Loading…
Tilbage

Profilbillede

Tabeller - i html såvel som Office-dokumenter

Dorthe Brandt Larsen

Jeg har ikke kunnet finde et indlæg om tabeller før, men debatindlæggende er efterhånden mange, så jeg kan have overset ét. I så fald link meget gerne til det i et svar, så vi ikke får dobbeltindhold i dette debatforum :-) 

Det drejer sig om tabeller - er det helt no go hos jer nu eller finder I løsninger?

Jeg prøver at finde en måde at lande det i vores organisation, for det er ingen hemmelighed og helt sikkert gældende for mange andre også: Vi benytter et væld af tabeller både i vores HTML og i mange dokumenter på vores hjemmesider.

Tabeller er jo mere eller mindre no go, når vi taler webtilgængelighed og vi prøver at hjælpe vores organisation med ikke at fortvivle.

Vi taler ofte tabeller, der er skabt i Word, Excel eller Powerpoint, og mange indeholder store mængder data.

Vi kommer derfor lidt til kort omkring, hvad vi skal gøre fremover og hvad, jeg skal råde folk til at gøre i stedet.

Er der nogen, der har knækket koden på denne problematik? Vi søger løsninger, der giver vores organisation mulighed for selv at fikse det. Derfor kan vi ikke kaste os ud i omfattende kurser og arbejdsgange. Muligheden for at give alle adgang til Acrobat Pro og oplære folk i at tilgængelighedssikre dokumenter med f.eks. tabeller er vendt hos os - og vurderet for tung og omfattende indtil videre.

Findes der løsninger eller er alle kommuner i samme båd og prøver I at rådgive jeres organisation til at droppe tabellerne og formidle indholdet på en anden måde?

Hej Dorthe,

Jeg kan kun svare for web-delen, men der har jeg til gengæld gode nyheder: tabeller er bestemt ikke no-go. Faktisk er de det helt rigtige at bruge, hvis man har såkaldt "tabulære data". Eneste vigtige bemærkning er at de skal kodes rigtigt, og hvis I importerer tabellerne fra et af de nævnte programmer og direkte ind i en Rich Text Editor i et CMS, så er der stor risiko for at koden ikke er optimal.

Hvis du kan henvise til en side, hvor I har en tabel, så vil jeg gerne tage et hurtigt kig og se om den er problematisk implementeret.

Ha' en god weekend,

mvh.

Kim Johannesen, Shift ApS

Hej Kim. Mange tak for dit svar. Html-delen er ikke et lige så stort problem hos os som tabellerne i dokumenter, men jeg vil meget gerne have input på et par html-tabeller for at opnå lidt bedre generel forståelse.
Vi har f.eks. de lange tabeller, som formentlig giver mening i den forstand at der er opgivet en overskriftrække, men som for en person med skærmlæser nok alligevel bliver lidt uoverskuelig pga. længden: https://horsens.dk/OmHorsensKommune/FaktaomHorsensKommune/EAN-numre#Testharmonika|UA|TM|VS
Så har vi f.eks. tabeller, der kommer over i vores html via import fra ESDH. Det er dagsordenspunkter/referater fra møder. De kan også indeholde tabeller, er jeg for nylig blevet opmærksom på. Se punkt 4 her: https://horsens.dk/Politik/PolitiskeUdvalg/193/193-3174

Hej Dorthe,

Mht. EAN-tabellen (dit første eksempel), så er det ikke længden eller antallet af tabeller, der er problematisk — ingen af tabellerne har et <caption>-element, der beskriver indholdet af tabellen, og en skærmlæser bruger vil derfor blot få at vide hvor mange rækker og kolonner tabellen indeholder. Det kan også klares med en aria-label attribut.

Derudover så har tabellernes "headers", dvs. der hvor der f.eks. står "Afdeling/Institution" ikke nogen attribut, der beskriver, hvad de er overskrifter for. Det nemmeste i dette tilfælde vil være at sætte en scope="col" attribut ind i <th> elementet.

Det bliver hurtigt lidt nørdet, men overordnet sagt, så er der intet til hinder for at de tabeller kan være tilgængelige, og det klares med en meget begrænset indsats.

Tabellerne der kommer via import er ganske rigtigt noget rod rent kodemæssigt. Her kræves der en decideret omskrivning af tabellerne, hvilket jeg tænker er rigtig svært at finde plads/tid/råd til i jeres processer.

Håber det hjælper lidt, ellers er du naturligvis velkommen til at kontakte mig via email eller telefon: kim@shift.dk / 27 45 94 99.

Mvh.

Kim

Hej Dorthe

Vi er - heldigvis - en mindre organisation end en kommune, så vi har forsøgt at opdrage sagsbehandlerne til at tilgængeliggøre tabeller så meget som muligt allerede i indsættelsesfasen og vigtigst af alt, at det er deres ansvar, at den alternative tekst er der og godkendt hele vejen igennem. Vi er et par medarbejdere, der inden offentliggørelse tjekker, at tilgængeligheden herunder den alternative tekst, rent faktisk er sikret.

