Loading…
Tilbage

Profilbillede

Freeware ctr proprietær software

Kresten Bjerg

Jeg synes der savnes en diskussion om forholdet mellem de to kategorier.

Ikke mindst hele OLPC projektet (og mulige danske imitationer eller aflæggere af det)

En politisk diskussion kunne starte med en belysning af omfanget af folkeskolens udgifter til undervisningssoftware, f.eks sidste år ctr dette år ctr næste år.

Ikke blot egentlig undervisningssoftware men også windows, office software,adobe etc.

Kan denne gruppe skabe faglig forankring for opstart af en mere offentlig debat om disse forhold.

Jeg er ny her i gruppen, og ved ikke, om den overhovedet lever, og om man får mail om indlæg

Venlig hilsen

Kresten Bjerg

Hej Kresten

For at tage det sidste først: Velkommen til! Gruppen lever så vidt jeg ved i bedste velgående, det er forholdsvist nyt, men nu får man mail omkring indlæg.

Det er nogle interessante pointer du rejser. Tønder og Lyngby-Taarbæk er jo nogle af dem, der anvender freeware og open source-alternativer. Det er mit indtryk at en fællesnævner for de to kommuner er dels et ønske om at nedbringe omkostnignerne her og nu og dels muligheden for at eleverne kan anvende de samme programmer hjemme, som de anvender i skolen.

I 2008 lavede ITST og Tønder Kommune et projekt, hvor eleverne fik en usb-stick med nogle af de programmer de kendte fra skolen. Læs mere om det her.

Der er mig bekendt ikke nogen udbredelse af OLPC i Danmark. Behovet for selve XO-computeren er måske heller ikke så stort, da der er mange børn der i forvejen har adgang til pc'ere. Hvis det du mener der er interessant ved OLPC er Sugar-interfacet, vil jeg foreslå dig at se Sugar on a stick. Som gør det muligt at bruge Sugar på en alm. pc.

Mine egne unger har været og er glade for en Linux pc med programmer som GCompris div. dedikerede børneprogrammer og så hjemmesider målrettet børn, Oline hos DR tager pladsen som favoritten, når vi taler online, Gcompris er favoritten offline. Det setup kører de fra 3-4 års alderen.

Hej Morten

Tak for livstegn. Og det var interessant omkring Sugar stick, som jeg ikke kendte, men lyder højst relevant. Nej om selve OLPC hardware kan være/blive relevant i DK sammenhæng er selvfølgelig tvivlsomt, når en netbook fåes hos Aldi til 2000 kr.

Mine interesser i forhold til det overordnede tema er på to helt forskellige niveauer:

A: Et overordnet ideologisk/politisk/samfundsøkonomisk/of EU-politisk. Det har jeg forlængst skitseret i www.frihedsraad.wetpaint.com , men ikke (endnu?) vakt nogens interesse for.

B: Et meget konkret: et tilbud om elevers og lærere nedhentning og  helt personlige, individuelle  brug af et redskab til egen informationshusholdning , hvis  brugerdrevne videreudvikling de - helt uforpligtende - kan bidrage til, - og hvis brugerflade oversættelse fra engelsk til dansk de vil kunne argumentere for. Jvf gruppen: Borgerdagbog, - brugerdreven udvikling af freeware tværplatform program.