Loading…
Tilbage

Tre grunde til at alle B2B virksomheder skal være på Facebook


23-02-2017 15:59:25

Facebook er hurtigt blevet et rigtigt populært marketingsværtøj i blandt danske virksomheder. Men her er det dog særligt B2C virksomhederne der domminerer, og det er en stor fejl, da størstedelen af omsætningen i danks erhvervsliv, kommer fra B2B segmentet. Netop derfor er det afgørende at flere danske B2B og servicevirksomheder bliver bedre til at udnytte de mange muligheder på Facebook. 

1: Facebook er perfekt til pushannoncering 

Den første grund til at mange B2B virksomheder skal være til stede på Facebbok er at Facebook er ideel til såkaldt pushannoncering, og hvis man har et godt billede af hvilken målgruppe eller hvilke personer, der ville have interesse i ens virksomhed og dets ydelser, er dette en oplagt måde at skabe flere salg på. For B2C virskomheder er det særligt retargeting der er relevant, så man kan fange de kunder der allerede har besøgt ens side. Men for B2B virksomheder er pushannoncering endnu vigtigere end retargeting. Hvis man er en tøjforretning som Siloo, der sælger tøj, giver det ikke mening at lave pushannoncering for sine produkter, da man ikke kan vide hvem der vil være interesseret i at købe en trøje eller et par nye bukser. 

2: En inaktiv facebookside gør dig utroværdig 

En anden grund til at det er vigtigt at pointere sin tilstedeværelse på Facebook er, at flere forbrugerundersøgelser fra USA har vist at folk forbinder en inaktiv Facebookside, med urent tarv. Hvis du derfor ikke sørger for at holde din Facebookside altiv, kan dette gøre dine brugere mistænksomme og det vil i værste fald føre til mindre trafik og færre konverteringer. Dette gælder uanset hvilken ydelse man sælger eller hvilken branche man er inden for. Selv hvis man er advokat, er det vigtigt at man sørger for at lave nye opslag, publicere nyhedr samt ikke mindst at man indhenter feedback fra sine brugere. 

3: Facebook giver dig mest ny data at arbejde videre med 

Den sidste grund er at Facebook er det medie, som skaber mest data af alle digitale kanaler hvilekt man kan bruge til både at udvide sin maketingsindsats med betalt annoncering i form af PPC og ikke mindst email marketing. Data er altafgørende, hvis man gerne vil have det fulde ud af sin digitale markedsføring - og derfor er Facebook helt ideel at arbedje med. 

Profilbillede

Hvad med den organiske rækkevidde?

Martin Nielsen

Fedt indlæg, Lars. Men hvad med den organiske rækkevidde? Det er jo ikke nogen hemmelighed, at Facebook igennem de seneste par år, har gjort det noget besværligt at få organiske visninger. 

Jeg har selv en ret aktuel case, da jeg i mit daglige virke som content manager for en kreditvirksomhed skal opbygge en tilstedeværelse på Facebook. Vores nuværende facebookside har ikke mange likes. Vi har p.t. den 27. januar 55 mennesker, som synes godt om vores side. Igennem julen kørte vi en adventskalender, hvor vi på et par uger alligevel fik 40 nye likes ind, så jeg tror, det blandt andet skyldes, at jeg ikke har fået skabt særlig meget indhold på siden efterfølgende. 

Jeg har blandt andet udarbejdet en blog, hvor jeg har skrevet om blandt andet SU og dagpenge. Hvordan vil du få disse artikler ud i sfæren, når vores organiske rækkevidde ikke er større? Annoncering er måske ikke her, vi vil bruge så mange kroner på, når vores blogindlæg ikke er hårdt konverterende. 

Profilbillede

SEO fremfor Facebook

Laila Sørensen

Hos https://zorba-silkeborg.dk/ har vi kke rigtig brugt Facebook endnu, men med SEO har vi virkelig haft fremgang.

Profilbillede

Artiklen har givet os noget at tænke over

Nik Axel

Vi får hele tiden af vide, at billeder er vigtige. Men vores produkter er trods alt gennemsigtiige.
Derudover leverer vi også produkter, som ikke er spontankøb. Men artiklen har givet os noget at tænke over.

Hilsen Niklas

modereret af Digitaliser.dk Admin (23.01.2020)
Profilbillede

Du har helt ret

Frederik Jensen

Du har helt ret i det med, at en inaktiv Facebook-side vidner om en utroværdig virksomhed. Jeg tror, at jeg skal til at arbejde videre med min til Rejseliv.net, så jeg måske kan drive noget trafik via Facebook også.

