Loading…
Tilbage

Brug for øgede værn mod reklamer på Facebook


13-12-2016 17:38:01

 Facebook er som alle ved det klart mest populære sociale medie i verden. En af dets mange forcer er netop at man kan henvende sig til meget små kundegrupper og dermed sørge for at henvende sin marketing imod netop de personer som har størst interesse i at købe ens produkt - og samtidig skåne resten i modsætning til Tv-reklamer der targeter en meget lille del af seerne men ikke desto mindre lægger alle andre til last. 

I mit daglige arbejde rådgiver jeg både privatpersoner og kommuner i hvordan de skal agere på Facebook både som individer og som ansatte i virksomheder med videre. Selv har jeg børn og her har en af mine egne erfaringer været at Facebook på sigt bliver nødt til at indføre nogle flere værn imellem sig selv og de sidder som der reklamerer for. Årsagen til dette er at man i dag i mange tilfælde kan nøjes med at foretage ét klik på en annonce og så står man allerede foran den virtuelle indkøbskasse. For eksempel er der mange låne virksomheder der nærmest får dig helt frem til kasseapparatet blot ved et klik og dette er et stort problem.

Mange unge optager hvert år mange såkaldte billige lån som i sidste nede viser sig at være knap så billige og netop af grunde som disse bør man overveje at bede om at der simpelthen skal være længere til målet så at sige. På andre platforme er disse principper indført på fortræffelig vis. For eksempel skal man på spille- og gambling sider sige ja til at man er fyldt 18 år samt efterfølgende logge ind med sit NemID hvilket i sig selv kan betragtes som en mur - eller en bakke - som man skal over inden man kan komme i mål. 

Denne mangel kan udgøre en potentiel fare for de mange forældre der deler deres computere med deres børn. De fleste virksomheder bruger i dag i en eller anden form Facebook retargeting – nogle mere aggressivt end andre – men i mange tilfælde så vil det kunne øge risikoen for både at børn bliver udsat for noget indhold som de ikke har godt af at komme i kontakt med såsom kviklånsudbydere eller spillesider der er nogle af de bedste på nettet til at lave en god ’krog’ som overtaler brugerne til at klikke på deres annoncer.

Her kan man selvfølgelig argumentere for at børn og forældre ikke skal dele computere, men ifølge min erfaring så kan dette være den bedste løsning ud af flere hvis man gerne vil kunne holde bare lidt øje med sit barns færden på de sociale medier – hvilket man i høj grad burde gøre da man som ung i dag allerede stifter bekendtskab med Facebook får man er blevet 6-7 år.

[slettet indlaeg]
[slettet indlaeg]

Det ser ud som facebook er villig til at sælge alle oplysninger vi giver dem.

Folk skal være mere opmærksomme, men da dette ikke kan garanteres, er jeg enig i, at strammere lovgivning er logisk.

[slettet indlaeg]