Loading…
Tilbage

Øget digitalisering er guld for den digitale markedsføring


11-12-2016 16:50:14

Danskerne handler over internettet som aldrig før. Den danske E-handel rundede i 2015 en samlede handel for lige over 90 milliarder, hvilket viser en stigning på næsten 20% fra året før. Dansk Erhverv forventer samtidig at den danske E-handel vil overstige 100 milliarder inden året er omme. Dette efterlader den digitale markedsføring med flere muligheder, og et marked der kun vokser.

Eksponeringen på Google er altafgørende

De fleste tænker ikke over hvor vigtigt det er, at ligge nummer 1 i Googles søgeresultater. Men en undersøgelse foretaget af Compete viser tydeligt, hvor vigtigt det er for trafikken på hjemmesiden, at ligge i toppen i Googles søgeresultater. Der er her tale om toppen af de organiske links, som er de links der er placeret lige under de sponsorerede, der er placeret helt i toppen af søgeresultaterne.

Undersøgelsen viste at det øverste organiske link, løber med hele 53% af alt trafikken på siden. Det viste sig samtidig, at der er stor forskel på fordelingen af trafikken der vindes i top 5 øverste links.

  • 1 – 53%
  • 2 – 15%
  • 3 – 9%
  • 4 – 6%
  • 5 – 4%

Med denne fordeling sættes der en tyk streg under vigtigheden af, at ligge øverst i Googles søgeresultater. 
Brugen af Google bliver nemlig brugt mere og mere, og derfor vil denne tendens være værd at følge som årene går.  Hvis der kigges tilbage på 2010, løb det øverste organiske link ”kun” med 34%, hvilket viser, at det kun bliver vigtigere at ligge i toppen af Google søgelister.  

Konkurrencen om at ligge nummer 1 bliver kun større

Tilstedeværelsen på internettet er stigende. Der bliver oprettet flere og flere hjemmesider, hvilket medfører at konkurrencen i Googles søgeresultater øges. Dette ses blandt andet indenfor brancher hvor der er stor konkurrence om få søgninger såsom indenforkvik- og sms lån hvor der er kommet mange nye aktører til på få år - men danskerne bruger stadig mange af de samme søgeord hvilket gør det afgørende at ligge så højt som muligt i Googles søgeresultater. 

Denne udvikling er dog ikke kun gældende for webshops men også servicevirksomheder som entrepenører og tandlæger der ligesom webshops kæmper om kunderne. Det viser sig nemlig at der ikke er den store forskel på hvor langt vi ønsker at gå ned ad Googles søgeresulataterne når vi leder efter henholdsvis produkter og serviceydelser. 

Det er derfor vigtigt for de virksomheder der ejer en hjemmeside eller en webshop, at følge med udviklingen inden for den digitale markedsføring. 

Flere digitale markedsføringsfirmaer udbyder kurser inden for en bred vifte af digitale markedsførings strategie. Efterspørgslen efter ”know how” stiger, og dette sætter større krav til virksomhederne der er repræsenteret på internettet. Det er muligt at finde mere information omkring kurser inden for digital markedsføring her

Større fokus på mobilvenligt site

DIBS rapport for den danske E-handel 2015 viste, at danskerne i stigende grad benytter sig af mobile enheder, når de skal købe over internettet. Rapporten viser, at 4 ud af 10 danskere foretog et køb over internettet i 2015. Dette er dobbelt så mange, set i forhold til tallene for 3 år siden.

Med denne udvikling understreges det, hvor vigtigt det er for virksomhederne, at skabe et mobilvenligt site der kan bruges over de mobile enheder såsom smartphone og tablet. Det er ikke kompliceret at lave et mobilvenligt site, da det er en indstilling man foretager inden i hjemmesidesystemet (CMS), men det er nødvendigt at gøre for at imødekomme den ændrede købsadfærd hos forbrugerne. Udover at købe varer over nettet så bruger langt de fleste danskere også telefonen når de skal søge efter informationer om services og produkter og derfor er det afgørende at man har et mobilvenligt site.

Et godt eksempel på dette ses hos virksomheden madmaskiner.dk der er en side hvor man kan finde information om madmaskiner samt kan blive stillet videre til en de forhandlere der har de bedste priser. I og med at mange kommer ind på denne side, når de søger efter information, kommer langt størstedelen af sidens trafik fra mobile enheder som smartphones og tablets. I fremtiden forventer man som nævnt at andelen af trafik fra mobile enheder vil domminere på Google.