Loading…
Tilbage

Brug dine Facebook-opslag med omtanke


16-08-2017 11:05:48

Mange B2B-virksomheder og serviceleverandører bruger deres Facebookopslag på den forkerte måde. For at fange brugerens opmærksomhed og få en høj interaktion og dermed høj relevans, er man nødt til at tænke på brugeren først - og først herefter virksomheden.

Når man kigger på langt størstedelen af de virksomheder og serviceleverandører, der laver opslag på Facebook, så er der en helt tydelig tendens:

Stort set alle opslag omhandler et aktuelt produkt, en kollektion efter vifte af serviceydelser, en pris og sandsynligvis også en pris, der er for god til at være sand.

Opslaget er selvfølgelig suppleret af et fint billede eller en lille video, der fortæller om alle fortræffelighederne samt et link til, hvor man kan slå til og købe nu.

Ofte er der også et venligt ment råd om at dele det her unikke tilbud og slå til, før det er for sent og før lageret er tomt eller måneden er omme.

Hvad er der galt med det?

Der er såmænd ikke noget decideret galt i det. Der er bare gået inflation i måden at gøre det på, så stort set alle gør det - og gør det ens.

Et eksempel kunne være urbranchen. Her er der rigtig hård konkurrence, og rigtig mange presser hinanden på pris, dagens tilbud, prismatch og lignende initiativer, og der er mange - flere gange daglige - post på Facebook, hvor det ene tilbud efter det anden serveres om kap med konkurrentens.

Det tvinger fx en webshop som authentic.dk til at gøre det anderledes. Både fordi tilbuds-opslag har mistet værdi men også fordi shoppen sælger dansk designede herreure og dameure, som er mere niche-målrettet end mange andre butikker, der også sælger kendte, udenlandske mærker.

Et andet eksempel er natorem.dk, der helt bevidst har fravalgt sociale medier, fordi effekten er aftagende og det indhold, der ville kunne gerereres ud af noget så simpelt som urremme eller natoremme ganske enkelt ikke vil være interessant nok.

Hvad skal man så gøre?

Der er udbredt enighed blandt eksperter om, at Facebooks algoritmer bevæger sig samme vej som Googles - dvs. deres robotter bliver klart bedre til at vurdere, hvad der er godt og relevant indhold, og hvad der ikke er.

Allerede i dag bør man gøre sig selv den tjeneste at gå efter en tommelfingerregel, der fx kunne være, at man i 8 ud af 10 opslag tænker på, hvordan man kan levere indhold og værdi til brugeren - og så kan de sidste 2 opslag være salgsrelaterede.

Udover at give værdi og være fremtidssikret, så får man sandsynligvis også en effekt af det allerede nu, for Facebook deler sidens opslag i langt højere grad blandt følgerne, hvis følgerne interagerer med opslaget, dvs. aktivt tilkendegiver interesse.

Har en side fx 30.000 følgere men kun 50 der interagerer med indholdet, så kommer indholdet ud til langt færre af følgerne ift. en side, der fx har 5.000 følgere og 50, der interagerer med indholdet.

Så gør det eneste rigtige: tænk på brugeren først og stil dig selv spørgsmålet:

  • Hvad ville jeg selv have lyst til at læse som privatperson, hvis jeg skulle skulle følge min egen side?