Loading…
Tilbage

Sådan får du dine nyheder i medierne


17-02-2018 00:36:27

Positiv omtale i danske medier på nettet har uvurderlig værdi for din forretning. Men hvordan får man en nyhedsjournalist til at samle ens historie op uden at skulle betale for det?

Det er guld værd at få sit produkt, budskab eller brand omtalt i en nyhedsartikel hos et renommeret medie, og du kan faktisk godt få det til at ske, uden at du behøver at betale for det - hvis du blot går strategisk til værks.

Det gælder i al sin enkelthed om at få redaktionens opmærksomhed med din historie/pressemeddelelse. Men selvom det grundlæggende er en simpel opgave, så er det ikke nemt, for landets redaktioner modtager hundredvis af pressemeddelelser hver eneste dag. 

De fleste af dem bliver ignoreret og slettet, og derfor er det din vigtigste opgave at fange journalistens opmærksomhed allerede i emnefeltet, så din pressemeddelelse ikke også havner i skralderen.

Det gør ingen forskel, om du eller din virksomhed er kendt i forvejen, eller om dit produkt tidligere har været omtalt. Hvis du ikke sælger dit budskab korrekt til medierne i første forsøg, så ender din henvendelse med at blive slettet, før din tekst overhovedet er blevet læst til ende. Hvis din pressemeddelelse er for kompliceret at forstå på under et minut, så ryger den lynhurtigt ud til højre. 

Hvis du formår at sælge din fortælling i få sætninger, så journalisten straks kan se den gode historie for sig, så er der en god chance for, at journalisten vælger at samle den op.

Du skal altså først og fremmest tage de journalistiske briller på og sætte dig i modtagerens sted. Hvad er en god historie på det site, du skriver til? Hvilket indhold har en tendens til at gå godt på mediet? 

Når du har tænkt over din historie og sat dit budskab eller produkt ind i den kontekst, at det skal formidles i modtagerens stil, så skriv en overskrift på dine nyheder i samme tone, som mediet sædvanligvis skriver i - så øger du chancen for, at journalisten kan se potentialet i historien. 

Stil dig selv følgende spørgsmål: Er overskriften nem at afkode? Ville du selv klikke på den historie, hvis du faldt over den på Facebook? Er det noget, folk gider at dele med deres venner og familie, fordi det er nyt/spændende, anderledes eller overraskende?

Dit mål er netop, at journalisten i den anden ende straks tænker; ”det er en god historie”. Så hvis du selv tænker, at du ville klikke på den overskrift, så er der også en chance for, at modtageren af pressemeddelelsen tænker det samme. 

Brug eventuelt din omgangskreds som prøveballon, hvis du er i tvivl om værdien af din historie. Når du er sikker på, at du sidder med en god historie, og du har givet den en klik-værdig overskrift, som er nem at afkode, så gælder det om at tilføje godt med detaljer og billeder til pressemeddelelsen samt oplysninger om hvordan journalisten kan få fat på dig for at få unikke citater på historien. 

En god pressemeddelelse uden et par gode billeder kan få journalisten til at droppe artiklen helt. Så sørg for at sende gode billeder med i en høj opløsning med. Det øger din chance for, at journalisten gider at skrive om dit produkt/budskab/firma.

Hvis du skal have dit navn og din virksomhed nævnt i en nyhedsartikel - og måske endda score et link til dit site - så skal du kort sagt følge disse fem råd. For det sker ikke af sig selv:

Nyheder i medierne

1) Vælg det rigtige medie. Hvis du har en butik på Frederiksberg, så gælder det om at målrette din historie til det medie, der dækker det område, hvor din butik er placeret. Det rigtige medie er nemlig det, der har dine potentielle kunder som kernelæsere.

2) Hvad er historien? Et stort medie vil ikke skrive om, at du har fået nye produkter på hylderne. Nyheden skal kunne meget mere end det. Den skal skille sig ud, være original og kunne tilbyde læserne noget unikt. Mediet skal kort sagt også have noget ud af at skrive din nyhed (klik), og derfor skal den kunne noget specielt. Måske skal du lave en happening, som kan generere medieopmærksomhed? 

