Loading…
Tilbage

Er briterne trætte af sociale medier? Og er vi de næste?


I Storbritannien har Facebook den sidste måned (15. december 2012 til 15. januar 2013) oplevet en uventet nedgang i antallet af brugere. 

Næsten 1 million bruger af det sociale netværk lukkede deres Facebook profiler (Kilde: Socialbakers, 15. januar 2013).

Et fald på 2,88% gør Storbritannien til det land blandt Facebooks top-20 (defineret som antallet af Facebook profiler) hvor brugen er faldet mest markant. Også Colombia (-1,45%) og Canada (-1,35%) har oplevet fald på over en procent. Til sammenligning har Indonesien (-0,58%) og USA (-0,40%) haft mindre fald (se figur 1).

Spørgsmålet er om folk om det er et midlertidigt fænomen hos vores britiske naboer eller om det bliver en tendens, og om den vil brede sig til lande som Danmark. Årsagerne til faldet af Facebook profiler i Storbritanien, Colombia og Canada kan vi pt kun gisne om, men kan måske findes i mæthed af ”marked” eller ”information overload”.

I samme periode har antallet af Facebook profiler i Danmark været stabilt (lille stigning på +0,07%). Den 15. januar 2013 var der over 3 millioner danske Facebook profiler – eller en for hver to danskere (se figure 1).  

Figur 1: Udvalgte Facebook statistik 15. december 2012 til 15. januar 2013

Profilbillede

Lige en update

Thomas Laursen

Jeg kan se, at indlægget er lidt forældet - men ikke desto mindre relevant. Jeg erfarer nemlig, at Facebook er blevet mindre og mindre populært som et medie for iscenesættelse. Vi brugr i dag Facebook til at søge informationer og holde sig opdateret. Derimod er Instagram og LinkedIn blevet særdeles anvendt. Jeg forudser, at platforme, der fremviser illustrative billeder af virkeligheden er kommer for at blive, såsom Instagram, Snapchat og lignende.

Vh 

Thomas

Rådgiver: https://www.pengeinfo.dk/

ændret af Thomas Laursen (24.05.2019)
Profilbillede

Sociale medier i kommuneregi - nej tak

Per Petersen

Lige inden jeg faldt over dette indlæg, læste jeg Martin Krøgers indlæg i en anden tråd om 'Kommunen på Facebook". Og Rune Stæhrs kommentar heri "Vi er stadig en kommune og ikke Coca Cola". Er meget enig i, at en kommune som udgangspunkt ikke skal ansætte social media managers mv. Der kan selvfølgelig være fordele ved eventkalendere, klubber osv. Men fx Facebooks omgang med vores data og adfærd til målretning af annoncer osv, synes jeg ikke skal blandes ind i noget offentligt. Jeg driver selvstændig virksomhed, hvor jeg sammenligner lån og ved derfor, at det er rigtig ressourcekrævende, at vedligeholde facebooksider, kommunikere med brugerne, sørge for freshness/nyt indhold osv. Det er jeg ikke helt glad ved, at der skal bruges en masse skattekroner på. Og hvad er succeskriteriet for, at man skal bruge ressourcer på facebook, instagram osv - er det fx nok at 2% af kommunens borgere er opskrevet eller? Jeg ville ikke selv tilmelde mig kommunale sider i hvert fald.

ændret af Per Petersen (29.08.2016)
Profilbillede

Information overload

Nicolai Søndergaard

Spændende indlæg - det bliver interessant at følge udviklingen! 

Jeg har selv brugt Facebook rigtig meget til at finde kunder og nye medarbejdere til mit firma lej en bartender, men må indrømme at det bliver sværere og sværere. Jeg mener ligesom dig at det hænger sammen med information overload, fordi der simpelthen er så meget 'crab' at det gør det svært at fange folks interesse. 

Udviklingen har gjort at jeg ligesom mange af briterne er søgt væk fra Facebook og har valgt andre sociale medier, hvor det nemmere af vælge det indhold jeg finder interessant.

Jeg har ikke kunne finde en ny analyse af udviklingen, men det blive helt klart spændende af følge.  

ændret af Nicolai Søndergaard (25.08.2016)
Profilbillede

Hvad med 2016?

Henrik Thomsen

Er der nogen der har en opdateret analyse af denne udvikling. Alle snakker om social media, men det kunne være interessant at se om tallene viser det samme.