SEO handler om utroligt mange forskellige aspekter. Noget som jeg
ofte oplever at folk glemmer, er at brugervenligheden på din
hjemmeside også er et vigtigt punkt. Det er ikke nok at folk kommer
ind på din hjemmeside, de skal også blive der.
Grunden til at det er vigtigt at få personer til at blive længere på
din hjemmeside er først og fremmest for at de når at læse noget om dit
produkt. Men det er også vigtigt i Googles øjne. En rankingfaktor i
Google handler nemlig om afvisningsprocenten på din hjemmeside.
Hvis folk forlader din hjemmeside hurtigt igen, opfatter Google det
som om at din hjemmeside ikke er relevant for søgeresultatet, hvilket
kan føre til at Google rykker din hjemmeside længere ned.
Google kigger samtidig på sider pr. session, så hvis det er nemt at
navigere rundt på din hjemmeside, så man ikke kun kigger på en men
flere sider, kan det påvirke dine rankings positivt.
Nedenfor har jeg samlet 5 af de ting, som jeg synes spiller en stor
rolle for brugervenlighed.
Struktur
For at din hjemmeside er brugervenlig er strukturen afgørende, så det
er nemt at overskue hjemmesiden herunder tekster, billeder og hvordan
man navigerer rundt på hjemmesiden.
Gode tekster
For at folk bliver længe på din hjemmeside, er det vigtigt at
teksterne er overskuelige og nemme at læse, så læserne får lyst til at
læse hele teksten.
Interne links
Noget tredje, som spiller en stor rolle i forhold til sider pr
session er interne links. Er det nemt at komme rundt mellem
forskellige sider og er de interne links placeret korrekt, vil
personerne nemmere komme videre til andre sider.
På hjemmesiden Plaza har de fx valgt
at placere forskellige interne links i bunden af siden, så det hele
tiden er muligt at komme videre til andre sider, hvilket jeg synes er
en god måde at stille det op på.
Hurtig sideindlæsning
Et aspekt som længe har spillet en stor rolle hos Google er
sideindlæsning. Hvis din hjemmeside er langsom, bliver det set dårligt
i Googles øjne og samtidig er der ingen der gider at vente på en
langsom hjemmeside.
Mobilvenlighed
I tiden hvor Google Mobile First er ved at blive udrullet, er vi
selvfølgelig nødt til at nævne mobilvenlighed. Flere og flere
søgninger foretages fra mobile enheder og derfor skal din hjemmeside
også være mobilvenlig, hvis du gerne vil have de gode placeringer i Google.