For at gøre Udviklingsvejledning
for god selvbetjening endnu bedre har vi i første kvartal
2014 søgt erfaringer og forbedringsforslag. I den forbindelse har
vi bl.a. kigget på webstatistik og de faktiske brugsmønstre, lavet
bruger- og tilfredshedsundersøgelser og afholdt en workshop.
GOD BRUG OG HØJT ANTAL GENBESØG
Siden lanceringen af udviklingsvejledningen den 30. april 2013 har
vejledningen haft næsten 9.600 besøg og mere end 55.200 sidevisninger.
Gennemsnitsbrugeren besøger mellem 5,5 og 6 sider i de 5 til 6
minutter de opholder sig på sitet. Cirka 45 % af brugerne er genbesøg.
Webstatistikken og adfærdsmønstrene bekræftes af andre kilder, inkl.
bruger- og tilfredshedsundersøgelser.
GENEREL TILFREDSHED
Brugerne er generelt tilfredse med udviklingsvejlednings indhold og
form, men formuleringen af krav, søgning og navigation kan forbedres.
Dette kommer til udtryk ved, at:
- Godt 6 ud af 10 respondenter fandt det indhold, de søgte.
- Dog mener cirka 3 ud af 10 respondenter, at søgning og navigation
bør forbedres, så det er nemmere at finde indhold. Fx synes 8 af 10
respondenter, at vejledningen forsvinder i OIO-arkitekturguiden,
mens halvdelen synes, det kan være svært at se, hvor man er, og hvad
de enkelte menupunkter dækker over.
- Omtrent 1/3 af respondenter bliver forvirret over de forskellige
menustrukturer og af sidernes opbygning. De færreste bliver dog
forstyrret af designet.
- Omkring 4 af 5 respondenter vil prioritere en forbedring af
søgemulighederne i vejledningen.
- Godt 3 af 5 respondenter forslår at prioritere forbedringen af
vejledningens navigation og opbygning.
Dertil kommer en række ønsker om at kikke på formuleringen og den
konkrete udmøntning af de 24 krav til brugervenlighed og
tilgængelighed, der stilles til obligatoriske selvbetjeningsløsninger.
Ligeledes vil vi kigge på, hvordan udviklingsvejledningens krav kan
kobles tættere sammen med de konkrete forretningskrav, der stilles på
borger.dk og virk.dk i regi af HTML-guiden og Designmanualen.
Du kan læse mere om erfaringsopsamlingen her eller
i det vedhæftede dokument du finder nederst i denne nyhed.
DET VIDERE FORLØB
På baggrund af erfaringsopsamlingen er vi gået i gang med at
prioritere og planlægge de kommende justeringer i
udviklingsvejledningen. I april vil vi invitere myndigheder og
leverandører til at deltage i en række arbejdsgrupper, som har til
formål at levere konkrete forslag til justeringer i vejledningen.
Ligeledes vil den opdaterede udviklingsvejledning blive sendt i høring
hos interessenter og dens brugere. Inden offentliggørelse af en ny
version af udviklingsvejledningen vil den blive sendt til godkendelse
i Styregruppen for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.