Der findes i dag utrolig mange forskellige Content Management Systems (CMS), der gør det lettere at bygge sin egen hjemmeside. Det er dog tydeligt at mærke, hvilke der er opdateret til nutidens krav til backend-interface og frontend-brugervenlighed.
Det er måske et vågende postulat, at mene Wordpress er ved at være outdated. Men når vi taler om opbygningen af hjemmeside, og hvor let det er for personen, der bygger den, falder Wordpress fra sin pedestal som verdens bedste CMS. Sammenlignet med relativt nye CMS’er såsom Shopify, Squarespace og Webflow - er det tydeligt, at se Wordpress falmede brugervenlighed. Bevares, Wordpress tilbyder nok i sidste ende præcis samme muligheder som de førnævnte CMS’er, men for nybegyndere, der ikke er erfarne I webdesign, kan det hurtigt blive svært, at få lavet en side optimerer brugeroplevelsen.
Jeg har for nylig konsulteret på en hjemmeside, Nomad Avenue, som lige netop er lavet i Shopify. Indehaverne havde selv lavet webshoppen fra bunden i Shopify uden det store besvær. Umiddelbart, vil jeg mene at brugeroplevelsen på siden er af ret høj kaliber - og det er altså uden hjælp fra eksterne webdesignere og webudviklere. Når man sammenligner en ret simpel webshop i Shopify, med en der er lavet i Wordpress (selv med de mange drag-n-drop build’ere, man kan tilføje), synes jeg forskellen er tydelig.
CMS’er differentierer sig selvfølgelig fra hinanden, når det kommer til pris og opgraderingsmuligheder, men jeg mener uden tvivl, at man burde vælge Shopify, hvis man værdsætter den gode brugeroplevelse - som man naturligvis burde.
Hej Nilas
Det er spændende viden, du kommer med. Jeg har selv lavet hjemmesider - både fra bunden og gennem et CMS - men foretrækker helt klart et velfungerende CMS. Ved du om større online platforme, f.eks. sider til lejeboliger, såsom findbolig eller akutbolig, benytter sig af CMS? Synes nemlig brugeroplevelsen oftest svinger i kvalitet.
Hej Niels
Med en del erfaring i opsætning af diverse hjemmesider til boligmarkedets mange aktører, ser jeg helt klart en enighed om at benytte headless CMS. Mange boligportaler, som du også nævner, har oftest meget specifikke logistiske interne systemer, som mange almene CMS systemer ikke understøtter. Det betyder derfor, at de fleste boligportaler er nødsaget til at kode deres eget CMS fra bunden. Det er en del lettere, hvis man f.eks. driver en hudplejeklinik med forskellige behandlingstyper eller har en ren og skær e-commerce med børnetøj. Her ER Shopify klart det letteste og mest oplagte valg af CMS, da hhv. blogunivers, brugervenlighed og betalingsmuligheder alt er integreret i én og samme CMS.
Har man ikke den løbende sparring med ens brugere af sitet omkring deres behov, vil det hele ikke blive afspejlet i frontenden. Derfor er det vigtigt, at man inddrager brugeren allerede fra man er gået i gang med at kode sit CMS - så kommer man nemlig godt fra start.
Super interessante pointer Nick - særligt dine udførlige indsigter og erfaring med Shopify er anvendelige. Ved du om Shopify er velegnet til alle typer virksomheder? Jeg driver selv et rengøringsfirma, hvor vi er enormt opmærksomme på bæredygtighed, men vi overvejer et par forskellige muligheder. Hvad er det bedste alternativ til Shopify som backend?
Nu nævner du at i søger et CMS til et regørrings firma, her til vil jeg bestemt anbefale Wordpress frem for shopify, da Shopify er meget tiltænkt som en shop med salg af vare fremfor ydelser.Driver selv en shop med salg af pokemon kort og her er shopify helt fantastisk.
Jeg driver til dagligt en festplanlægningsplatform til at planlægge bl.a. bryllupper, konfirmation, barnedåb og fødselsdage. I den forbindelse overvejer vi at udvide med en webshop med bl.a. festartikler, blomsterdekorationer og lignende genstande til festlige lejligheder.
Giver det mening, at vi adskiller det til en ekstern Shopify-løsning? Vi har allerede et inspirationsunivers, hvor man bl.a. kan læse om guld- og sølvbryllupper, bordopstillinger og meget mere. Vi har overvejet at adskille inspirationsuniverset til en separat WordPress løsning.