Loading…
Tilbage

Profilbillede

Under hvilke forudsætninger skal man forsøge at arbejde agilt?

Philip Flakkegård

Der er ingen tvivl om, at agil projektledelse i den rigtige sammenhæng kan være enormt givende. At transformere sin måde at gøre tingene på, kan resultere i en endnu større transformation og forbedring af virksomheden selv - både når det gælder omsætning og medarbejdertilfredshed. Det er der mange lysende eksempler på. 

Omvendt er virksomheder såsom MyHeritage og  Evaxion Biotech effektive ved at følge de klare opsatte retningslinjer og måder at gøre tingene på. På den måde sikrer disse virksomheder de samme arbejdsgange i hele processen, der om noget skal være præcist og troværdigt, da man her arbejder med den menneskelige biologi og potentielt livsændrende konsekvenser ved undersøgelsen. De bliver simpelthen nødt til at være konsekvente og gøre tingene på den samme måde hele tiden. 

Derved fremgår min undren: Hvilke forudsætninger skal være opfyldt før man kan "garantere" at agil projektledelse bliver en succes og ikke kun et nyt fancy begreb at putte på sin arbejdsgang. Jeg er enormt interesseret i at læse jeres erfaringer hvad angår en knap så heldig implementering eller forsøg på implementering af agil projektledelse?

ændret af Philip Flakkegård (08.03.2022)

Hej Philip,

Der er aldrig ”garanti” at Agile metoder vil være implementeret hensigtsmæssigt. Det afhænger rigtig meget af planlægningen og eksekveringen af selve transformationen. Værdien af en bæredygtig Agile transformation kan først ses når teams begynder at levere hurtige om med bedre kvalitet ved at bruge de Agile værdier og principper.

Fra min langvarig erfaring med Agile transformationer vil jeg påstå at det er meget vigtigt at vurdere at implementering af Agile metoder og frameworks er noget for jer. Dette afhænger rigtig meget af processerne ved leverancen af produktet. Hvis disse er de samme og skal eksekveres gang på gang på den samme måde, vil jeg tro at Agile arbejdsgang er IKKE den mest hensigtsmæssige for jer.

Nå dette er sagt, vil jeg også påpege at ALLE kan gavne af optimering af deres arbejdsgange og processer ved at brug de Agile værdier og principper og nogle af de Agile events eller roller. Sådan en forandring kræver at forudsætningerne er på plads, som uddannelse, organisationsændring og godt planlagt transformationsproces.

Hvis du har lyst til sparring og vil høre om min erfaring med det er du mere end velkommen at kontakte mig på 25383855 eller læser på credonobis.com.

Mvh

Miglena

modereret af Digitaliser.dk Admin (01.04.2022)

Der findes ingen garantier for succes. Det er altid godt at opsætte klare målsætninger og tidsfrister, men agil projektledelse skal altid tilpasses den konkrete virkelighed. Principperne skal følges men kun til en grad hvor det giver mening for teamet. Vi har længe arbejdet med agil projektledelse, bl.a. i forhold til udviklingen af vores andelsboligportal - og jeg er sikker på at det har betydet at vi er kommet 30-50% hurtigere i mål samlet set.