Loading…
Tilbage

Profilbillede

Savner Digital Post forretningsregel-dokumentation

Jens Bruntt

Digital Post-platformen er rimeligt rigt dokumenteret.

Men jeg kunne godt ønske mig mere end det der findes.

Jeg kender forskellige forretningsregler for Digital Post som ikke er dokumenterede, der findes garanteret mange som jeg endnu ikke er stødt på.

Det er oplagt at den slags skal dokumenteres.

Bare et par eksempler:

• En borger må videresende Digital Post til en myndighed uden forudgående aftale med myndigheden.
  • En visningsklient som opretter et svar på en Digital Post vil sørge for at alt hvad der stod i den originale Digital Posts messageHeader.Sender-node og undernoder kopieres råt ind i svarets messageHeader.Recipient-node.

Oplagte forretningsregler som også kunne besvares:

• Må en myndighed videresende Digital Post til en anden myndighed (med eller uden forudgående aftale)?
  • Forventes det at et afsendersystem der opretter et svar på en Digital Post kopierer alt hvad der stod i den originale Digital Posts messageHeader.Sender-node og undernoder ind i svarets messageHeader.Recipient-node?

Og svaret på mit opslag er ikke: Opret en supportsag på dit spørgsmål. For det er altså noget meget generelt. Det er en meget teknisk dokumentation vi har, men der mangler en del mere brugsmæssig/forretningsmæssig dokumentation.

Jeg kunne også rigtigt godt tænke mig en mere omfattende dokumentation/overblik i forhold til hvilke MeMo-features de kendte Visningsklienter har implementeret. Vi fik et snapshot af det undervejs (Visningsklienternes brug af MeMo), men det var lidt tyndt, og vi ved ikke om det stadig er gældende.

Rigtig godt indlæg, Jens!

Du skriver: "En borger må videresende Digital Post til en myndighed uden forudgående aftale med myndigheden.". Det kan jeg ikke helt få til at give mening. Er det måske: "En borger må videresende Digital Post fra en myndighed til hvem som helst uden forudgående aftale med myndigheden.". Eller måske: "En borger må videresende Digital Post til en myndighed fra en anden myndighed uden forudgående aftale med den afsendende myndighed."?

Jeg helt enig i, at det er meget vigtigt at sådanne forretningsregler er tydeligt dokumenteret!

Jeg støtter helt klar også Jens ønske om dokumentation på forretningsregler!

Mht. videresendelse, ser vi at borgere anvender dette til at sende svar tilbage til myndigheder på meddelelser myndighden (bevist?) har sat til ikke at kunne besvares. Dette begrænser "svaret" til kun at kunne indeholde en kort tekst (512 tegn?).

Der burde måske snarere være en forretningsregel der ikke gav lov til videresendelse tilbage til afsender?

Hej Jens

Tak for indlægget, jeg tager det op i projektet ifht. hvilke forretningsscenarier vi kan tilføje dokumentationen, og om det måske skal være i et nyt særskilt dokumentationsartefakt centreret omkring forretningsbrugen af memo.