Loading…
Tilbage

Facebook har ingen intentioner om at sænke farten


23-06-2017 09:55:21

Mange mente, at Facebook allerede havde peaket, og platformen stille og roligt ville blive en mindre aktør inden for content marketing. Dette har dog langtfra været tendensen. I 2017 var der 1,86 milliarder aktive brugere. Et væsentligt højere tal end 2016 og tendensen ser ikke ud til at ændre sig lige foreløbigt.

Med så mange brugere er muligheden for at markedsføre sig enorme. Det har dog også sine udfordringer. Brugerne er blevet lidt mere kræsne og konkurrencen er blevet hårdere. Derudover er det ikke kun godt, at der er en stor ’pool’ af mennesker. Det betyder nemlig, at man virkelig skær være præcis i sin positionering og segmentering af målgruppen. Mere om det i det der følger.

Kend din målgruppe

Det er noget af det første, man får af vide, når man studerer markedsføring – kunden i fokus. Og der er noget om snakken. Det er kunden, man prøver at sælge et produkt, og det nytter ikke noget at have et super produkt, hvis markedet ikke er der for det. Nogle ting er der dog altid et marked for. Eksempelvis vil folk altid skulle have et sted at bo, og boligmarkedet vil derfor altid være attraktivt. Portalen Findroommate kan derfor uden at tænke videre over det, proklamere med ’ledig værelse København’, da det altid vil være en eftertragtet ydelse.

Hvis dette ikke er tilfældet, og det er svært at definere en umiddelbar målgruppe at pushe ud mod, kan det være en idé at undersøge din nærmeste konkurrenters kunder på Facebook. Det vil også give dig et udmærket billede af din målgruppe.

Derudover kan du registrere dig i Google Analytics. Ved at aktivere ’demographics and interest reports’ har du mulighed for at indsamle data om dem, der besøger din hjemmeside. Hvis du kombinerer denne data med dine konkurrenters data, er du et rigtig godt skridt mod at kende din målgruppe.

Content er dit differentieringsværktøj

Hvis du har en ydelse, hvor der er flere om buddet, og du ikke alene kan differentiere dig på kvalitet, pris eller brand, er content en af de bedste måde at adskille sig fra sine konkurrenter. Det kan for eksempel være, at du sælger el cykel batterier. I så fald vil dine kunder tendere til at vælge dig frem for dine konkurrenter, hvis du content er meget bedre end deres i dine annoncer på Facebook.

Derudover vil on-page content hurtigt få dig til at stige i søgninger på Google. Dine konkurrenter har formentlig ikke meget mere end et par hundrede ord på deres side om sådan et produkt, hvorfor du virkelig har mulighed for at rangere højere end dem ved at skrive dobbelt så meget kvalitetscontent.