Loading…
Tilbage

Gode råd til dine Facebook kampagner


24-07-2017 18:25:41

Facebook er et potentielt meget kraftigt værktøj, men rigtig mange oplever ikke den ønskede effekt af deres forskellige kampagner. Hvor mange spåede, at interessen for Facebook ville dale, har det modsatte været tilfældet.

Dette har betydet en intensivering af konkurrencen, og det er derfor sværere at skære igennem til det stadig mere kræsne kunder. For at få succes på Facebook har du derfor brug for en meget klart defineret strategi.

Kend din målgruppe

Alle der har læst en eller anden form for markedsføring på universitetsniveau har hørt parolen om, at man skal kende sin målgruppe før noget andet. Det er der også en grund til. Tag for eksempel en succesfuld mand som Magnus Kjoeller. Han beskæftiger sig blandt andet med at investere i start ups. Han har en meget defineret målgruppe. Det skal du også have.

En af fordelene ved Facebook er nemlig, at du har en masse informationer om dine potentielle kunder. Med denne information kan du segmentere sådan, at du rammer lige præcis dem, der har præferencer, der er tilsvarende det, du udbyder.

Det er dog ikke altid lige let at segmentere på baggrund af informationer omkring potentielle kunder på Facebook. Hvis du ikke kender disse potentielle kunder, kan du med fordel undersøge andre barber shops kunder på Facebook og segmentere på baggrund af dette.

Det kan for eksempel være, du opdager, at de fleste kunder er mellem 20-40 og er meget moderne i deres præferencer i forhold til skægklipning. I så fald skal du som marketer sætte dig ind i det givne emne omkring skæg, for derefter at udarbejde kampagner på baggrund af dette. Du kan få mere indsigt omkring skæg ved at klikke her.

Opsæt dynamisk retargeting

Når det handler om at tjene penge, gælder det om at implementere den fremgangsmåde, der genererer det største afkast – gerne med den mindste indsats, så længe det ikke er på bekostning af indtjeningen. Netop derfor bør du benytte dig af dynamisk retargeting.

Kort fortalt går dynamisk retargeting ud på, at dem der tidligere har vist interesse for dine produkter, får annoncer med de produkter, de har vist allermest interesse i. På den måde sparer du en masse kampagnekroner ved ikke at ramme folk, der ikke har nogen interesse i dine produkter alligevel.

Opsæt konverteringssporing

Det er ikke nogle argumenter for ikke at opstille konverteringssporing. Det er det samme som at deltage i diverse konkurrencer uden at holde score – det giver kun meget lidt mening. Uden konverteringssporing famler du i blinde. Du har ingen mulighed for at vide, hvordan du bedst skal allokere dine kampagnekroner på bedst mulig måde. Hvis vi skal blive i sportstermerne, kan det meget vel vise sig, at du sætter en meget offensiv holdopstilling i en fodboldkamp, hvor der egentlig bare er brug for at holde en 1-0 føring hjem.

Det er endda en meget overkommelig opgave at opsætte en konverteringssporing – så der er ingen undskyldninger. Du indsætter et stykke kode på din kvitteringsside og andre givne sider på domænet, du finder relevant. Hvis du er i tvivl – Google!

Når du har opsat konverteringssporingen, er det simpelthen om at aflæse, hvad dataet viser. Hvis kampagnen går forrygende, kan du overveje at skrue op for dit spend, hvorimod du som kontrast kan skrue ned for dit spend, hvis det går dårligt. Du skal dog også væbne dig med tålmodighed, da der sagtens kan gå et par måneder, før det egentlige resultat viser sig.

 

 

 

 

 

 

Profilbillede

Effektiv og god læsning!

Tine Bjerre Mikkelsen

Er helt enig i - du kaster nærmest penge ud af vinduet, hvis ikke du ved, hvor din traffik kommer fra!

Profilbillede

Super fedt

Jannik Lawaetz

Yderst nyttigt indlæg. Tak for det :)

Interresant læsestof :)

 

Tak for et godt oplæg, med relevant information :)

Profilbillede

Dejlig læsning

Patrick Thagaard

Dejligt med lidt reelt indhold fra denne side af nettet også.

Takker for en hurtig og go' læsning :)

Tak