Loading…
Tilbage

Profilbillede

Interaktive elementer som en del af brugeroplevelsen?

Niels Myler

Interaktivitet på et websted kan være en svær funktion at magte. På den ene side, kan for meget og unødvendig interaktivitet hæmme brugeroplevelsen, da der kræves for meget af besøgeren. Hvis det derimod er forbeholdt vigtige elementer, der yder en service til besøgeren eller kunden, kan interaktivitet være den perfekte mulighed.

Interaktivitet er kort sagt, når besøgeren kan interagere med hjemmesiden - på flere måder end bare at klikke på knapper. Interaktiviteten kan derfor i sig selv udgøre en service, hvilket vi bl.a. ser i kalorieberegnere, lønberegnere eller tilbuds-beregnere. I disse tilfælde er det funktion og service centralt for sidens indhold eller formål, og kan derfor være et værdifuldt element for besøgeren.

Det er kan dog også blive for meget. Jeg oplever efterhånden utrolig mange scroller-effekter og lign. på hjemmesider, der gør det uoverskueligt og dermed det modsatte af brugervenligt. Jeg formoder, at mange vælger at gå denne vej, fordi det ser smart ud. Men er de opmærksomme på hvad det koster dem?

Hej Niels!
Mange tak for din super informative indlæg - jeg nødt til fylde at læse det! Jeg er dog en smule uenig med dig. Man kan godt udøve brugervenlighed på andre måde end det interaktive. En af de bedste måder netop at gøre kunderejsen på intuitiv og let fordøjelig, er ved at lave udfoldede produktbeskrivelser, så kunden ved lige præcis hvilket produkt de køber og hvad produktet indeholder. Om det så er fodboldstøvler,rengøringsartikler eller lignende. 
Det er dejligt med lidt gode erfaringer dog. 

Hej Niels

Jeg er glad for dit indlæg og delvist enig i din holdning.

Jeg mener, at interaktive elementer skal udforskes og at de nødvendigvis ikke hæmmer brugeroplevelsen. Til gen gæld er jeg enig med dig, når du skriver, at det de kan øge brugeroplevelsen, hvis de bliver brugt varsomt til de mest relevante ting.

Hvad tænker du denne side om erhvervslejemål? For mig er det lidt af en grå zone. Jeg kan se brugbarheden med en filtreringsløsning, men der er selvfølgelig også lidt dramaturigske elementer.