Loading…
Tilbage

Tre måder B2B virksomheder får mere ud af deres Facebookannoncering


02-01-2017 13:50:37

Selvom e-handlen og digitaliseringen er to tendenser der virkelig brager derudaf i disse år så er der stadig rigtigt mange B2B virksomheder som halser bagefter. Mange virksomheder har stadig svært ved at se de mange positive effekter som øget synlighed på nettet giver. Men hvis både dansk e-handel og ikke mindst dansk erhvervsliv skal have luft under vingerne er det afgørende at de bliver bedre til at komme ud over rampen.

1: Alle skal være på Facebook – både privatpersoner og virksomheder

Det første sted som danske virksomheder skal kigge hen hvis de gerne vil ud over den digitale rampe er Facebook. Facebook er et fantastisk instrument til at opnå øget synlighed fordi vi giver Facebook en masse information om vores bopæl, vores arbejde herunder vores stilling, smat ikke mindst om hvad vi laver og hvad vi interesserer os for. Derudover er det muligt at målrette annoncer imod både meget små og specifikke kundegrupper samt store og brede kundegrupper. Disse kampagner kan både være i form at retargeting og det kan være i form af lead ads.

Det smarte ved lead ads er at man spiller bolden over på sin banehalvdel da de virker ligesom hvis man havde sagt ja til at man måtte ringe en op. Det er dog vigtigt at sige at det ikke nødvendigvis er mest effektivt at have aggressiv markedsføring på Facebook – dette vil afhænge af hvor du mener din kunde er sin købscyklus. En virksomhed som en bobestyrer advokat har nok kunder med et mere akut behov end en boligadvokat – da folk der står med et dødsfald skal bruge hjælp her og nu imens en mulig boligkøber først skal bruge en advokat et stykke tid efter de har lavet deres research. Men under alle omstændigheder så er det afgørende at være tilstede på Facebook.

2: Der skal lægges mere arbejde i virksomhedernes hjemmesider – information er nøglen

En anden ting som er afgørende hvis man vil være mere synlig også på Facebbok er at have en masse relevant indhold på sin side. Google går meget op i at man har noget godt indhold da der hver dag bliver stillet mange spørgsmål via Google og derfor ledes der selvfølgelig efter de bedst mulige svar. Dette gælder derfor både for webshops, B2B virksomheder og ikke mindst affiliate hjemmesider uanseet om de hander om lån eller horoskoper eller noget helt tredje. Dog er der mange brugere som ikke gider at læse en halv Harry Potter bog i sin søgen efter bestemte informationer og for mange servicevirksomheder kan det også være svært at forklare kort og præcist hvad det er de laver. Hvis man gerne vil komme lidt nemmere omkring dette så kan man overveje at gøre brug af både tekster og videoer.

Videoer er ofte mere effektive til både at fange brugernes opmærksomhed og til at få dem til at huske de centrale budskaber. Mange har ikke noget imod at se en video på et minut til ende – selv hvis det ikke ville tage dem længere tid at læse en 500 ords tekst. Men derudover så bruger man flere sanser når man ser videoer og dette gavner hukommelsen. Derudover kommer man som virksomhed også til at fremstå mere menneskelig hvis man får sat et ansigt på sig selv. Videoannoncer på Facebbok er derfor en bådde effektiv og meget billig løsning hvis man vil opnå mere synlighed. 

3: Læg mere arbejde i dine e-mails

En tredje mulighed som alt for få har fokus på er e-mails. Mange ville sikkert mene at dette er en gammeldags måde at gøre tingene på men det er langt fra tilfældet, men ligesom så meget andet i marketing så gælder det om at skille sig ud og siden der er så mange dårlige mails i ens indbakke er det ikke så svært som man skulle tro. Hvis man er leverandør til offentlige virksomheder eller B2B virksomheder der køber mange varer i store volumener ligesom hvis man køber IT-udstyr såsom computere eller 3D-printere, så er der mange der ofte vil bruge den samme leverandør igen hvis de har haft en god oplevelse. Så hvis man kan skrive gode mails eller finde nogle der kan så er det en langt billiger måde at opnå synlighed på end via mange andre kanaler. Det bedste er at denne marketingskanal kan køre sig selv hvis man sætter automatisering op korrekt. Hvis man gern vil have noget ud af denne kanal kan man derfor lave lead ads der skal få folk til at skrive sig op til jeres mailsystem. 

[slettet indlaeg]
Profilbillede

Der er meget arbejde at gøre

Steffen Andersen

Jeg vil bare lige give dig ret, der skal arbejdes med info på virksomheders hjemmesider, for at gøre dem bedre og "up to date". 
Når jeg støder på annoncer går jeg altid ind på deres hjemmesider for at læse mere, se om jeg synes virksomheden virker troværdig mv. Og der støder jeg utroligt ofte på hjemmesider med dårlig struktur og manglende info. Ting som gør, at jeg hurtigt smutter igen - og derved er annoncepengene jo spildt for virksomheden, desværre.

Når jeg leder efter leverandører på nettet, har det afgørende betydning om deres hjemmeside kan levere, i det mindste, basic oplysning - selv kontaktoplysninger kan være sævre at finde af og til.
Måske det i særlig grad findes i små-leverandør segmenter som min (jeg sælger lamper på nettet), for jeg er klar over, at der er mange små leverandører, hvor det kan være svært at nå det hele. Men er siden ikke tillidsvækkende, så er jeg, og de fleste andre, smuttet straks igen - og så sælger mand jo i hvert fald igen lamper, i mit tilfælde.