"Opdragelsen"  er sket gennem et notat og formidling af skræmmeeksempler på hvor mange fejl PAC3 kan melde, hvis man ikke sørger for, at overordnede overskrifter er flyttet ud af tabellen, der er defineret række/kolonne-overskrifter, at de må gentages på følgende sider, men rækker ikke deles ved sideskift og at der er sigende alternativ tekst. Vi kan ikke undvære tabeller!

Venlig hilsen Anna  

Tak for dit svar, Anna. Ja, det er i den grad det muliges kunst at balancere mellem fortsat at benytte tabeller i f.eks. Word og så sørge for en rigtig god beskrivelse af dem, og så at omdanne dem til andet indhold. Vi kan heller ikke bare bede medarbejderne droppe tabellerne hele vejen rundt uden at hjælpe dem med et alternativ, og der kommer vi til kort, når vi taler om tabeller med meget data.

Hej Dorthe

Cms
I Region Hovedstaden har vi, sammen med vores leverandør, brugt lidt krudt på, at vores tabeller i cms'et blivet mærket rigtigt op, så vi er sikre på, at de er nogenlunde forståelige for fx en skærmlæserbruger. Det var ikke det store problem - problemet er nærmere, at der ofte er pres fra organisationen for at lægge ret store tabeller med mange kolonner og flere forskellige lag af overskriftsceller op. Man kan godt lave en tabel i vores cms og så gøre teksten i nogle af cellerne fed, så de ligner tabel-overskriftsceller, men det betyder ikke, at den er mærket korrekt op. Vores system kan håndtere, at første række er overskriftsceller og/eller første kolonne er overskriftsceller. Derfor siger vi, at man godt kan lave tabeller, hvis de bliver brugt til at vise data (og ikke bliver brugt blot som et layoutværktøj) og de er simple (det vil sige uden flere niveauer af overskriftsceller). Derudover løber vi ind i, at store tabeller med mange kolonner fungerer rigtig dårligt på mobiltelefoner, hvor vi har ca. halvdelen af vores brugere - det er ikke altid folk husker (eller har tid til) at tjekke, hvordan deres sider ser ud på en mobiltelefon.

Både i forhold til store tabeller og komplekse tabeller, så vil jeg sige, at der skal en mentalitetsændring til i organisationen. Ofte kan flere små og simple tabeller gøre det ud for én stor kompleks - men embedsmænd elsker store komplekse tabeller.

Pdf
I pdf'er er det en anden sag. Pdf'er bliver hos os genereret i MANGE forskellige systemer og programmer. Det er ofte problematisk fordi leverandørerne bag systemerne ikke har fokus på eller knowhow om tilgængelighed. Det er lidt en kamp op ad bakke - både ift. tabeller og WCAG generelt. Tilgængæld har vores interne indtægsdækkede designbureau taget tilgængelighed til sig - det betyder, at de kan lave pdf'er med store tabeller i, der er mærket korrekt op, hvis der er behov for det.

I Word bruger vi Templafy-løsningen, hvor vores tilgængelighedsoptimerede wordskabeloner også ligger. Her er historien lidt det samme som i cms'et. Den kan håndtere tabeller hvor første kolonne og/eller første række er overskriftsceller.

Hej Dorthe,

Jeg har arbejdet med HTML og specielt de seneste 10 år i WordPress og når det kommer til tabeller er det absolut nemmeste og bedste plugin er LEAGUE

Det nemmeste er hvis du arbejder med en WordPress hjemmeside for her findes en del både gratis og betalte plugins til formålet.

LEAGUE er et nyt skud påstammen som jeg i 2020 er begyndt at bruge og som jeg er super glad og tilfreds med. Dette i forbindelse med en ny uddannelse jeg er ved at lave, hvor jeg skal bruge degemnterbare tabeller til at lave ressource links til. Det lækre er at man har sit eget modul og så indsætter man bare en "shortcode" frqa den tabel du har lavet der hvor duy ænsker den på en hvilket som helt side eller blogindlæg. 

Du kan se LIVE eksempler på tabeller bygget i WordPres herunder

Har du en Wordpress hjemmeside så virker det perfekt på alle enheder (dektop, laptop, tablet og mobil) og du skal slet ikke tænke på HTML da det er så super hurtigt og nemt at arbejde med. 

SE LIVE DEMO HERUNDER

https://demo.daext.com/league-table/population-per-country/ 

Vil du vide mere om tabeller eller om wordpress hjemmesider så se her hvor jeg også tilbyder hjælp via YGO. Skal jeg hjælpe dig med at installere det nævnte tabel plugin gør jeg gerne det gerne gratis for dig :-)

Lad mig høre om du eller nogen har brug for hjælp?

Med venlig hilsen

Christian Illerup

ændret af Christian Illerup (12.01.2021)

Hej Dorthe

Vi har, på min uddannelse, ligeledes arbejdet med tabeller, blot online-CMS'et Wordpress. If. min erfaring er der forskellige plugins der er gode til hver deres situation.

Til produkter og deslige bruger jeg Table Builder--til hurtige her-og-nu referencer bruger jeg TablePress--til meget fyldestgørende tabeller bruger jeg wpDataTables og til alt andet "tabular"-data bruger jeg bare den indbyggede Guthenberg block "tabeller."

Vh Lina fra inLiving

ændret af Lina Frederiksen (19.01.2021)