Loading…
Tilbage

Profilbillede

Business Receipt - Dokumentation

Holger Trankjær

Hilsner

Jeg har brug for et hint til, hvor jeg finder dokumentation ang. Business Receipts.

Efter modtagelse af en MeMo via Push fra NgDP sender jeg en BR retur.
Har foreløbigt taget udgangspunkt i Referencematerialet, og her finder jeg 'enum ReceiptStatus' m følgende værdier:

• "COMPLETED"
  • "NOT_ALLOWED"
  • "INVALID"
  • "RECEIVED"

Betydningen er til at forstå, men jeg har ikke fundet noget dokumentation for, hvordan NgDP reagerer når den modtager en BR.

• Completed
    Giver vel sig selv: Alt er gået godt, og NgDP er glad.
  • Not_ALLOWED
    I hvilken situation skal jeg sende dén BR tilbage?
    Hvad sker der m beskeden og hvilken besked går retur til oprindelige afsender?
  • Invalid
    Forestiller mig, at sende dén hvis fx en vedhæftet .pdf-fil ikke kan åbnes.
    Eller er der en anden mening med den?
    Igen vil jeg gerne vide, hvad der så sker ovre hos NgDP? Fx underretning til oprindelig afsender.
  • Received
    Min egen forestilling, at mit web api sender en Received BR når en MeMo er modtaget og gemt. Herefter vil andre systemer tage fat i den, og jeg tænker, at det så bliver et af dem, der sender en Completed BR senere i workflowet.
  • Ingen BR afsendt til NgDP
    Lad os sige, at NgDP slet ikke kan få forbindelse til web api, alternativt kan aflevere MeMo og får Technical Receipt 200, men så ikke hører mere (kunne fx være et af systemerne i vores workflow, der var nede).
    Hvad så?
    Tænker, at NgDP vel forsøger igen, men med hvilken frekvens og hvor længe?

Beklager hvis jeg spørge om noget, der allerede er dokumenteret, men jeg har som sagt ikke kunnet finde noget.

PFT
Holger Trankjær

Hej

Jeg hæfter mig lige på her, da jeg står i samme problem, dog fra modsatte side (afsender).

Jeg antager at errorCode og errorMessage vil være udfyldt for alt andet end COMPLETED.

Ud fra det jeg kan se i javaDoc, antager jeg at errorCode er til programel aflæsning, hvorimod errorMessage er human-readable, men findes der noget dokumentation på hvad feltet errorCode kan udfyldes med?

På forhånd tak

Conrad

Ikke den nemmeste dokumentation, men der er brudstykker hist og pist

The meaning of the statuses are:

• COMPLETED: Digital Post has sent or attempted to sent the message to the recipient system, or the message is in the recipients mailbox. The message is now the responsibility of the recipient

• NOT_ALLOWED: The sender is not allowed to send this message

• INVALID: There is something invalid in the request - E.g. the MeMo is not in the correct format

• RECEIVED: Digital Post has received the message, and will start to validate it. The message is still the

responsibility of the sender

Technical receipt status is either RECEIVED (technical receipt) or negative (INVALID, NOT_ALLOWED)

Some examples below refer to error codes and error messages in both technical and business receipts. Those are used to indicate issues, that the system encountered during message validation. There are various types, and one can look up the details of them under the section “Back-end validation and error codes in distribution”.

ErrorCode: Error code (examples found under section “Back-end validation and error codes in distribution”)

in case of INVALID or NOT_ALLOWED status, otherwise null

ErrorMessage: error message (examples found under section “Back-end validation and error codes in

distribution”) in case of INVALID or NOT_ALLOWED status, otherwise null

Se afsnit 8.4 for koder

Mange tak Morten, jeg havde ikke lige fået gravet det korrekte dokument op.

ændret af Conrad Andersen (21.10.2021)

Godt spørgsmål.

Holger, jeg har fundet ud af at den bedste vej til at få svar på sådan et spørgsmål er ved at oprette en supportsag på emnet.

Det kan godt tage 1-2 uger før du får svar.

Når du får svaret er det ofte i form af: Dette vil blive opdateret i dokumentationen.

Hvis du får et svar som du kan bruge, er jeg sikker på at vi er mange som gerne vil se en kopi af svaret her i tråden.

Mange tak til Morten Winther for at samle stumper.

Jeg valgte opslagt her på gruppen fremfor en ticket til support derhen, at jeg tænkte det sidste ville være at skamride systemet lidt.
På den anden side: Der er ved at være gået pænt lang tid nu, og vi er åbenbart flere, der har brug for svaret.
Jeg laver en ticket i dag eller i morgen, og sørger for at dele hvad der nu monne komme ud af det.

mvh
Holger

Ticket oprettet pr d.d.

Har fået besked om, at der bliver sat en ressource på min ticket.

Jeg har fået et fint svar fra Gustav A. Gammelgaard, det vil jeg lige dele med jer andre:

Gustav A. Gammelgaard
I dag 11:17 AM

Hej Holger Trankjær

Mange tak for din rapportering. Vi er opmærksomme på at der stadig er nogle mangler i vores dokumentation og vi arbejder på at udbedre dem så hurtigt vi kan. Du vil kunne forvente at emnet bliver uddybet i en kommende version af Technical Integration NgDP dokumentet der kan findes på https://www.digitaliser.dk/resource/5765802.

For ikke at lade jer vente for længe er her dog et mere direkte svar på de spørgsmål du stiller i indlægget. I Technical Integration NgDP v1.28 er betydningen af ReceiptStatus værdierne beskrevet i afsnit 5.15.3. NgDP forventer at et modtager system kvitterer modtagelsen af en MeMo med både en Technical Receipt (TR) og derefter en Business Receipt (BR). NgDP's forventning til en BR fra et modtager system er at errorMessage=null. Er dette kriterie opfyldt antager NgDP at recipient systemet har modtaget MeMo'en og vil ikke sende den igen. I den nuværende implementation af NgDP har værdien af receiptStatus ingen egentlig betydning for NgDP i forbindelse med BR fra et recipient system.

Modtager NgDP en BR med en errorMessage der ikke er tom, eller ingen BR overhovedet, vil NgDP gensende MeMo'en jvf. afsnit 5.16.

Venlige hilsener,
Gustav A. Gammelgaard

Ser ud som om jeg, stort set, gættede rigtigt.
Naturligvis sad jeg og ledte efter noget helt andet sent i går - og faldt over de samme afsnit. Sammen med de ting Morten fandt tror jeg, jeg kan komme videre.

Så kan vi komme videre - god arbejdslyst!
HBT