Agil projektledelse er blevet et hyppigt anvendt begreb i bestræbelsen på at anlægge specifikke instrukser til et uforløst eller udfordrenede element. Men det er blevet for nemt udelukkende at nævne manglen på agil projektledelse som hovedårsagen til alverdens problemer. Agil projektledelse kan nemlig opstå i flere forskellige sammenhænge.
I restaurants - og hotelbranchen indbefatter den daglige drift i høj grad behovet for agilitet, da der er flere bolde i luften hele tiden. Kunder skal manøveres, kokke skal håndteres og maden skal tilpasses til bestillingerne. Herved er agil projektledelse essentielt og et bærende grundelement for enhver forretning med differentierede services. Jeg er dog interesseret i at høre om formidlingen af agil projektledelse i andre brancher og sammenhænget, der er kendetegnet ved det sammen. Nogen der har mod på at dele deres erfaringer?
Hej Philip,
Dejligt at høre at I er gået i gang med agil projektledelse i restaurant og hotel branchen.
Agile metoder opstår fra software projekt verden, men kan anvendes i stor eller mindre grad i alle brancher. Selv der hjemme en kanban board er meget nyttig med 3 teenager børn ;-)
Jeg vil meget gerne dele mine erfaringer med dig. Du er mere end velkommen at kontakte mig på
Jeg vil meget gerne dele mine erfaringer med dig på 25383855, info@credonobis.com, eller læser mere på www.credonobis.com
Mvh Miglena
Hej Philip
Jeg arbejder selv indenfor rejse- og hotelbranchen, og vi forsøger ligeledes at kombinere agil projektledelse med klassisk projektledelse, hvilket er meget effektivt.
Jeg vil dog sige, at det kræver en smule tilvænning at arbejde "agilt", hvis man er vant til at planlægge et projekt fra A-Z. Uanset hvad, tænker jeg, at vi kommer til at se meget mere af agil projektledelse.
Hej Karen. Tak for konstruktivt feedback. Fedt, at høre om dine oplevelser og erfaringer indenfor hotelbranchen. Jeg var for nyligt til foredrag omkring agil projektledelse, hvor de tog udgangspunkt i sansemotorisk udfordrede unge mennesker og hvordan agilitet og fleksibilitet er enormt vigigt, for at få de unge mennesker til at lære og udvikle sig personligt. Her hjælper virksomheden Sansemotorik b.la. unge mennesker. Et godt eksempel på et konkret scenarie, hvor agil ledelse kan være forskellen mellem succes og fiasko.
Hej Philip Naturligvis.
Jeg har selv erfaring med gulvlægning af diverse gulvtyper. Her handler det i høj grad om at være agil, da der kan opstå uforudsigelser ift. underlaget. Det sker nogle gange, at underlaget giver sig over tid, hvorfor man skal være omstillingsparat til at skride ind, og sikre at gulvbelægningen ikke går i stykker. Her handler det om at have en agil projektleder til at varetage de uforudsigelige hændelser, der kan opstå i branchen for gulvlægning og selv være agil som gulvlægger, når man er ude hos kunder.
Hej Anders.
Tak for at dele dine erfaringer.
Din oplevelse minder meget om en konkret hverdag i et sted som f.eks. et Galleri. Her kræver det tålmodighed, fleksible arbejdstimer og konstant opfølgning hos potentielle kunstnere. Nok er det ikke et givende underlag, men tror processerne er nogenlunde det sammen.
Rigtig god dag!.
Hej igen Philip
Det kunne jeg sagtens forestille mig. Jeg tror, at du har helt ret.
Jeg har også en ven der arbejder hos ELIT. Han fortæller mig ofte, hvor agile, de har skulle være, når de har skulle skræddersy deres måleinstrumenter til det danske marked, efter at have ekspanderet fra Norge af. De har skulle udbrede deres produkt til det nye marked og samtidig tilbyde teknisk support, service og reparation. Her har agil projektledelse været utroligt brugbart og endda nødvendigt.
Hej PhilipSpændende at høre om jeres tilgang til agil projektledelse i restaurant- og hotelbranchen.
Spabranchen er i høj grad sæsonpræget, og derfor er der selvfølgelig perioder, hvor vi oplever væsentligt større travlhed end andre. Dette betyder også, at vi særligt i disse perioder har mange bolde i luften. At være agile i vores projektledelse har derfor været naturligt for os, men særligt de store skift i danskerne købsmønstre de seneste år, har haft stor betydning for vores måde at projektlede på. Det er vigtigt, at vi holder øje med tendenserne ift. købsmønstre og antal søgninger på vores produktkategorier, så vi ved og kan planlægge, hvor vi bør lægge vores ressourcer.