3) Skriv en pressemeddelelse med en fængende overskrift. De fleste journalister modtager pressemeddelelser i indbakken dagen lang, og derfor har de sjældent tid eller lyst til at læse dem til ende. Hvis du ikke fanger journalisten med overskriften på to sekunder, så ender din historie i skraldespanden. Det gælder om at få journalisten til at kunne se nyheden for sig med det samme.

4) Tilføj godt med detaljer og gode billeder. Der er større chance for, at journalisten bider på, hvis du laver en god pressemeddelelse og vedhæfter lækre billeder i høj opløsning. Det er vigtigt, at din historie er hurtig at afkode og interessant - find din indre journalist frem, når du skriver pressemeddelelsen. 

5) Ring til mediet, efter at du har sendt pressemeddelelsen. Hvis du ikke inden for et par timer hører noget fra en journalist på det medie, du har sendt pressemeddelelsen til, så følg op med et opkald. Mange pressemeddelelser havner automatisk i skraldespanden, og det kan også være sket med din. Hvis du virkelig er overbevist om, at du sidder med en god historie, som mediet kan få udbytte af, så ring personligt til en journalist på mediet og sælg din nyhed. Det øger din chance for omtale.

 

Profilbillede

Tak for en god artikel

Mads Hansen

Hej! Mange tak for det her skriv. Vi er i gang med at lancere en ny hjemmeside. Vi skal klart gøre os nogle tanker om dette fremadrettet. 

Profilbillede

En god historie om en bedemand?

stefan Pedersen

Gode tips du kommer med.

Jeg har kæmpet med medieomtale i noget tid, specielt det med at fortælle en historie der fanger journalisternes opmærksomhed.

Hvordan kan man, som f.eks. bedemand skørping, blive ved med at skrive en god historie når der kun kan ske så meget nyt, i en konservativ branche som den? 

Tak på forhånd, 

Stefan

[slettet indlaeg]
Profilbillede

Tak for et super indlæg!

Jasper Bos

Lige den information jeg gik og havde brug for. :)

Har nemlig haft mange overvejelser omkring hvordan det skulle gøres, men denne artikel kridter rammerne op så det giver mening.

Tak for det Kasper!

Mvh

Jasper fra Wecater.dk

Profilbillede

Godt gennembearbejdet indlæg

Christoffer Paulsen

Hej :)

Det er en god gennemgang af emnet, som jeg vil bruge i forbindelse med min egen blog https://citizen21.dk

Tak for det...

Mvh CP

Profilbillede

Inspirerende

Bent Ring Nielsen

Gode tanker du gør dig!
Jeg er især ening i at det er vigtigt at bruge tiden på at finde det rigtige medie... En ting vi skal til at tænke mere over tror jeg.

Takker

Vh. Bent Ring

Profilbillede

Godt indlæg

Nikolai Damgaard

Velskrevet indlæg med gode idéer. Det er noget vi skal til at arbejde mere med hos os.. :-)

Profilbillede

Mange tak

Leif Jensen

Selv om det efterhånden er en "gammel artikkel, så er den meget brugbar - Tak for det :-) 

Profilbillede

Mange tak for din artikel

Jens Jørgensen

Mega brugbar artikel. Mange tak for at dele den :)

Det er helt bestemt nogle gode råd, som du har samlet der. Tror selv jeg skal have prøvet et par af dem af. 

Kh,

Dennis - BilligePokaler.dk

Profilbillede

Tak for info

Jan Elektriker

Tak fordi du tog dig tid til at skrive dette. Jeg lærte en del nye ting.

Mvh,

Jan
Elektriker3tilbud.dk

Profilbillede

Lærerigt

jens knudsen

Meget lærerig artikel, som alle burde læse hvis de har bare det mindste interesse indenfor dette område. 

 

mvh 

https://premiumbanks.dk/laan-trods-rki/

Profilbillede

Jeg tror at problemet er clickbaiter artikler

Rasmus Kampmann

Som så mange nok godt ved, tjener Eb, bt, børsen osv, først penge når folk klikker ind på deres artikler - i modsætning til folk der bare læser en titel på facebook og læser kommentarerne. Tro mig, jeg gør det selv.

