Loading…
Tilbage

Gode råd til din Facebook-annoncering


20-09-2017 09:42:45

Selvom Facebook på ingen måde er et nyt fænomen, er det først de seneste par år, at det er blevet rigtig populært og effektivt som annonceringsplatform i Danmark. Men nu har det til gengæld også taget fart.

Der er rigtig meget at hente ved at annoncere på Facebook. Med næsten 2 mia. brugere er det en kæmpe database af oplysninger. Oplysninger du blandt andet kan bruge i din annoncering, men der er meget mere.

Push-annoncering

Push-annoncering er ikke det mest effektive værktøj i forhold til at skabe billige konverteringer, men det er en rigtig måde at skabe leads og opmærksomhed omkring dine produkter og eller ydelser.

Når du laver push-annoncering, er det alfa omega, at du har en klart defineret målgruppe, som du annoncerer mod. Det kan være i forhold til demografi, beskæftigelse, interesser og så videre.

Hvis du for eksempel annoncerer med polske håndværkere, og ikke lige kender din specifikke målgruppe, er det en god ide at kigge på dine konkurrenters kunder, og definere din målgruppe baggrund af deres.

Det er ofte en god idé at pushe godt ud til at starte med for at skabe ekstra opmærksomhed omkring din virksomhed. Hvis du ikke har budgettet til det, kan ud jo overveje hurtige lån, indtil du får pengene tilbage igen.

Retargeting

Næste skridt i din annoncering er retargeting. Retargeting udmærker sig ved at være rigtig effektivt i forhold til at skabe billige klikpriser og høje konverteringsrater.

Til dem der ikke ved det, så er retargeting, hvor du kun viser dine annoncer til dem, der tidligere har vist interesse i dine produkter. Det er særlig effektivt, hvis du har svært ved at definere din målgruppe og eller opererer som e-commerce.

Det skal dog siges, at retargeting ikke kan stå alene. Hvis du kan laver retargeting får du ikke nye kunder ind, og det er kun de kunder, der tidligere har vist interesse, der får dine annoncer. Det er derfor vigtigt, at du både benytter dig af push-annoncering og retargeting.

Dynamisk retargeting

Dynamisk retargeting er lige skridtet videre fra retargeting og er næsten altid endnu mere effektivt. Det kan dog kun lade sig gøre, hvis du har mange produktkategorier og produkter og fungerer ikke så godt med serviceydelser.

Dynamisk retargeting går ud på, at dem der har vist interesse for dine produkter ikke bare modtager annoncer med dine ydelser, men modtager de annoncer af de produkter, de har vist mest interesse i.

Konverteringssporing

Husk husk husk at sæt konverteringssporing op, når du annoncerer på Facebook. Det er ikke svært. Til gengæld har du mulighed for at vide præcis, hvilke annoncer der klarer sig godt og hvilke du måske skal stoppe med.

Tak for et fint indlæg!

Profilbillede

Gode råd!

Peder Jensen

Fedt - mange tak! :-) 

Profilbillede

Godt indlæg

Bent Farver

Godt indlæg! Gav mig inspiration.


Jeg var især glad for delen om dynamisk retargeting.


Venligst
Bent Farvekort Nielsen

Tak for et fint indlæg!

Push annoncering kan virke rigtigt godt, men skal det give størst muligt afkast, så skal man komme med et tilbud, som andre ikke kan modstå.

Dbh,

Soflaur fra MindDrops diamond painting.

Profilbillede

Fantastiske råd

Nanna Flyvholm

Hej Rasmus,

Super spændende artikel.

Tak for at dele din viden og erfaringer. Du skal vide, at det er superbrugbart, så det er dejligt, at du tager dig tid til at udpensle de forskellige muligheder.

Det er helt sikkert noget, som jeg vil bruge i forbindelse med Maaltidskasser-Online.dk, hvor vi sammenligner måltidskasser i Danmark på tværs af priser, tilbud og rabatkoder :-)

Venligst

Nanna F.

Profilbillede

Bogmærket

Tommy Jensen

Tak for en god artikel, som giver rigtig god mening.

Jeg har bogmærket siden, så jeg kan nemt kan vende tilbage, når vi skal til at lave en større indsats, når vores side om elcykler er klar.

Profilbillede

Spændende indlæg.

Martin Nielsen

Interessante punkter, jeg følger lige med i samtalen. 

Følger.

