Loading…
Tilbage

Iværksættere vil gøre en forskel


20-06-2017 11:22:18

Det er som om iværksætteri de seneste par år har fået en ny dimension. Det handler selvfølgelig stadig om at tjene penge, men mens man tjener penge, vil man gerne gøre en forskel. Det er svært at sige, om det er den skiftende diskurs i befolkningens bevidsthed til mere bæredygtige tankegange, der har resulteret i udviklingen, men det er sådan set heller ikke det vigtigste.

En hårfin grænse

Der er en hårfin grænse mellem ’at do well’ og ’do good’ – at tjene penge og samtidig gøre en forskel for andre eller andet. Det er en svær forretningsmodel at operere med i praksis, og en model som mange gennem tiden har misforstået.

At gøre en forskel for andre i erhvervslivet har selvfølgelig været aktuelt i mange år, men det var først med udviklingen af terminologien corporate social responsibility (CSR), at ideen blev systematiseret. Som udgangspunkt var CSR et udtryk for, at man skal gøre noget for samfundet og sine medmennesker og gøre det med gennemsigtighed, mens man selvfølgelig tjente penge. Desværre blev visionen misforstået af rigtig mange, der enten agerede alt for etiske uden at tænke økonomisk, eller som brugte en CSR-profil som deres differentieringsgrundlag uden nogen form for gennemsigtighed og troværdighed.

Viljen som bærende element

Man kan ikke pådutte én viljen til at gøre en forskel for andre – slet ikke med en eller anden diffus idé skabt på et skrivebord. Viljen skal komme fra noget dybtliggende, fra et behov hos den enkelte og samfundet. Det lader til at tiden er ved at være moden.

I dag er socialt iværksætteri nærmest normen for iværksætteri. Socialt iværksætteri minder egentlig meget om den mere traditionelle iværksætterform, men starter ikke med ud med det formål at blive rig, men på en eller anden idé om værdiskabelse – en hybrid mellem at tjene penge og hjælpe til i samfundet. Det bliver en selvforstærkende tendens, da samfundet på samme måde hjælper disse virksomheder, der gør en forskel. Det blandt andet i form af såkaldte Business Angels. Business Angel refererer til private investorer, der tilføjer kapital og ’knowhow’ til startups – oftest med en eller anden værdiskabende profil.

Fanebærerne

Som med alle forandringer gennem tiden har nogle fanebærere været forud for deres tid og vist vejen for andre. Disse fanebærere er i det her tilfælde filantroper rundt omkring i verden, der allerede for en del år siden så potentialet i værdiskabelse i erhvervslivet.

Det er organisationer som TED – en virksomhed der startede som en fire dages konference for 30 år siden i Californien, dedikeret til ideer værd at eksponere, og som i dag er en virksomhed med talere som Bill Gates, Jane Goodall og Sir Richard Branson. Det næste skud fra stammen, TedxAarhus, der bliver afholdt som en konference i Danmark, bevidner at det kan betale sig at tænke i værdiskabelse.

Vi har behov for både og

Det værdiskabende element skal dog ikke gå hen og blive en hæmsko for vækst i samfundet. Alle virksomheder kan ikke tænke i socialt iværksætteri. Der er brug for begge dele. Men for at Danmark fortsat kan kalde sig katalysator for virksomheder med potentialet til at blive skaleret internationalt, skal man turde tage fat i de store problemer og prøve at implementere løsningen i sin forretningsmodel – der skal lidt mere business ind i idealisme samt lidt mere idealisme ind i business – vi skal fremme hybridløsningen.

 

 

Profilbillede

Hjælp kunderne med at tænke cirkulært

Lennart Juhl

Interesant indlæg som vi også kan relatere til i vores lille grossistvirksomhed. Vi handler med forbrugsvarer til hoteller, restauranter og klinikker, og er meget drevet af et ønske om at gøre en positiv forskel både for vores kunder og det omgivende samfund. 

Af samme grund er vi også begyndt at gå mere ind i udviklingen af de produkter vi sælger til kunderne, så vi ved mere om hvilke aftryk vores produkter kommer til at give på verden, og hvordan vi kan skubbe kunderne til at tænke mere cirkulært.

Mvh Serviwet

https://www.serviwet.dk

 

Profilbillede

Super interssant kan relatere fra min mande webshop

patrick gall

Super interssant indlæg og kunne ikke være mere enig det er hele rejsen i at opnå noget større end det rent faktisk kun handler om forretningen. Man er ofte naiv når man starter en forretning men lære vigtigheden over tid. Vi har forhandlet mande hår produkter til mænd og vores kunde tilfredshed betyder alt for os igennem den her rejse. Det er nemlig der at hele ideen starter til man når i målet. Tak for god læsning.

Mvh Pomp&Co.

https://pompandco.dk/