Som Webshop-ejer af En webshop der sælger oplader til iPhone & En webshop der sælger Macbook oplader

Tror jeg desværre det bliver svært at få noget i medierne - medmindre man laver artikler som de kan bruge til "clickbait", for de skal jo som sagt også selv generere nogle penge. Nogen der har erfaringer med dette?

Profilbillede

Godt arbejde!

Pelle Von Schantz

Godt indlæg med fine pointer. 

Hej,

Tak for super artikel, Kasper! Mange tak for at dele den!

Mvh,

Anna

Profilbillede

Fed artikel :D

bent Andersen

Syntes dit indlæg var meget interessant, meget lærerigt!


Bh

 Bent Andersen

www.3tilbudelektrikere.dk

Profilbillede

Meget lærende

David Aa

Tak for hjælpen. Synes det er lærerigt at følge med i. Hvad er dine erfaringer med denne metode? 

 

Bh 

David 

Ae Dele

Fed artikel! spændende læsning :) 

 

Hilsen

Kevin Pedersen

www.gobredbaand.dk

Profilbillede

Sindsygt flot!

Jan Pedersen

Sindsyg fed artikel! er mega stor fan af det, har du skrevet mere end denne?

 

Mvh Jan Pedersen

Chef: www.hurtigudbetaling.dk

Profilbillede

Problem selv med halvstore begivenheder

Danni Boysen

Jeg havde selv problemet da vi sidste år afholdte et VM i danmark. På trods af udsendte pressemeddelelser var det meget svært at tiltrække pressen.

Bare jeg havde set sådan et indlæg tidligere!

Ja lige præcis, det er ikke altid nemt at komme igenne til de rette personer. Jeg har også ligesom dig, haft problemer med at trænge igennem, men forhåbentligt kan de her råd hjælpe på det.

Det er rigtig godt skrevet Kasper, og nogen super gode råd, som jeg vil prøve at følge fremover. Forhåbentligt kan det gøre det lidt nemmere.

Jeg siger mange tak:)

Martin Jørgensen

Senge-testeren.dk

Profilbillede

Hvad er dine egne erfaringer med metoden?

Peter Schou Petersen

Hej Kasper,

Super fint indspark og gode anbefalinger.

Jeg taler ofte med mine kolleger og folk fra andre virksomheder om, hvorvidt det kan betale sig at investere sin tid og penge i PR. Man kan jo enten købe sig til omtalen eller alternativt, som du foreslår her, selv give det et skud. Har du prøvet ovenstående fremgangsmåde af i praksis? Og med success? Hvis tilfældet er ja, så bør man jo næsten selv give det et skud.

Jeg samarbejder med flere virksomheder, herunder en ejendomsmægler på Amager, hvor jeg også har gjort mig tanker om PR. Jeg har dog ladet det ligge i første omgang. Der er jo mange muligheder og platforme at vælge imellem. Men måske vi skal genoverveje.

Jeg ser hvert fald frem til at høre fra dig og dine erfaringer ift. metoden. 

God dag

ændret af Peter Schou Petersen (03.05.2018)
Profilbillede

God artikel...

John Johnsen

Virkelig godt skrevet Kasper.

Mange godt synspunkter og en god hjælpende hånd til mig (og andre ligesinnede), der først nu skal til at tage hul på den del :-) 

Hej Kasper. Super fedt indlæg med en masse gode råd og iagttagelser, som jeg er meget enig i. Tak for det! 

Det kan som bekendt være super svært at finde relevante PR-kontakter og medier nu til dags. Hvis man struggler med dette problem, kan jeg varmt anbefale Pressport! Det er et "newsroom" hvor man kan poste sine pressemeddelser og nyheder. På den måde er det muligt at bygge en professionel online PR-tilstedeværelse og få journalister og andre relevante følgere til at abonnere på sit indhold. 

God dag :-)

Per Hansen