Jeg har tidligere haft succes med det på Grillportalen, men det er ikke rigtigt en side, jeg bruger længere. Desværre.

MVH
Frederik

modereret af Digitaliser.dk Admin (15.01.2020)
Profilbillede

Facebook-side

Rasmus Jakobsen

Min erfaring er, at Facebook tager tid og giver enkelte kunder.

Jeg har et site ved navn Croquis Til Polterabend, og langt de fleste kunder kommer igennem Googlesøgning, selvom jeg i høj grad er aktiv på Facebook også!

Profilbillede

Hvordan laver jeg en facebook side

Jørgen Mueller

Hej jeg skal lave en facebook til en arkitet i københavn. Hvordan gør jeg dette?

 

Mvh

Jørgen

http://blichfeldt-arkitekter.dk/

[slettet indlaeg]
Profilbillede

Svært at finde fodfæste på Facebook som glarmester

Frank Nylander

Tak for et inspirerende indlæg.

Vi har endnu ikke fundet ud af hvordan vi bedst kan bruge Facebook.

Vi får hele tiden af vide, at billeder er vigtige. Men vores produkter er trods alt gennemsigtiige.
Derudover leverer vi også produkter, som ikke er spontankøb. Men artiklen har givet os noget at tænke over.

Tak for det.


Mvh.
Frank Nylander fra Glarmester Schlæger

Glarmester Østerbro

Profilbillede

Super værktøj

Gerrit Steffensen

Hej, 

 

vi bruger Facebook rigtig meget og generer super meget traffik til vores hjemmeside


Det passer selvfølgelig også meget godt til vores branche, fordi den er visuel og folk skal se hvad de køber.

Profilbillede

Brug de tilpassede målgrupper

John M Skovgaard

Din Facebookstrategi skal naturligvis passe til det produkt, som du sælger. Når det så er sagt, så oplever jeg, at Facebooks "Custom Audiences" fungerer over en bred kam. Vi har haft god succes både når det gælder salg af yogamåtter og på rene b2b-ydelser. 

Profilbillede

Afhænger af produkt.

Daniel Guldberg

Jeg er som udgangspunkt enig dog med det forbehold at det afhænger af hvilket produkt du gerne vil lange over disken. 

Folk er i forskellige sindstilstande afhængig af hvilket medie du finder dem på og i den forbindelse bør du også tilpasse dit budskab hertil. 
Det nytter ikke noget at stå og vinke med armene hvis folk står med ryggen til. 

Nærmest uanset hvilken branche du er i, så er konkurrencen så hård at du er nød til at tænke en Cross media synergi ind i din marketing strategi, da du ellers alt for ofte vil ramme folk i en anden sindstilstand end den du sigter efter. 

Som udgangspunkt tillægger jeg ikke FB den store værdi før de får styr på deres tracking og deres nærmest "højtråbende lillebror" agtige måde at claime credit for en konverteirng bare fordi du har en fb pixel på siden. 

Mewn fokus på synergien fremfor eksponering af mange produkter!! når først du har modellen klar er den også simpel at skalere. 

DBH 

Boligadvokaten

Profilbillede

Facebook er afgørende

Thomas Bogh

Hej,

Facebook er en afgørende faktor på de digitale kanaler, helt sikkert. Det skal dog stå i forlængelse af SEO, som i høj grad er noget af det vigtigste. Google og Facebook spiller dog godt sammen, hvorfor synergien her er essentiel. En virksomhed som fungerer bedre og bedre her er Kompetera. Det handler om at komme fra A til B og herfra til C for at vækste :)

Profilbillede

SEO er at foretrække

H. Silk

Er meget enig i dette indlæg, dog vil jeg understrege at, spørger du mig, så er SEO vejen frem. 

Det skaber organisk og gratis trafik og er rigtig glad for det på min hjemmeside 

:-D 

Profilbillede

Elsker Facebook

M. Guy

Super fedt indlæg! Selv arbejder jeg meget med facebook annoncering og er heraf stor fan. Det er en god måde at ramme de rigtige målgrupper/personer op til flere gange. Heraf er remarketing rigtig spændende, men også elementer som look-a-like målgrupper. 

4: Remarketing er en fantastisk ting! Med en faktastisk ROI! Og ja, remarketing på facebook virker bestemt også i B2B-regi.

Profilbillede

SEO er ALT

Sisi Copen

Helt enig med Lars. Jeg har prøvet flere forskellige digitale marketing tiltag. Her har jeg bland andet prøvet kræfter med facebook annoncering, som bestemt også har nogel spændende redskaber, som man kan gøre brug af. Dog synes jeg klart, at SEO er vejen frem. Hvilket også er det, som jeg har brugt mest på min hjemmeside.

