 

Jonas

Sport-net.dk

Profilbillede

Linkbuilding

Mikael Sørensen

Ærgeligt når der alligevel står en masse relevant indhold iforhold facebook annoncering, at folk direkte kaster rundt med links til deres egne sider i kommentar fæltet. Der findes meget mere diskrete måder at gøre det på hvis i absolut skal have et link. Men jeg skal da heller ikke snydes nu, når folk er så godt igang, indsæt diskret link til hjemmeside

Profilbillede

Godt indlæg

Thomas Frandsen

Super indlæg :)

SCV988 Disabling and development in the chưi game as Casino Online, Slots Games , Keno, Stone Ga  , Xổ Số ...

Chung Tôi Công ty một lần đứng đầu về HE Thống tin chơi  cá cược thể thao  in vực công nghiệp cá cược hiện nay.

Profilbillede

Godt indlæg

Mark Peter Anders

Godt indlæg!

Retargeting kan anbefales som det første tiltag - helt klart. Hvis man da har trafik på sin hjemmeside og ikke bruger retargeting allerede.


Jeg kan anbefale at investrere i Halfdann Timms bog om emnet.

Profilbillede

Fedt indlæg!

Carsten Bjerrum

Er enig i dine betragtninger, der er virkelig mange muligheder. Om man sælger card holders eller sd kort, kan Facebook annoncering hjælpe alle.

En anden god ting jeg vil anbefale, er at give værdi til brugerne i sine annoncer.

Vi har hos bettingfamily stor gavn af at tildele brugere en gratis e-bog, hvor vi benytter lead-ads. Dvs. De signer op via vores annonce, så får vi deres e-mail adresse hvor vi har et flow til at konvertere brugere der har signet op til at modtage e-bogen.

Skab/giv værdi til brugerne - og benyt den data/muligheder som facebook giver dig.

Fede råd. Det kunne jeg finde på at implementere på min side

Profilbillede

Godt indlæg

Marie Enemark

Super fedt indlæg! Jeg har godt nok haft svært ved at komme i gang med Facebook markedsføring. 

Det kræver lidt mere indsigt i sin målgruppe. Har dog boosted et par indlæg til min blog omkring gaveideer, men det er som om at det ikke har nok effekt. 

Godt tip med retargeting. Det vil jeg forsøge at sætte op, så jeg forhåbentlig kan øge mine konverteringer. 

Med venlig hilsen

Marie E

En anden ting, som man bestemt bør overveje er look-a-like målgrupper. Her opsættes målgrupper lingende dem, som konveterer på dine tidligere annoncer. Det er en rigtig god måde at ramme flere kunder på og jeg gør selv brug af det på min hjemmeside

Profilbillede

God artikel

Martin Jensen

Tak for alle de gode råd. Det vil jeg skrive bag øret! :)

Mvh,

Martin - forsikring3tilbud.dk

Profilbillede

Meget spændende!

Malene Thomsen

Rigtig god læsning, synes der er mange nye ting du kommer ind over her, som jeg ikke kendte til i forvejen. 

Jeg driver selv måltiden.dk, som jeg tænker at prøve nogle af disse ting af på. 

Takker og bukker. 

Ha' en god dag.

Dette er et superinteressant indlæg.

Jeg arbejder selv som kommunikationsassistent og vil derfor henvise, hvis der er  interesse til kopimaskine

 

 

Profilbillede

Meget brugbart

Kenneth Davidsen

Super spændende læsning.

Meget brugbart og holdt på et niveau hvor de fleste kan være med. Oplagt for personer der selv vil give det et skud med FB annoncering.

Tror netop jeg skal igang med FB annoncering til mit nye site www.laantildig.dk - et site der giver gode råd og sammenligning hvis man vil låne penge online.

ændret af Kenneth Davidsen (10.09.2018)
Profilbillede

God, simpel læsning for de der vil i gang med annoncering på facebook

Markus Damsgaard

God, simpel læsning for de der vil i gang med annoncering på facebook. Særligt retargeting kan anbefales som det første tiltag, hvis man vil i gang med at annoncere på facebook. :)

Profilbillede

Facebook = lav konvertering

Diana Lassen

Jeg synes, at Facebook-annoncer er svære at få til at løbe rundt. Facebook-brugere er ikke typisk i et købs mindset, når dine annoncer dukker op i deres feed. Min erfaring er, at der skal store besparelser til for at skabe salg på Facebook. Hvis du sælger mærkevarer, som mange andre webshops også sælger, til fuld pris - så er der ufattelig lav konvertering.

Det omvendte er tilfældet med Google Adwords annoncer, hvor folk rent faktisk leder efter det du sælger. Her kan du sælge :-)

Jeg er umiddelbart meget enig med disse.

Derefter synes jeg det er vigtigt at nævne Leadannoncer.

Her kan du indsamle leads, til som regel rigtig fornuftige priser.
De gode muligheder for at målrettte annoncerne på Facebook, gør at du kan nå ud til yderst relevante personer, som kan være meget værdigfulde for din virksomhed at have på sin nyhedsbrevslister.

Helt fantastisk med et forum/debat som dette, hvor man som et nyt startup kan få en masse gode råd på vejen. I vores branche i betting er det altid udfodrende med hvad der virker og hvad der ikke virker.

Hvordan kommer man hurtigst igang med leadannoncer?

 

Vi skal til at igang med leadannoncer på rejsetilbud dk og det virker helt klart som en smart måde at gøre det på, så snart vi har deres mails kan de komme ind i nyhedsflowet med nyhedsbreve med gode tilbud1