Jeg arbejder til daglig med søgemaskineoptimering for flere af
landets største firmaer og har derfor et godt indblik i hvordan det
private klare sig i søgemaskinerne, men jeg vidste generelt ikke noget
om hvordan det offentlige klare sig.
Af interesse satte jeg mig for at undersøge hvordan kommuner klare
sig set med SEO-briller, altså i forhold til søgemaskineoptimering.
Da jeg selv kommer fra Gladsaxe og jeg ved at Gladsaxe blev kåret
som Danmarks
bedste online kommune i 2011, valgte jeg at kigge på netop www.gladsaxe.dk.
Min mini-undersøgelse skal ikke ses som en SEO-analyse eller en
teknisk analyse, men som ½ times research.
Gladsaxe Kommunes hjemmeside er bestemt ikke søgemaskineoptimeret,
men når det er sagt, så er det også et spørgsmål om hvor vigtigt det
er for en kommune at være det. Det vigtigste for en kommune i forhold
til organiske søgninger er, efter min vurdering, at ”eje”
brand-søgninger dvs. søgninger der indeholder “Gladsaxe” og her står
det fint til med www.gladsaxe.dk.
Et sted hvor det kunne være aktuelt at blive fundet i organiske
non-brand søgninger er for at tiltrække virksomheder til kommunen og
her er der klart et potentiale. Derudover bør stillingsopslag også søgemaskineoptimeres.
www.gladsaxe.dk er bestemt en god hjemmeside og den virker efter
hensigten. Min pointe er blot at den ikke optimeret til at blive
fundet i en Google-søgning.
Læs her hvad jeg fandt af fejl i min lile SEO gennemgang.
Er der nogen der har erfaring med brug og resultater af SEO i det offentlige?
Søren Bram Blidorf / SEO ekspert