Loading…
Tilbage

Profilbillede

EAT bliver kun vigtigere for søgemaskiner i fremtiden

Rasmus Nielsen

I løbet af de sidste år har SEO gennemgået en stor udvikling. Engang var det nok at have nogenlunde styr på det tekniske, have en smule indhold om sit emne og så havde man hvad, der skulle til for at man kunne ranke i søgemaskinerne på side 1. Men sådan er det langt fra i dag. I dag skal man arbejde langt mere holistisk. Særligt fordi Google i dag lægger større vægt på brugervenlighed og troværdighed.

Særligt troværdigheden er noget som udfordrer mange i sundhedsbranchen i disse år. Tilbage i 2018 begyndte Google at rulle deres EAT-algoritme ud og det ser vi for alvor effekterne af nu. Placeringerne er langt mindre statiske end for blot få år siden, og det skyldes særligt at troværdighed er blevet et større tema.

Sådan optimerer du imod EAT

Problemet for mange hjemmesider er dog, at EAT og troværdigheden, som T’et står for, ikke bar er noget man skaber fra den ene dag til den anden. Der har været skrevet meget om, hvad der gør hjemmesider troværdige og nogle af de ting som ser ud til at holde stik, er et øget fokus på genkendelighed og credentials, eller meritter som vi også ville sige.

Meritter vil sige, at Google kigger nøje på, hvem der står bag en given hjemmeside. Så hvis man arbejder som læge eller kirurg er det afgørende, at man tydeligt gør opmærksom på ens uddannelse samt at man viser dette til brugerne. Man kan også have certificeringer og godkendelser fra myndigheder, som spiller en rolle for, hvordan Google vægter ens søgeresultater. Et godt eksempel på en side, der gør det godt på denne front, er Rhinoklinikken på Frederiksberg. Rhinoklinikken arbejder med næseoperationer.

Her kan man tydeligt fra starten se og møde kirurgerne på stedet, hvilket skaber en stor grad af troværdighed. Links fra relevante hjemmesider spiller dog også en stor rolle, hvorfor det virkelig gælder om at oppe sit link-game i årene fremover. Her er det bedst at fokusere på kvalitetslinks over kvantitetslinks.

SEO på lidt længere sigt

Det er svært at sige, hvad fremtiden kommer til at bringe når det kommer til SEO, men inden for medic-sider er der næppe tvivl om, at dette ikke er noget man kan ’putte tilbage i kassen’. Det kan dog også betyde, at hvis man har alt på plads, når man starter en hjemmeside, så kan man med færre links og højere troværdighed komme endnu højere op i søgeresultaterne på kortere tid. Teknikken vil nok i takt med at teknologien hele tiden bliver bedre og mere standardiseret være mindre vigtig, når først dette er på plads. Derfor gælder det særligt om at gøre sit indhold langt mere autoritært og troværdigt. Her kommer disse credentials selvfølgelig ind i billedet igen. Held og lykke med jeres hjemmesider.

Tak for godt indlæg.

Jeg arbejdede selv med SEO for omkring 10 år siden, og det er godt nok en anden disciplin i dag - men det er egentlig kun positivt.

Nu er det godt nok flere år siden jeg har arbejdet med SEO, men er i gang med det for Evermento hvor vi forsøger at indsamle penge til fordel for de udrydningstruede dyr. Det er selvfølgelig en anden case end eksempelvis en privatklinik, men vi forsøger også at gøre det så personligt som muligt og nævner stifterne bag med navn og billede, selvom der ingen certifikater er på dette område, så håber vi stadig det kan bringe noget positivt at man kan se hvem der står bag.

ændret af Thomas Holm (25.02.2021)