Formål
Hvad kendetegner en god selvbetjeningsløsning? Hvordan sikrer man
udviklingen af en effektiv og brugervenlig selvbetjeningsløsning i
praksis? Disse spørgsmål er i centrum for denne gruppe.
Gruppes formål er at dele erfaringer og debattere, men samtidigt
komme med forslag til hvad `god praksis´ er i udviklingen af gode og
effektive selvbetjeningsløsninger.
Har du fx et bud på:
- Hvordan man identificerer bruger- og forretningsbehov inden
udviklingen igangsættes?
- Hvordan man effektivt skriver klart og meningsfuldt til ens
målgruppe, uden brug af kancelli- og lovsprog?
- Hvordan ser et logisk og intuitivt design og flow i
selvbetjeningsløsninger ud?
- Hvilke typer af data og indhold fra fx fagsystemer kan bruges for
at sikre en hurtigere gennemførsel af selvbetjeningsløsninger?
- Hvordan indarbejdes tilgængelighed (WCAG 2.0 AA) effektivt i nye
og eksisterende løsninger?
Hvis du har erfaringer med udviklingen af effektive, brugervenlige og
tilgængelige selvbetjeningsløsninger håber vi, at du vil dele dine
erfaringer, komme med dine anbefalinger og deltage i debatten.
Alle er velkomne og kan bidrage i form at debatindlæg, nyheder, links
og dokumenter.
Baggrund og linke til Udviklingsvejledning for god selvbetjening
Gruppen er en del af Udviklingsvejledningen for
selvbetjeningsløsninger (dvs. Initiativ
1.5: Velfungerende selvbetjeningsløsninger i den Fællesoffentlige
Digitaliseringsstrategi 2011-2015). Vejledningen indeholder de
fællesoffentlige krav, som skal sikre brugervenlige digitale
selvbetjeningsløsninger. Alle krav skal som udgangspunkt opfyldes.
Vejledningens anbefalinger, gode eksempler og værktøjskasse er
forslag og hjælp til at leve op til alle kravene.
Vejledningen (version 1.0) er lanceret 30. april 2013. Seneste
version af vejledningen (version 1.2) er lanceret 30. august 2014.
Afsender af vejledningen er Styregruppen for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.