Loading…
Tilbage

Tre måder servicevirksomheder får noget ud af Sociale Medier


28-11-2016 16:31:21

De sociale medie er hurtigt blevet en af de mest effektive digitale markdsførings værktøjer både herhjemme og i udlandet men i dag er det langt hen ad vejen stadig B2C virksomheder - det vil sige webshops i særdeleshed der får noget ud af at være tilstede på de sociale medier men det samme kan faktisk gøre sig gællende for B2B virksomheder - der er bare lidt andre regler og forudsætninger for hvordan dette lykkes. 

Facebook retargeting fungerer perfekt for lokale virksomheder

Facebookannoncering kan være en rigtig effektiv marketings kanal, særligt hvis man er en lokal virksomhed der som udgangspunkt kun opererer inden for en bestemt geografisk radius. Årsagen til dette er først og fremmest at flere og flere søgninger på nettet rettet imod servicevirksomheder er såkaldte lokale søgninger. Hvis man leder efter en VVS mand eller måske en tømrer og bor i Randers så er man ikke interesseret i en tømrer der kommer fra Aalborg og derfor er Facebook retargeting et stærkt værktøj at gøre brug af hvis man er en lokalfunderet virksomhed. I denne forbindelse er det blot vigtigt at man sørger for at ens retargeting slår til med det samme da mange lokale søgninger er såkaldte ’her og nu’ søgninger der betyder at de leder til et salg inden for 48 timer. Derfor er det vigtigt at man allerede indenfor 12-24 igen dukker op i brugernes Facebook feed. Et godt eksempel på denne strategi ses hos iværksættersiden Startupsvar.dk.

Facebook annoncering bryder muren imellem arbejdsliv og privatliv

Den næste grund til at det er en god ide at investere i Facebook retargeting og lignende ydelser på de sociale medier er at de er med til at bryde muren imellem privatliv og arbejdsliv hvilket er en fordel da man på den måde kan fange indkøbschefen når du ikke konkurrerer med både telefonen og en lang række mails om hendes opmærksomhed. Hvis man for eksempel sælger fødevarer som Daglimark.com så kan man således bruge retargeting til at få ekstra opmærksomhed fra indkøbscheferne når de sidder hjemme i sofaen. Hvis man har været i en budkrig med øvrige virksomheder om en given kontrakt kan det være en fordel at man lige popper op en ekstra gang i Facebook feedet så vedkommende har bedre chancer for at huske en.

Sociale medier er perfekt til vidensdeling og anbefalinger

En tredje grund til at det er en god ide at gøre brug af sociale medier som servicevirksomhed er måske åbenlys og så alligevel ikke men det skyldes at det er et godt sted for både at vise man er dygtig ved at producere og dele fagligt relevant indhold og derudover er det et godt sted at få anbefalinger fra andre enten nuværende eller tidligere kunder. Man skal dog ikke lave konkurrencer hvor man opfordrer folk til dette men i stedet forklare sine samarbejdspartnere at de meget gerne må komme med anbefalinger og lignende. Disse to ting er med til at øge ens virksomheds troværdighed hvilket i sidste ende er med til at give bedre forudsætninger for at få flere kunder i fremtiden da langt de fleste brugere vægter Facebook og andre sociale medier til at være både troværdigt og ikke mindst retvisende.