Loading…
Tilbage

Profilbillede

Anbefaling af programmer til PDF

Niels J.E. Andersen

Kære alle,

Jeg er ny i gruppen, og har to spørgsmål angående tilgængelighed af PDF'er, som jeg ikke umiddelbart kan finde svar på.

Udfordringen er, at min arbejdsplads (Forsyningstilsyent) som statslig mynidghed har vores IT-administration liggende hos statens IT (SIT). Imidlertid vil SIT ikke tillade os at bruge et hvilketsomhelst program til at leve op til tilgængelighedskravene (den udfordring kender I måske).

1. Hvilket program anbefales til at tilgængeliggøre PDF'er?

Vi skal igennem en proces, hvor nogle ældre dokumenter skal tilgængeliggøres, men vi kan ikke altid finde Word-versionen af dokumentet, men kun PDF-versionen (vi har et program, der kan tilgængeliggøre Word-filer, og vi vil meget nødigt skulle omforme gamle PDF'er til Word-filer først).

Er der derfor nogen, der kan anbefale et program, som kan tilgængeliggøre PDF-filer? Jeg kender kun til Adobe, som ikke virker til at være super hensigtsmæssigt for os ... men er der andre på markedet (som SIT vil kunne godkende)?

2. Er der nogen, der kender en tilladt PDF-tjekker?

Er der nogen der har erfaringer med, hvilket program Statens IT anbefaler til at tjekke PDF'er for tilgængelighed?

Jeg bliver anbefalet PAC 2021, og har forespurgt Statens IT, om vi som statslig myndighed kan få godkendt at anvende dette program. Men jeg kan ikke få et klart svar ud af dem.

Findes der andre på markedet?

Dbh Niels Andersen

Hej Niels,

Umiddelbart er det eneste meningsfulde program til tilgængeliggørelse af PDF-dokumenter Adobe Acrobat Pro og det bedste værktøj til at tjekke overholdelse af kravene er PAC 2021. Acrobat Pro er ikke let at anvende og PAC 2021 tester langt fra alt.

Venligst,

Lars

Hej Lars,

Mange tak for dit svar.

1. Firmaet AbleDocs har kontaktet mig angående tilgængeliggørelse af PDF'er. Ved du noget om dem eller deress program?

2. Mit problem med PAC 2021 er, at de næppe vil kunne godkendes af Statens IT, da de ligger i Canada og ikke kan garantere, at data ikke overføres til tredjelande. Jeg kan ikke se, hvordan andre offentlige myndigheder på lovlig vis sniger sig uden om dette problem (der skulle være noget lovgivning på vej, men lige nu har det vist lidt lange udsigter). Derfor leder jeg også efter et alternativ, hvis det findes.

Dbh Niels

Hej Niels,

Jeg tvivler på, at der er problemer med at få godkendt PAC 2021 - det er et desktop-program, som også virker når du er off-line. Jeg mener ikke, at det kommunikerer med eksterne services men alene kører på din egen computer.

Mht. tilgængeliggørelse af dokumenter vil jeg opfordre dig til at kontakte mig uden for dette forum - fx på LBC@sensus.dk

Venligst,

Lars

Hej Niels

I hele BUVM må vi man gerne hente PAC. 

Vh

Anne Mette Beck

Styrelsen for it og læring

Hej Niels

Jeg tror, det er svært at finde en program, der kan gøre PDF'er tilgængelige, ud over over måske Adobes egne muligheder. Hvis du har Word, kan du bruge accessibility til word, som virker til at virke ganske fint, det er det vi bruger hos <kommercielt website>.

Til at tjekke tilgængelighed generelt, er det nok Siteimprove, der er det bedste på markedet, men det koster godt nok også en del. 

modereret af Sebastian Pinto Bonnesen (02.06.2022)

Kære Niels

Vi bruger PAC 2021 til test - det kan afvikles uden installation og vores lokale IT-afdeling har sikkerhedsgodkendt det.

Til at gøre PDF'er fuldt tilgængelige bruger vi Acrobat Pro + AxesPDF. Hvis fejlene ikke er for komplicerede, kan vi komme i mål med det. Det er faktisk ikke så svært ? 

Til tidskrævende og komplicerede opgaver bruger vi AbleDocs, der er super effektive og servicemindede. 

Vi sigter mod PDF/UA-niveau på alle PDF'er, men ind i mellem må vi "skære en hæl og klippe en tå", når det skal gå hurtigt. Så gør vi det så godt vi kan og udskifter filerne, så snart tiden er til at få dem helt i mål.

Mvh Jesper / Socialstyrelsen

Hej

Jeg har brugt AxesPDF til tilgængeliggørelse (og tjek) af PDF'er. Det kan tagge osv. AbleDocs sælger det i Danmark.

vh Jacob / Beskæftigelsesministeriet

På Frederikssund Kommune benyttes iTextPDF til at tage en given side og lave den om til PDF "on-the-fly".

Fx indeholder https://www.frederikssund.dk/service/Nyheder/2022/juni/valgstederne-er-aabne et link til https://www.frederikssund.dk/service/Nyheder/2022/juni/valgstederne-er-aabne?download=PDF. Serveren tager sidens HTML, kører den igennem noget kode som tilretter HTML'en og sender HTML'en videre til iTextPDF som leverer en PDF, der overholder tilgængelighedskravene.

Det er ikke helt intuitivt at bruge iTextPDF, men det fungerer.
Det er praktisk fordi redaktørerne ikke skal forholde sig til PDF'er og fordi der ikke opbevares (potentielt forældede) PDF'er på hjemmesiden.

Mvh Søren Westh Larsen

Hos Danmarks Evalueringsinstitut benytter vi flere forskellige metoden. Det er  afhængigt af, hvad der skal produceres.

Jeg sidder specifikt med vores store og ret komplekse rapporter, som indeholder en stor mængede grafer, billeder og tabeller og en del kompliceret funktioner.

Det er vores vores konsulenter der skriver direkte i den programmeret Word rapportskabelon. Den skrevne rapport bliver layoutet ud fra EVA's designrammer af mig og laves tilgængeligt via AxesPDF for Word og AxesPDF Quickfix og tjekket med dokumentation for tilgængelighed. Rapporten offentliggøres så på vores hjemmeside.

Mvh Anette Lindberg

Kære alle,

Tak for mange gode input.

Er der nogle af jer, der selv har brugt programmet AccesPDF på licens, eller har I fået en ekstern virksomhed til at bruge programmet for jer?

Hvis I har brugt programmet selv, kunne jeg godt tænke mig at erfaringsudveklse lidt med jer. Skriv gerne til mig på njea@forsyningstilsynet.dk.

Dbh Niels

Hov, jeg fik stavet programmet forkert. Det er selvfølgelig AxesPDF, der er tale om.

Mvh Niels