Hvilken type værktøj, vil du vurdere, vil hjælpe mest og gøre arbejdet med tilgængelighed nemmest for dig og dine kolleger?
Tænk gerne out-of-the-box; penge er ingen hindring, al teknik er til rådighed - alt er muligt! (altså undtagen en knap, der gør alt tilgængeligt).
Er det noget til PDF'er, noget til videoer, noget til tekst, noget til noget jeg ikke kender? Spyt ud. Det kan være, at det kan blive til noget.
Og det behøver for resten ikke at være eksisterende værktøjer. Ikke-eksisterende er også velkomne.
Flere hjemmesider i koncernen bruger siteimprove.dk, der scanner sites for døde links og stavefejl og fremsender rapport til administratoren.
Hvad med en tilsvarende sitecrawler-webtjeneste, hvortil man kan tilmelde sit site og få det scannet for tilgængelighedsproblemer?
I Adobe Acrobat (Pro) kan man jo få lavet et "Accessibility"-check af PDF-ere, hvilket også må betyde at det er muligt at finde eller udvikle et tilsvarende værktøj til web/html?
Sådanne værktøjer findes, ja. Men de kan desværre ikke teste for alt - en del kræver stadig human intervention.
Ideen - som er god - er taget til efterretning. Er der monstro flere ideer derude?
Siteimproves værktøj scanner allerede for tilgængelighedsproblemer. F.eks. manglende alternativ tekst til billeder, forkert hierarki, radioknapper uden label, utilgængelige tabeller, etc. Det er bare et ret stort arbejde at gennemgå alle fejl, der listes.
Det som jeg bruger de informationer til er at se hvad det er der volder redaktørerne problemer. Hvis f.eks. der er mange, der ikke kan finde ud af hvilken rækkefølge de forskellige overskrifter bør have, så kan man sætte ind dér og uddanne redaktørerne.
Ville det så ikke være en god begyndelse at få alle vores sites løbende scannet af siteimprove (eller lignende tjeneste)?
Vi er også - i samarbejde med BpN - ved at kigge på et engelsk program i samme stil, SiteMorse. Pris og meget mere er ikke på tapetet endnu. Det skulle komme i en version, der kan teste (noget) i forhold til WCAG 2.0, den gældende standard. Det tester også for en masse andet, jeg ikke lige kan huske.
Jeg følger lige med i denne tråd.