Loading…
Tilbage

Profilbillede

Information på ukrainsk/russisk?

Michael Heuing

Kære Borger.dk

Vi er ved at forberede os på, at der kommer en del borgere fra Ukraine til Danmark i den kommende tid.

Vi kan høre i pressen, at de vil blive tilbudt en opholdsstatus lignende den EU-borgere har. Dvs. med adgang til sociale ydelser, bolig, sundhedsforsikring, uddannelse, børnepasning, skolegang.

Det vil jo medføre et enormt informationsbehov fra de her mennesker, som måske ikke taler og forstår engelsk.

Derfor mine spørgsmål:

1. Forbereder I fra Borger.dk information på ukrainsk og/eller russisk, som kommunerne kan bruge, evt. genne artikelimporten?
  2. Har I kendskab til andre informationsressourcer, som vi ville kunne tage i brug – om ikke andet så på engelsk?

Venlig hilsen

Michael Heuing
Kommunikationskonsulent

Kære Michael

Tak for dine spørgsmål.

Vi forbereder ikke særskilt information på borger.dk/lifeindenmark.borger.dk. Vi kan henvise til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) og Udlændingestyrelsen.

SIRI og Udlændingestyrelsen har udarbejdet en informationsside målrettet ukrainske statsborgere https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-begreber/F%C3%A6lles/Information-til-ukrainske-statsborgere, som også findes i engelsk version.

Udlændingestyrelsen har lavet en informationsside målrettet kommuner og andre samarbejdsparter https://us.dk/for-samarbejdspartnere/information-til-kommunerne-og-andre-samarbejdsparter-om-ukrainske-statsborgere/.

Venlig hilsen

Redaktionen på borger.dk og lifeindenmark.borger.dk

Kære Dorthe

Tak for dit svar, selvom jeg havde håbet på en anden tilbagemelding. 

Vi oplevede under Coronapandemien, at Sundhedsstyrelsen stillede materiale på en lang række sprog til rådighed. Det var fint og har hjulpet os meget. Men det kom også meget sent i forløbet. I den mellemliggende tid så vi, at de enkelte kommuner hver især oversatte informationerne til deres udenlanske borgere. 

Nu er vi faktisk i nogenlunde god tid, før vi formentligt skal tage imod en stor tilstrømning af ukrainske borgere. Det ville være en meget stor hjælp for kommunerne, hvis der forelå oversat materiale om de mest gængse emner, således at vi ikke skal oversætte materialet 98 gange. 

Jeg håber meget, at borger.dk-sekretariatet vil genoverveje situationen og behovet.

Med venlig hilsen,

Michael Heuing
Assens Kommune