Loading…
Tilbage

Der er masser af potentiale i LinkedIn men ingen ambitioner bag projektet


24-11-2016 17:40:18

De sociale medier får hele tiden større og større betydning for danske virksomheders evne til at markedsføre sig navnligt danske webshops. Men på trods af den store udbredelse af sociale medier såsom Facebook, Twitter og Linkedin så er der utrolig stor forskel på hvor god en forretning det er at annonce på disse medier. Særligt LinkedIn har skillet sig negativt men nu er der måske nye tider på vej og det er kun godt. 

Hvad er der galt med LinkedIn?

LinkedIn er på mange måder et fantastisk eksempel på et socialt medie da det i løbet af ganske få år har fået over 3 milliarder brugere samt har over 106 millioner unikke besøgende hver måned. Derudover er tjenesten bredt funderet rent geografisk da 70% af alle brugere findes uden for USA. Til gengæld er det kun 1/8 af virksomhedens indtjening der kommer fra betalt annoncering hvorimod Facebook tjener knap 99% af deres penge fra annoncering. Når dette kan være tilfældet skyldes det ikke mindst de mange regler der er for at kunne lave kampagner på LinkedIn. Den store fordel ved Facebook annoncering er at man kan målrette sine kampagner imod meget få personer på bestemte geografiske destinationer imens man i LinkedIn skal kunne samle mindst 1000 emner hvis man vil lave en annonce. 

Dette betyder de facto at det bliver umuligt at målrette en annonce imod bestemte fagfolk såsom personer med en bestemt stilling såsom e-commerce manager da der næppe er 1000 danske e-commerce managere i Danmark. Og når man tænker på hvor mange små lande der trods alt er i Europa og EU så giver det god mening at annoncering bliver en meget lille del af den samlede kage for LinkedIn. 

Hvordan kan dette gøres bedre?

Heldigvis lyder det dog nu til at LinkedIn fra starten af næste år vil sænke deres øvre grænse for hvor mange personer man kan målrette kampagner imod hvilket uden tvivl vil kunne løse dette problem til en hvis grad men på den lange bane skal LinkedIn ned på samme niveau som Facebook og det samme gør sig gældende for klikpriserne der lige nu starter på 11 kroner og opefter. 

Hvis dette bliver gjort er der dog et ufatteligt potentiale som man kan drage fordel af og det er at i modsætning til Facebook behøver LinkedIn ikke at være politisk i sin måde at behandle virksomheder på. For eksempel har Facebook en lang række restriktioner for en lang række industrier og produkter herunder, tobak, alkohol og kondomer da man ikke tillader en lang række former for reklamer der kan virke stødende. Dette gør helt automatisk at en lang række industrier ikke har den store interesse i Facebook da Facebook begrænser adgang og skærper krav på baggrund af produkter men med LinkedIn vil dette ikke have den samme effekt da man i stedet for at kigge på produktet henvender sig til en person fx en E-commerce manager.

Personligt håber jeg meget at LinkedIn ’vågner op’ da det uden tvivl har muligheden for at udfordre Facebook som en langt mere seriøs annoncør – særligt for B2B virksomheder.