Profilbillede

SEO er min ven

Lars Kleminger

Fedt tip! På min hjemmeside der er jeg klart gladest for SEO - det giver en organisk og gratis trafik. Desuden er alortimen fra googels side efterhånden så skarp, at godt SEO indhold stemmer godt overens, med hvad der almindeligt ville være anset som gode tekster. 

Profilbillede

Facebook og SEO - Ganske godt!

Anne Diget

Facebook og SEO har rigtig god effekt, særligt på en B2C webshop (kan dog snildt fungere på B2B også) 

Vi bruger Facebook Ads til flere af vores kunder i webamp. Generelt oplever vi en stor vækst for små penge på Facebook, men vi har enorm stor succes med Google Shopping for vores kunder, så vi anbefaler vores kunder at bruge Google Ads.

 

Profilbillede

Både Google og Facebook

Christian Østergaard

Jeg synes de 2 kanaler er et must at være på.

Hvis en bruger besøger dig igennem Google, har du mulighed for at ramme ham på Facebook med retargeting annoncer, hvilket bestemt fungerer godt.

Hvis du er på et marked, hvor der ikke er forfærdelig mange søgninger, så er Push annoncering på Facebook oplagt ja.

Så på den måde kan kanalerne arbejde godt sammen.

Profilbillede

Både Google og Facebook

Tonny Møller

Både Facebook og Google er gode sammen en god kombination. SEO giver i hvert fald længere varende resultater.

Enig! 

/ Yasin

Maler-billig

Profilbillede

interessant debat

UllA Hansen

Yderest interessant debat. 

I løbet af studiet har jeg hjulpet et malerfirma  med design af deres hjemmeside. Jeg har hjulpet malerfirma BD Maler med, at designe og optimere deres hjemmeside. De beskæftiger sig med indvendigt malerarbejde og udvendigt malerarbejde i Storkøbenhavn.

Jeg har også opsat deres facebook side, men synes det kan være rigtig svært til tider, at lave noget relavant indhold, udover før og efter billeder på deres facebook side, som de sædevanlige brugere like og nogle gange kommentere på. 

Hvordan vil i gribe det an, udover naturligvis, at booste opslaget. Evt. konkurrencer ? 

ændret af UllA Hansen (18.06.2018)
Profilbillede

Remarketing er bare godt

Rasmus Mønnike

Må også påpege, at dette ikke kun er et godt setup for B2B virksomheder! B2C webshops / forhandlere kan skabe mindst lige så gode resultater med den rigtige opsætning.. 

Profilbillede

Enig - seo + remarketing er det mest effektive (også til B2C)

Jonas Stoleshoppen

Synes også klart SEO og remarketing er det mest effektive. Vil dog også nævne, at det er mindst lige så effektivt og vigtigt hos B2C virksomheder - I hvert fald til en webshop giver det bare god mening. Fedt indlæg :) 

mvh 

Jonas

Profilbillede

FACEBOOK PIXEL

Martin Melcher

Jeg har med stor succes kunne lave retargeting på besøg på hjemmesiden ved hjælp af facebook´s pixel. 

Der findes et utal af videoer på youtube, eller sågar danske kursusvirksomheder der lever af at lære andre omkring det. 

Det har uden tvivl været en gamechange i de forretninger jeg har været en del af. 

Profilbillede

SEO + Remarketing

A-kasse Eksperten

Jeg har altid haft størst succes med SEO + Remarketing. Det er klart det bedste setup :-)

Profilbillede

Retargeting er vejen frem

Martin Jørgensen

Jeg synes at det bliver sværere og sværere at lave effektiv facobook annoncering, men retargeting på Facebook fungere virkelig godt for os. Det er klart værd at satse på

hvad mener du med retargeting. Jeg er ved at prøve at lave annoncer til min hudplejeklinik på østerbro via facebook, og det har ikke været en success!

Hvis du har sat en facebook pixel op, kan du målrette dine annoncer til dem, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Tidligere besøgende er måske mere tilbøjelige til at booke en tid i din klinik.

Det har hvert fald været en en succes for os i forhold til at opkøbe brugt it udstyr af virksomheder 

Tak for info Jakob. Er det muligt at differentiere imellem f.eks. folk der har set en bestemt side ansigtsbehandling, hårfjerning eller sugaring, og sende forskellige beskeder alt efter hvad de har set?

Profilbillede

Delvis enig.

