Loading…
Tilbage

Profilbillede

Gang i iværksætteriet i uddannelsessektoren

Hans Peter Wolsing

Der er ret godt gang i iværksætteriet i de danske folke og friskoler, på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.

Når man ser på de årlige rapporter fra Fonden for Entreprenørskab, må man blive lidt optimistisk på vores lands vegne. 

I skoleåret 2010/2011 var der i alt 97.700 elever og studerende, som deltog i "entreprenørskabsundervisning", som en del af deres uddannelse. I skoleåret 2019/2020 deltog hele 289.500. Altså stort set en tredobling på 10 år.

Meget af den succes kan tilskrives det utrættelige arbejde Fonden for Entreprenørskab har udført. Og de mange tusinde engagerede undervisere - på alle uddannelsesniveauer - der har bidraget på et felt de fleste egentlig ikke er uddannet inden for. Eller måske føler sig helt trygge ved.

Men kommunernes engagement viser sig naturligt nok at være af stor betydning. 34 af 98 kommuner har direkte indskrevet innovation og entreprenørskab i deres skolepolitik, og det kan man aflæse på antallet af aktiviteter og de deraf følgende deltagende elever i grundskolerne.

Det er en vigtig aktvitet, som jeg har skrevet et blogindlæg om

https://www.startinfo.dk/tidligere-ivaerksaetterblog-indlaeg#ivskole 

Hej Hans Peter Wolsing,

Jeg synes at emnet et super relevant, men jeg har umiddelbart ikke muligheden for at åbne dit link. Når jeg klikker på den står det blot at siden ikke findes.

Dog vil jeg gerne giev mit hurtige take på emnet. En anden årsag til at uddannelsessektoren er begyndt at udbyde mere og mere innovation og entreprenørskab i skolepolitikken er, at det også er blevet mere "trendy" at være iværksætter.

Man bliver eksponeret for flere og flere iværksættere på sociale medier, TV og mere hvor de i mange tilfælde har en helte status i dag fremfor før i tiden var en anden type menneske man så meget op til.

I dag snakker mange unge mennesker om at starte sin egen forretning, blive kendt på YouTube, Tiktok og lignende. 

Derudover findes der utroligt meget indhold på nettet i dag som kan være med til at starte den første iværksætter gnist. På YouTube findes uttallige videoer af hvordan man starter sin forretning op, case baserede videoer og meget mere som man kan blive eksponeret for.

Overordnet set er det med til at øge efterspørgslen hos mange unge mennesker, hvilket giver et ekstra pres til at have disse fag i deres skolepolitik. 

Bedste hilsner,

Mathias Nguyen

https://alphatrad.dk/ - Oversættelsesbureau

ændret af Mathias Nguyen (23.09.2021)

Hej Mathias

Du har ret i det med linket, jeg har flyttet artiklen. Beklager.

Den er her: https://www.startinfo.dk/ivaerksaetterblog-ivaerksaetteri-paa-skoleskemaet

Jeg er også enig med dig i det med at det måske er lidt mere trendy. Jeg tror også at det spiller ind. 

Men det skyldes helt sikkert også den flotte indsats fra Fonden for Entreprenørskab og så at man nu så småt kan dokumentere effekterne. Og de er bare gode. Uanset om man bliver iværksætter eller ej, så medfører undervisning i det markante gode resultater på alt fra fritidsjob til positivt arbejdsliv.

Hvis du er interesseret tror jeg, jeg kan finde analysen.

Mange hilsner

Hans Peter