Profilbillede

Fedt med relevante indspark

Sosé Davtians

Hej Rasmus,

Super fedt med et fyldestgørende indlæg omkring annonceringsdelen på Facebook. Jeg kan også stærkt anbefale at have fokus på remarketing, da det er noget, der rykker.

Der er mange besøgende, der skal have budskabet pushet ud en del gange, før de griber til handling. Lige nu har vi eksempelvis fokus på at få Misioo produkterne ud til kunderne. Der kan vi også selv se, hvilken forskel det kan gøre at køre på brandingkampagner for en periode.

Profilbillede

Tak for skrivet

Cindy van Harten

Tak for skrivet, hvis jeg nu var stødt på denne her artiklen i starten da jeg sad og bøvlede med annoncer for min shop viklemagi.dk så havde det måske været knap så forvirrende at kaste sig ud i Facebook ads ;) 

Jeg får allerede lidt grå hår igen af at de har sendt mail ud om at Facebook pixel ændres - for hvad skal jeg så nu til at forholde mig til >_O 

Profilbillede

Rigtig brugbar gennemgang

Nikolaj Pedersen

Mange tak for en meget fyldestgørende gennemgang. Jeg skal til at køre noget annoncering med mine nye sites Fauxfur.dk og Fakfur.dk, hvor jeg har samlet de bedste online forhandlere af fake fur jakker. Så man derved kan finde den bedste fake fur jakke, der passer bedst til en. Her er tanken nemlig også at køre noget remarketing, til at "samle op" på de som ikke blev fristet i første omgang.

Fin artikel. Retargeting kan i høj grad anbefales, hvis man allerede har trafik på sin hjemmeside og ikke allerede bruger det i dag.

Selv har jeg investeret i Halfdann Timms bog om emnet. Det kan i aller højeste grad anbefales!

Profilbillede

Remarketing af blog

Marie Enemark

Jeg har lige modtagen en mail omkring parallel tracking fra Google Ads. 

Er der nogen der har modtagen den? Der står noget om at Google Ads lukker ned for den grundet GDPR, så man skal køre sin 3. parts tracking på anden vis. 
Jeg indsamler ikke nogen personoplysninger til dagligt på min gaveblog, så det undrer mig lidt at jeg skal tage højde for det. 

ændret af Marie Enemark (10.10.2018)
Profilbillede

Remarketing efter GDPR?

Lars Mathiesen

I forhold til Retargeting, er der så nogen, som ved hvad reglerne er nu hvor GDPR er trådt i kraft. Må jeg som standard tracke folk på vores sider, eller må trackingen først indsættes, hvis brugeren siger JA til cookies?

Vi har i kommunene blandt andet været med til at starte forbrugerfinans.dk/forbrugslaan.php, som en hjælp til folk der kan have svært ved at gennemskue hvor dyre kviklån og forbrugslån egenteltig er, og her påtænker vi at bruge remarketing.

Meget nøgtern og god beskrivelse selv til nybegyndere. Skal til at prøve retargeting på mit website nu her :) 

Rigtig fed artikel, mange tak! Det netop sådan nogle guides, som der er brug for :)

Profilbillede

Tak for gode råd.

Nicky Christensen

Super fin artikel, og bestemt nogle gode råd - Jeg skal selv til at mere aktivt igang med at reklamere for nemtmåltid.dk som er en sammenligningstjeneste for måltidkasser.

Så tak for en fin artikel og gode råd.

Profilbillede

Af hjertet tak :-)

Par Praksis

Tak for de gode råd. Vi arbejder selv på at starte og få optimeret vores facebook markedsføring.

Der er utrolig mange ting at tage stilling til ved det, men det er helt sikkert et godt redskab!

Profilbillede

Målgrupper

Jan Billund

Hej alle

Jeg er ved at starte en forretning for korrekturlæsning af studieopgaver op. Det tager lang tid at bygge en linkprofil op, så jeg er ved at kigge på mulighederne med Facebook-annoncering for at få gang i noget trafik og salg.

Jeg synes dog, det er meget dyrt at få et webbureau til arbejdet. Nogle tager mange tusinder kroner bare for at sætte min Facebook-konto op. Det vil jeg ikke betale, så må eksperimentere selv, bl.a. med retargeting.

En af mine store udfordringer er målgruppe. Min målgruppe er studerende på videregående uddannelser. Hvis jeg vælger den gruppe i Annonceadministrator, er der flere end 200.000 personer. Det er en temmelig stor gruppe, fortæller Facebook mig - underforstået: for stor.