M Agar

Facebook er et glimrende værktøj for virksomheder, som alle bør anvende, eller i det mindste have en viden omkring. Det skal gøres med omhu, og det nytter ikke at gøre en indsats på bestemt tid, hvor jeg er enig i, at det virker utroværdigt. 

Kh.

MA

BA24

[slettet indlaeg]

Enig! Man skal bredt ud på alle digitale medier hvis din forretning skal blive set! Problemet opstår først når du har en "fanskare" og hvordan man bibeholder den, så de ikke bare går videre til den næste!

Profilbillede

Ligeså vigtigt som hos B2C-virksomheder

Mads Johan

Enig. Oftest undervuderer B2B-virksomheder hvilken stor indflydelse de sociale medier, heriblandt Facebook kan have på deres virksomheder. Derfor er det vigtigt at være tilstede på disse platform, ligesom man ville være med B2C-virksomheder.

Som der også bliver nævnt i tråden, så er retargeting også formidabelt, uagtet om det gælder B2C eller B2B, så virker det fantastisk!

Profilbillede

Alt for mange tænker ikke deres FB present igennem

klaus Frobenius

Min erfaring med tilstedeværelse på Facebook, fra egen indsats er at hvis din tilstædeværelse ikke er gennemtænkt, så overvurderer man hurtigt effekten af at være tilstede. 

Profilbillede

Boost din lokale tilstedeværelse

Jørgen Andersen

Det kan i høj grad også anbefales at booste den fysiske lokation på Facebook og tage den videre online på et senere tidspunkt. Til eksempel bruger vi Facebook til at ramme turister der er  i vores målgruppe og befinder sig i en fastsat radius fra vores showroom  - Det konverterer højt på besøgende, der igen ofte kaster en aftale, et køb eller et sign-up af sig der senere kan køres remarketing på. Det gør sig gældende både for b2b og b2c.

Profilbillede

Henvend dig til tidligere kunder

Jakob Qvist

Jeg kan også anbefale, at man henvender sig til tidligere kunder på Facebook. ALLE dem som du f.eks. ikke fik opsnappet en e-mail sign-up fra i købsflowet, kan du annoncere imod. Lav et CSV udtræk fra din backend med tidligere kunder, og så skulle du gerne have en solid stak e-mails, som du kan køre kampagner imod. 

Tidligere kunder har allerede haft kortet fremme, og er derfor også langt mere tilbøjelig til at lav genkøb. Vi sælger lamper online og har haft stor success med denne strategi.

Profilbillede

Hold øje med dine udgifter

Jesper Bak

Jeg vil klart også anbefale at bruge retargeting i markedsføring. Det er dog ifølge vores erfaring også et medie hvor man skal sørge for at optimerer kampagnen løbende, så man får mest mulig valuta for de penge man smider i projektet.

Start din retargeting kampagne, men hold øje med udgifterne

Profilbillede

Retargeting er effektivt

Jakob dalhoff

Vi benytter også Retargeting via Facebook, hovedsageligt fordi vi således kan influere virksomhedsejere i deres fritid (hvor de har paraderne nede). Samtidig forsøger vi med specielle kampagner osv., for at få overført mere trafik til vores hjemmeside i Danmark. Generelt set er 14 % af vores trafik overført fra andre sider, hvor Facebook og linkedIn er klart de største.

 Selvom det er effektivt, er det kostligt både som følge af prisen fra facebook selv, men også fordi man skal have defineret sin målgruppe ganske specifikt.

Jeg har brugt push til min side, og selvom effekten har har været ok, har prisen for hver enkel interaktion været dyr, og ingen køb er kommet ud af det. Nu sælger vi hudplejebehandlinger, men google har i den forbindelse vist sig at været den bedste måde at fange kunderne på!

Hej. Tak for et godt indspark! 

Hos aamann og wulff bruger vi både facebook, instagram og især google annoncering. Vi er dog netop startet på SEO i meget større omfang end før. Vi er i en lidt besværlig brance hvor konkurrencen er stor, især indenfor rengøring efter håndværkere. Derfor er det for os en langsigtet strategi, og vi har derfor besluttet at fortsætte med både retargeting og meget andet, indtil vi ser nogle konkrete effekter af vores SEO indsats. 

Vi har dog fundet ud af, at Før/efter billeder på instagram virkelig gør en stor forskel ift engagement, og skaber altid noget at tale om med vores følgere. 

 

Hos Zancasonne bruger vi også både Facebook, Instagram, Google Ads men har også i høj grad fokus på SEO. Og dét har givet super god mening for os, fordi vi er en webshop, og i den forbindelse er et fokus på og arbejde med SEO noget, der virkelig ser ud til at sætte skub i den organiske trafik og salg.