Derfor vil jeg gerne kunne vælge en målgruppe af studerende på specikke uddannelser, fx studerende, der har angivet, at de går på en professionshøjskole. Af de mange professionshøjskoler, der ligger i Danmark, kan jeg kun finde én i Facebook, nemlig professionshøjskolen Metropol. Så jeg kan altså kun nå ud til studerende på denne specifikke professionshøjskole. Og det er jo en alt for lille målgruppe. 

Er der nogen, der kan forklare mig, hvor Facebook ikke kan 'finde' de andre professionshøjskoler?

/Jan

ændret af Jan Billund (27.03.2018)
Profilbillede

Det giver mening

Jakob Foldager

Tak for en fin Artikel

Det giver rigtig god mening, det du skriver.

Det er også så småt noget, vi er begyndt at implementere i forbindelse med, at vi forsøger at udbrede kendskabsgraden til vores hjemmesider Brugt-it, Foldagers Malerfirma, Direct Hardware Supply og timeplan

ændret af Jakob Foldager (10.09.2019)
Profilbillede

Tak for rådene

Tommy Jensen

Hej Rasmus,

Det er nogle gode råd du her kommer med :)

Det er helt sikkert noget jeg skal kigge lidt på og det er bestemt et område der vokser meget.

Med venlig hilsen

Tommy

 

ændret af Tommy Jensen (13.02.2018)
Profilbillede

Tak for gode råd

Nikolaj Pedersen

Super fin artikel og nogle helt suveræne gode råd. Jeg sidder selv lige nu på vippen til at skulle igang med diverse annonceringer og facebook er selvfølgelig øverst på listen. De to sider vi skal til at annoncere lidt for er Dine-penge.dk, hvor vi blandt andet skriver om sms lån og sammenligner udbydere og priser. Den anden er Maaltidskasserne.dk, som er nogenlunde samme princip, men her er det måltidskasser der er i fokus. Vi påtænker et par brandingskampagner og så noget remarketing, for at samle dem op, som ikke blev overbevist i første forsøg.

ændret af Nikolaj Pedersen (28.09.2018)
Profilbillede

Spændende Artikel

Anders Matthesen

det er en spændende artikel du har fået skrevet her vi er selv netop begyndt at bruge facebook pixel på vores Webshop  og vi kan allerede se en forbedering af de konventeringer vi får lavet ved Remarketing.

 

Profilbillede

Burgen af brugergenereret indhold bliver stor i 2018

Julian Christmas

Hej Rasmus, 

Interressant lille guide til brugen af en hurtigt voksende annoncerings platform. 

Vi kan alle hurtigt blive enige om at Facebook er en vigtig annonceringskanal for mange danske B2C virksomheder. Mange gør det godt, flere gør det skidt. 

Det bliver spændende, at se hvordan den øgede mængder annoncører på platformen vil være med til at få kampen om opmærksomhed til at stige og samtidig vil vi nok snart se en væsentlig stigning i prisen for annoncering på Facebook. 

Et sted jeg mener Facebook og Instagram annoncering giver rigtig god mening, er når vi som marketers skal ud og fortælle brugerne den gode historie. 

Jeg arbejder selv med konverteringsoptimering af webshops og har gjort det i mange år, jeg ser hver eneste dag mange annoncer og desværre er mange af dem generiske. 

Jeg er selv fortaler for at annoncer bruges til storytelling og planlægges med et overordnet strategisk syn på customer journey. Her kunne evt. brugergenereret indhold hvor tidligere kunders billeder eller anmeldelser vises som annoncer på Facebook og Instagram være rigtig interessante. De eksperimenter vi har lavet med det indtil videre har haft god effekt og været med til at øge den overordnede konverteringsrate på webshoppen. 

Vores pt. bedste resultat har vi for en kunde der i denne måned har opnået en gennemsnitlig konverteringsrate på hele 5% over en 30 dages periode. 

Vi har opnået denne gennemsnitlige konverteringsrate ved at tænke strategisk på hele customer journey helt fra den informative søgning til det sidste besøg inden købet gennemføres. 

 

Er ikke sikker på GDPR ligger højst på listen når jeg laver en Brasiliansk Voksbehandling. Har prøvet facebook til marketing af Hårfjerning København, men det var ikke den store succes.